PDA

View Full Version : Sinus bij "Rainbow LED"



guitargeek3
29 september 2008, 21:00
Ik had een "geweldig" idee op bij m'n zelfbouw pedalen een regenboog LED te gebruiken, maar...
Nu blijkt dat bij de overgang van de verschillende kleuren meer of minder stroom word gebruikt door de LED (wat ook logisch is).
Waardoor ik een sinus krijg ik het geluidssignaal.

Nu vraag ik me af of hiervoor een oplossing bestaat.
Voor de duidelijkheid; ik heb de LED parallel staan van het signaal, wat ook de bedoeling is.
Het signaal en de LED komen alleen bij elkaar bij het begin van de voeding input en de gezamelijke "shield".

Heeft iemand hier een oplossing voor?

ponq
29 september 2008, 22:37
En die 'sinus' heb je niet bij een (ik noem maar wat) Rode LED?

Kan je het schema wat je gebruik posten?

Frits van Mourik
29 september 2008, 23:58
Die "sinus" is een irritant blokgolfje van de in de LED ingebouwde color-changing-chipje, dat keihard over de voedingsspanning ratelt.
Ik heb er ook eens mee geklooid, maar ik kreeg de ellende niet onder de knie vanwege de oneindig vele harmonischen van dat blokgolfje.
Als je de spikes op de voedingsspanning al klein krijgt, dan nog blijft de LED zelf "stralen".
Een afgesloten mumetalen busje wil dan misschien nog wel helpen, maar dan schiet je je doel IMHO enigszins voorbij...
Kortom: uithuilen & wat anders verzinnen!

aad
30 september 2008, 00:09
Ik had een "geweldig" idee op bij m'n zelfbouw pedalen een regenboog LED te gebruiken, maar...
Nu blijkt dat bij de overgang van de verschillende kleuren meer of minder stroom word gebruikt door de LED (wat ook logisch is).
Waardoor ik een sinus krijg ik het geluidssignaal.

Nu vraag ik me af of hiervoor een oplossing bestaat.
Voor de duidelijkheid; ik heb de LED parallel staan van het signaal, wat ook de bedoeling is.
Het signaal en de LED komen alleen bij elkaar bij het begin van de voeding input en de gezamelijke "shield".

Heeft iemand hier een oplossing voor?

De Led en je signaal volledig galvanisch scheiden. Je signaal alleen met een opto-coupler doorgeven aan je Led? Aparte voeding ook voor je Led.
Maar misschien blijft het probleem wat Frits noemde: de Led blijft ook stralen.
Zo te horen werken die regenboogled's (zoals ik zelf al dacht) met een ingangsgemoduleerd PWM signaal (geen idee dus echt)?

guitargeek3
30 september 2008, 07:35
En die 'sinus' heb je niet bij een (ik noem maar wat) Rode LED?

Kan je het schema wat je gebruik posten?

Dat komt van Tonepad.com (http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=76 )

Uiteraard gebruik ik de TB versie (Offboard wiring 5).

En ik krijg die "sinus" niet als er een single color LED in zit.


Die "sinus" is een irritant blokgolfje van de in de LED ingebouwde color-changing-chipje, dat keihard over de voedingsspanning ratelt.
Ik heb er ook eens mee geklooid, maar ik kreeg de ellende niet onder de knie vanwege de oneindig vele harmonischen van dat blokgolfje.
Als je de spikes op de voedingsspanning al klein krijgt, dan nog blijft de LED zelf "stralen".
Een afgesloten mumetalen busje wil dan misschien nog wel helpen, maar dan schiet je je doel IMHO enigszins voorbij...
Kortom: uithuilen & wat anders verzinnen!

Ik geloof best dat je het een en ander hebt uitgeprobeerd maar een diode na de LED en voor de gezamenlijke "shield", zou dat niet werken?
Ik heb geen reserve onderdelen hier liggen en kan het ook niet proberen.
Het is maar een suggestie.