PDA

View Full Version : Hypothese speakers aansluiten



Nocki
29 september 2008, 18:05
Hoi,

Zomaar een gedachte...

Bij mijn Mark Iv merkte ik dat hoe meer speakers eraan hingen hoe lekkerder die klonk. met 1 speaker was het geluid vaak hard en niet helemaal naar mn zin maar met 2 4x12's was dat al beter. Ook kon ik de amp dat harder zetten zonder dat het volume veel hoger was. Ik had het idee dat de amp beter zn vermogen kwijt kon en daardoor eerder op de sweetspot kwam zonder hard te klinken.

Als speakers uit fase staan heffen ze elkaar op. waardoor je minder volume krijgt (? is dit zo)

Stel je stelt een stel speakers op waarvan 25% uit fase is (dus 1 speaker uit fase op de 4) wat zou dat dan doen?
kan je een verlaging krijgen van het volume of heft het zichzelf toch op...

tis geen serieuze vraag om wat mee te gaan doen maar gewoon om eens wat gedachten los te krijgen...

Realeigo
29 september 2008, 18:27
Je volume daalt niet, je krijgt meer een phaser effect.

the sure thing
29 september 2008, 19:25
Je volume daalt niet, je krijgt meer een phaser effect. Nee, je krijgt ook geen phaser effect. Het geluid van speakers die uit fase met elkaar staan, klinkt als een "beknepen" geluid met minder bas erin. Het geluid wordt minder vol. Dat zou je kunnen ervaren als dat het geluid minder hard klinkt. Het kan prima zijn dat dat juist OK voor jou klinkt! Als 1 van de 4 speakers uit fase staat, denk ik niet dat je veel zal merken.

Joey Handsome
29 september 2008, 20:23
Ik heb een keer in een 2x12 de speakers per ongeluk uit fase gezet. Geluid was inderdaad heel dun, weinig laag, maar klonk heel 3d. Ik vond het in ieder geval heel lelijk.

pol
30 september 2008, 08:56
trekt idd op niks, en haalt vooral de bassen weg omdat alleen die lage frequenties volledig uit fase gaan liggen

wil je stiller moet je speakers nemen met minder rendement. uit fase klinkt dun, net zoals een uit-fase schakeling op een gitaar, vind ik ook niks aan.

TimmU
30 september 2008, 09:26
Ik heb een keer in een 2x12 de speakers per ongeluk uit fase gezet. Geluid was inderdaad heel dun, weinig laag, maar klonk heel 3d. Ik vond het in ieder geval heel lelijk.
Hoe doe je dat dan?

Realeigo
30 september 2008, 09:27
Bij een speaker de + en de - omdraaien?

the sure thing
30 september 2008, 10:28
Ja..... Als je het technisch correct wil formuleren, vertel je dus dat je bij een 2x12 vervolgens 1 speaker uit fase zet..... 2 speakers uit fase zetten bij een 2x12 kan niet, want dan staan ze samen weer IN fase ............. :)

ieme
30 september 2008, 15:57
nocki volgens mij heeft t verhaal van jou ook te maken met verschillende Ohmage instellingen. ik heb bijvoorbeeld 2 bogner 212s van elk 8 ohm, als ik ze samen gebruik zet ik mn amp op 4 ohm. dan klinkt ie beter als 1 cab op 8 ohm....

pol
30 september 2008, 16:00
ohmage is geen woord... impedantie noemen ze dat

ieme
30 september 2008, 16:02
ohmage is geen woord... impedantie noemen ze dat

gelukkig weet je wel wat ik bedoel...

VanMeekeren
30 september 2008, 16:10
Volgends de oude Natuurkundige wetten kunnen 2 speakers elkaar 'neutraliseren'.

Maar dan ook onder perfecte omstandigheden, ik heb het eens getest met 2 speakers op een 50cm van elkaar en dan ikzelf op een 10m afstand.

Als je dan 1 oor dichtdrukt en luistert met de andere, kun je op bepaalde punten zeker een demping horen. Maar ga ja dan ook maar 2cm naar voren/achter/links/rechts, dan versterken de twee speakers elkaar weer.

M.a.w: In een bandsituatie of zelfs maar met een enkele gitaarcombo, maakt het helemaal niks uit qua volume. Zeker omdat je ook al stereo hoort. Vervorming van het geluid is een ander verhaal.

Van Meekeren

the sure thing
30 september 2008, 16:16
Bij 10m afstand zou het prima kunnen dat je het bijna niet hoort. Ik VERMOED echter dat als je binnen 1 a 3 meter van je speakers af staat, de hoorbare verschillen groter zouden kunnen zijn. En dat is de afstand die je (ik in ieder geval) wel vaak in de kroeg hebt (afstand van je speakers tot jezelf).