PDA

View Full Version : HELP !!!! oude gitaar oplappen



Br@mbo
4 maart 2003, 11:52
Hej mensjes ,
ik heb in de garage een oude spaanse gitaar gevonden (Alhambra oid ... )het stemmechaniek is denkik helemaal kapot en het hout is beschadigd , de lak ook , er is een stukje van de hiel ...
kan ik deze gitaar voor weinig geld zelf opknappen of wordt het een duur en onzinnig karwei ? wat zal het me ongeveer kosten ??

all questions that are spinning in my mind :razz:

grtz , Bram

iwan
4 maart 2003, 15:43
Lakbeschadigingen zijn geen probleem, dat is slchts optisch. Zolang er geen barsten in het hout zelf zitten....
Geldt ook voor het sukje uit de hiel. Zolang je je geen splinters aan haalt hoef je er niks aan te doen denk ik (post anders effe wat foto's?).
Hem helemaal opnieuw (laten) lakken is een onzinnig secuur karwei voor een Alhambra, denk ik. Kost nieuw niet genoeg daarvoor.

Stremmechanieken? Geen idee, wat is er kapot aan? Laat hem daarvoor desnoods eens bij een
gitaar- reparateur zien, die kan vast wel schatten wat het kost.

P.S.: in de garage? Ik hoop dat 'ie dan nog speelbaar is: vocht + kou doet wonderen voor het kromtrekken van je hals.
Test: snaar op 1ste en 12e fret indrukken: het fretbord van een klassiek acoustische gitaar moet vlak zijn, dus er mag dan weinig of geen speling tussen snaar een frets zitten.

Br@mbo
4 maart 2003, 15:48
Op 2003-03-04 15:43, schreef iwan:
Lakbeschadigingen zijn geen probleem, dat is slchts optisch. Zolang er geen barsten in het hout zelf zitten....
Geldt ook voor het sukje uit de hiel. Zolang je je geen splinters aan haalt hoef je er niks aan te doen denk ik (post anders effe wat foto's?).
Hem helemaal opnieuw (laten) lakken is een onzinnig secuur karwei voor een Alhambra, denk ik. Kost nieuw niet genoeg daarvoor.

Stremmechanieken? Geen idee, wat is er kapot aan? Laat hem daarvoor desnoods eens bij een
gitaar- reparateur zien, die kan vast wel schatten wat het kost.

P.S.: in de garage? Ik hoop dat 'ie dan nog speelbaar is: vocht + kou doet wonderen voor het kromtrekken van je hals.
Test: snaar op 1ste en 12e fret indrukken: het fretbord van een klassiek acoustische gitaar moet vlak zijn, dus er mag dan weinig of geen speling tussen snaar een frets zitten.


Er zit een kleine barst in het hout op de zijkant... :s
Eneuh , kbegrijp je test nie echt (belgen en dergelijke ...:razz:)

oja , kan ik niet zelf lakken ?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Br@mbo op 2003-03-04 15:50 ]</font>

iwan
4 maart 2003, 17:14
Zelf lakken kan, maar als je een beetje een mooi geluid over wil houden moet het heel vlakke en dunne laag zijn. En het mooi blank schuren van een gitaar is ook geen pretje....
Daarna: lakken, bijschuren, lakken, bijschuren...Veel werk. Gebruik de zoekfunctie van dit forum voor tips over het type lak.

Een barst in de zijkant. Tja. Hangt er vanaf hoe erg hij is. Is het hout helemaal doorgebarsten (zaklampje in de klankkast steken in een donkere kamer)? Om te zien of het echt te erg is kan je met je vingerknokkels rond de barst op het hout kloppen, hoor je duidelijke afwijkingen rond de barst dan zit er waarschijnlijk een grote spleet in het hout. Aan de andere kant is je gehoor als je speelt het belangrijkste. Mooi geluid uit de gitaar? Dan geen probleem.
Ga de barst niet dichtstoppen met vulmiddel, dat gaat werken en dan loop je de kans dat de barst groter wordt. En het geluid wordt er toch niet beter van.
Een Alhambra is overigens meestal niet prijzig genoeg (middenklasse studiegitaren) om een professionele reparatie financieel zinvol te maken. Een luthier zal een compleet nieuwe zijkant moeten plaatsen en da's heel arbeidsintensief.

Wat betreft die test: als je je snaar op twee plekken op een fret duwt, vormt de snaar een rechte lijn langs je fretbord. Dan kan je zien of je fretbord nog vlak is.

Br@mbo
4 maart 2003, 17:24
oke , dit ding gaat direct naar de schroothoop :razz: :
de hals is lichtjes gekromd ,
er zitten overal krassen op ,
er zit een lelijke barst langs de zijkant
en de stemmechanieken zijn kapot

dag gitaar ! :razz:

Arbz
4 maart 2003, 19:06
Misschien kan je er een klusser een pleziertje mee doen? :wink:

edit: ik bedoel: als je niet te ver weg woont wil ik hem wel als projectje hebben :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arbz op 2003-03-04 19:08 ]</font>

Br@mbo
4 maart 2003, 19:28
Ik woon in Roeselare City in west-vlaanderen in belgium :razz:

Arbz
4 maart 2003, 19:34
Dat is ongeveer 20 uur fietsen haha :smile:

En opsturen is ook niet echt handig...

Welk modelnummer is het eigenlijk? :razz:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arbz op 2003-03-04 19:36 ]</font>

iwan
5 maart 2003, 13:28
Of je zorgt dat je'm in ieder geval kan stemmen.... prima kampvuurgitaar vaak!

Is heerlijk om op vakantie een gitaar mee te nemen, maar vocht, kou, bierspetters, kampvuurhitte en in het donker over je gitaar struikelende vakantievriendinnetjes zijn goede redenen om een heel oud afgeragd beestje mee te nemen.....

Zou ik doen!

Br@mbo
5 maart 2003, 14:55
ja ,zou ik mss kunnen doen, zou ik die mechanieken er zelf kunnen inzetten ? dan kost het me amper 15 pleuro's :grin:

iwan
6 maart 2003, 11:36
Nieuwe mechanieken moet niet zo ingewikkeld zijn (en anders eens zoeken op het net voor tips van zelfbouwers)

Happy playing!

iwan
6 maart 2003, 11:36
Nieuwe mechanieken moet niet zo ingewikkeld zijn (en anders eens zoeken op het net voor tips van zelfbouwers)

Happy playing!