PDA

View Full Version : brom in stiletto



evand77
29 september 2008, 20:24
mijn stiletto deuce heeft last van een brom.
Hij gaat steeds harder brommen als ik met mijn gitaar (les paul standard) in de buurt kom. Volgens mij ligt dit niet aan de gitaar, aangezien de versterker dit ook doet met mijn eggle, en ibanez rg.
Ik heb nog garantie, of ligt dit aan de buizen, en valt het dan niet onder de garantie ?!?

kirk19
29 september 2008, 23:16
wat jij hoort is denk ik de magneten van je gitaar die in het elektrisch veld van de transfo's komt

vidar
30 september 2008, 10:25
jep dat zijn je trafo's, maar als het goed is heb je dat alleen als je echt heel dichtbij komt. Ik heb er bij mijn stiletto iig geen last van tot ik op een centimeter of 40 van de trafo's kom, en zo dichtbij zit ik sowieso nooit.

evand77
30 september 2008, 19:12
al sta ik er 5 meter vanaf, de brom blijft :confused:

The Lo Lands
30 september 2008, 20:17
al sta ik er 5 meter vanaf, de brom blijft :confused:Proberen zoveel mogelijk te elimineren tot je bij de kern van het probleem komt! Bromt de stiletto ook zonder gitaar aangesloten bijvoorbeeld? Is je gitaarsnoer nog wel in orde? Sluit je gitaar aan maar zet de volume van de gitaar uit en luister of het blijft brommen. Zet er zoiezo even geen effecten tussen je gitaar en amp. Het kan uiteraard ook in het stroomnet zitten! Is je versterker wel geaard aangesloten op het net e.d.

vidar
1 oktober 2008, 09:27
overigens heb ik het ook heel erg als ik in de buurt van mn laptop zit, als m'n bureaulamp aanstaat (gewone lamp niet :)) en als het licht in de keuken is gedimd. Er geldt sowieso: dimmers --> brom, tl buizen ook trouwens. Bij mij is het weg als al die factoren uit staan.

evand77
7 oktober 2008, 20:08
alle lampen uitgedaan, wasmachines uit, computer, tv etc. etc. uitgedaan, en nog steeds bromt de versterker !
maakt niet uit met welke gitaar, zodra ik op minder dan 1 meter van de versterker kom, begint hij steeds harder te brommen !

evand77
7 oktober 2008, 20:09
en het hardst als ik aan de linker voorkant van de versterker sta (bij de aan/uit switch)

Joey Handsome
7 oktober 2008, 20:51
Bromt ie ook zonder iets in de versterker geplugt? Gaat de brom harder naarmate je het volume verder opendraait of geeft dat geen verschil?

evand77
7 oktober 2008, 21:50
zonder iets ingeplugd is de brom er nog steeds, een stuk minder, maar nog steeds aanwezig.
de brom is op het cleane kanaal net zo goed hoorbaar als op het lead kanaal.

Johannes
7 oktober 2008, 22:16
niet ingeplugd, op beide kanalen... dan ga je toch denken aan iets in je amp, óf iets met de stroom op de plaats waar je amp in het stopcontact zit.

Als je op andere plaatsen (andere locatie) ook een brom hebt, op dezelfde manier, dan kun je 99,9% zeker zeggen dat het je amp is. Ik zou als je de mogelijkheid hebt je amp ook even inpluggen bij iemand anders thuis/ oefenruimte/ andere plaats.

Eko
8 oktober 2008, 07:55
Lijkt mij id een aardingsprobleem. Niet ieder randaarde stopcontact is ook daadwerkelijk goed aangesloten. Een verlengsnoer zonder aarde op een randaarde stopcontact is ook iets wat niet helpt.
In oudere woningen wil nog wel eens een te korte aardpen zijn geslagen, dat geeft ook nog wel eens slechte resultaten. Het beste is inderdaad even op een ander adres even proberen , of ga naar de winkel terug.

evand77
9 oktober 2008, 13:31
alle groepen in huis geprobeerd, in het repetitie-hok, andere voedingskabel, brom blijft.
Zelfs met alle volumeknoppen op de versterker dicht is er een brom hoorbaar, ongeacht welk kanaal.
toch maar eens naar de winkel denk ik..

marc_o
9 oktober 2008, 13:42
Ik zou inderdaad maar eventjes inladen en naar de winkel teruggaan.

Henri H
10 juni 2015, 10:42
Beetje oud topic, maar ik heb ook last van een brom in mijn Stiletto Deuce.
Bovendien heb ik het idee dat ik het volume hoger moet instellen dan eerder om hetzelfde volume te bereiken als voorheen.
De buizen zijn ruim 5 jaar oud, misschien wel 7 of 8 jaar, en de amp wordt bijna dagelijks gebruikt in mijn gitaarkelder, op laag volume, dat dan weer wel.

Ik heb even gekeken naar de specs, en het blijkt dat er naast 4 EL34's ook 2 5U4's in zitten.
Zal ik die ook maar gelijk vervangen?
Ik heb nog wel wat (gebruikte) EL34 eindbuizen liggen. Eerst daar maar 's even mee experimenteren?

Hendriks
10 juni 2015, 12:49
Wel een gematchte set gebruiken Henri , als je het gaat proberen . Die 5U4's zijn gelijkrichter buizen.

Henri H
10 juni 2015, 13:46
Waarom per se gematcht?
Die 5U4's ook gematcht aanschaffen?

tommus42
10 juni 2015, 14:15
Volgens mij doet een gelijkrichtbuis het of niet. De eindbuizen zou ik wel vervangen, of het de brom oplost weet ik niet.

Henri H
10 juni 2015, 14:46
Als (één van) de geluikrichterbuis(zen) het niet doet/doen, doet dan de hele amp niks meer?

tommus42
10 juni 2015, 14:59
De stroom is dan begrensd door één buis. Minder vermogen. Kun je checken door ze er één voor één uit te pleuren:).

Henri H
10 juni 2015, 15:05
Ok, thx.
Het zou dus kunnen dat één van die buizen kaduuk is?
Zou dat ook de brom kunnen veroorzaken?

tommus42
10 juni 2015, 15:09
Mijn ervaring met GZ34's is dat de versterker er gewoon mee ophoudt, alsof de zekering door is. Misschien dat er iets zodanig stuk gaat in de buis dat het brom veroorzaakt, don't know.

cluseau
10 juni 2015, 18:13
Gelijkrichtbuizen slijten wel degelijk. Dit kan zich uiten door inkakkend vermogen. Juist hoorbaar als je er om vraagt. Verder is het goed mogelijk dat een gelijkrichter brom veroorzaakt.

Henri H
11 juni 2015, 08:42
Ok, thx.
Ik zal ze alle 6 vervangen (4x EL34 en 2x 5U4).
Na ruim 5 jaar redelijk intensief gebruik is dat geen overbodig luxe lijkt me...

Edit: Is het nog van belang dat die 5U4's gematcht zijn?