PDA

View Full Version : princeton reissue of deluxe reissue?



a.c.
29 september 2008, 21:55
Ik zoek een vervanging voor mijn 57 deluxe in een fender princeton of deluxe reverb. Ik zoek een redelijk overstuurd eindtrap geluid op cafe volume met een bluestrio.
Ik heb beide versterkers al in een winkel geprobeerd en vond de princeton het mooist klinken, met name overstuurd.
Zou een princeton in vergelijking met een 57 deluxe genoeg volume hebben voor niet uitversterkte cafe optredens? andere tips?

Mr.Bluesbreaker
29 september 2008, 22:04
Hangt er een beetje vanaf welke luidspreker je er in zet.
Een beamblocker is ook geen onverstandig idee voor een 1*12 trouwens, je verliest wel iets volume, maar je hebt wel overal het heldere geluid als het ware.
Wat voor speaker zit er standaard in?

-Valvetech-?:) Had je toch al, of is dat niks?

a.c.
29 september 2008, 22:08
standaard zit er toch een 10" jensen p10Q in een princeton?
heb inderdaad een valvetech maar die is net wat te donker en klinkt dan vrij heavy met een hollowbody....

steph
1 oktober 2008, 10:57
Het lijkt mij dat je met beide niet genoeg volume hebt, 15watt in een kroeg met 100-150 man niet uitversterkt, is echt te "krap".
Mijn vibrolux destijds 40watt, trok dat al niet...
Het zijn wel prachtige versterkers...

Chris Winsemius
1 oktober 2008, 11:07
De PR rei heb ik nog niet meegemaakt (wel wat bf/sf PRs), een DR redt het iig. bijna altijd qua volume.

Qua volume, van lager naar meer:
PrincetonReverb
tweed Deluxe
DeluxeReverb

NB! De gebruikte speaker heeft ook 'n enorme impact op de sound en het volume. 'n Tweed Deluxe met 'n Alnico Blue knalt zelfs over menig 40-50 Watter met Greenbacks/etc. heen...

Rutger
1 oktober 2008, 11:23
k Wou net zeggen: als het volume het niet redt, kun je er een bijv. een 1x12 cabje onder zetten met een efficiente speaker. Dan moet het zeker lukken!

Of die nieuwe 10" Gold Alnico erin zetten, ik heb de 12" en die gaat loeihard

Nielsje
1 oktober 2008, 11:26
Het lijkt mij dat je met beide niet genoeg volume hebt, 15watt in een kroeg met 100-150 man niet uitversterkt, is echt te "krap".
Mijn vibrolux destijds 40watt, trok dat al niet...
Het zijn wel prachtige versterkers...

Wanneer wordt dat fabeltje nou eens de wereld uit geholpen?

Wederom m'n rekenvoorbeeld:

Speaker (V30) rendement = 100 dB
100 watt amp: 10 log 100 = 20 dB
Totaal = 120 dB op 1 meter

Speaker (V30) rendement = 100 dB
10 watt amp: 10 log 10 = 10 dB
Totaal = 110 dB op 1 meter

Het rendement van de speaker heeft veel meer invloed op het volume, dan het vermogen van je versterker. Een hoog vermogens amp is alleen handig als je ook clean wilt spelen op hoog volume, maar dat moge duidelijk zijn.

steph
1 oktober 2008, 15:45
Sorry, heb er bijna geen verstand van, maar +3db is een verdubbeling(weleens gelezen), da's dus 3x zachter, vermogen Jensen is ook een stuk lager dan van een V30, toch?

Maar goed, 2x speakers geeft ook iets anders op 10 watt dan 1 speaker toch?

Proef ondervindelijk heb ik toch al vaak meegemaakt dat er echt een heel flink verschil zit tussen 100 watt en 10 watt, ongeacht hoe mooi je het ook rekent...
Zit dat voornamelijk alleen in een speaker dan????

Chris Winsemius
1 oktober 2008, 16:11
Imho wordt de "beleefde luidheid" v/e amp door de volgende faktoren bepaald:

(- vermogen)
- rendement uitgangstrafo
- voicing circuit
- rendement en "kleuring" v/d speaker

De meeste 10"-ers hebben 'n lager rendement dan het gros v/d 12"-speakers en Celestions hebben bijna altijd 'n hoger rendement dan Jensens.

Voorbeelden:
- 50 Watt Fender of 'n 50 Watt Marshall met dezelfde speakers; Marshall komt luider door (meer mid en hoog)
- Celestion G12H30 en de AlnicoBlue hebben op papier hetzelfde rendement (100 dB @ 1 W @ 1 m) maar de Blue komt door de wat meer heldere voicing luider over

Op zich zou je zo'n rei. Princeton v/e 12" speaker kunnen voorzien door de baffle (speaker-plaat) te vervangen door 1tje waar 'n 12" op past, wel even rekening houden met de afstand tussen de magneet en (bijvoorbeeld) de trafo's, wordt ie meestal 'n flink stuk luider van en de laagweergave verbetert ook.

a.c.
1 oktober 2008, 16:26
he, ik wist niet dat er een 12 inch in pastte? dan wil ik wellicht liever een princeton met luide 12 inch alnico speaker.
Hebben jullie nog een mening over of een reissue deluxe beter klinkt dan een reissue princeton of andersom?

jacky
1 oktober 2008, 20:06
Ik vind dat appels en peren

en in alle twee de gevallen klinkt het origineel beter

Ook een mooie eigenbouw klinkt in mijn oren beter dan een ri met pruts parts

tweed is ruwer dan de blackface amps

Chris Winsemius
2 oktober 2008, 00:02
@TS

Mocht je die amp kopen dan mag je iig. 'n Celestion G10-60 speaker van mij proberen, flinke magneet/etc., absoluut meer volume, alleen zou je even moeten checken of ie klankmatig wat voor jou is.

a.c.
2 oktober 2008, 08:50
tja, originelen klinken beter maar daar heb ik geen geld voor. Ook een blackface kit (laten) bouwen is erg kostbaar. Volgens mij zijn er geen goedkopere +/- 1200 euro amps

jacky
2 oktober 2008, 15:51
princeton reverb is best betaalbaar echter lastig te vinden maar denk dat je rond de 1000 eu toch wel iets kan vinden

tweed deluxe is wat anders die zijn duurder (mischien heeft neil young er een over)