PDA

View Full Version : PC of laptop voor Boss GT-10



DaChosen1
29 september 2008, 18:03
Hallo,

ik heb een probleem: net een Boss GT-10 gekocht en ik wil deze op mijn pc aansluiten. Ik dacht dat dat met mijn nieuwe pc (heeft me in totaal ruim 2000 euro gekost) wel moest lukken, maar ik heb er Windows Vista 64 bit opzitten en dat wil zeggen dat ik geen drivers kan installeren van die GT-10. Ook programma's als Guitar Rig etc werken alleen op 32 bit. Nou wil ik mijn pc niet downgraden naar 32 bit en er ook geen dual boot systeem van maken.
Ik zat te denken om speciaal hiervoor een laptop aan te schaffen.
Ik heb het normaal niet zo op laptops, maar om een 2e pc in mijn huiskamer te zetten is neit de bedoeling. Het nadeel van laptops is vaak de gebrekkige geluidskaart, weing uitbreidingsmogelijkheden etc., maar kan wel handig zijn om mee te nemen in dit geval.

Zijn er meer mensen die hiervoor een laptop gebruiken en wat is dan het belangrijkste om op te letten (proc, geheugen,geluidskaart)
Ik heb nog geen ervaring met Cubase ofzo, ik wil ook geen hele zware programma's draaien denk ik, vooraal gitaar opnemen en effectprogamma's zoals Guitar Rig en de software van de GT-10 draaien. Ik weet wel dat de GT-10 als externe geluidskaart werkt via usb, zou dat voldoende moeten zijn??
En welke speakers zijn dan aan te raden of kun je ook je versterkter als speaker gebruiken? (in dit geval een Roland Cube 20x)

Ik kan natuurlijk ook wachten totdat ze 64 bit drivers uitbrengen, maar dat hadden ze allang voor elkaar moeten hebben, ik vind het eigenlijk geen porem dat een firma als Boss dit niet beter ondersteund....

MjS
29 september 2008, 18:34
Goedkoopste oplossing is toch echt een dual-boot, desnoods met extra harde schijf.

Ikzelf gebruik een Samsung laptop (sinds kort zijn die in NL verkrijgbaar). Gebruik een USB interface (de GT10 zal dan ook als geluidskaart funtioneren als ik het goed heb) en Cubase LE4 & Studio 4 als software. Geen enkel probleem. Dingen waar je op moet letten zijn de processor (dual-core, zou vandaag de dag voor minimaal 2,0ghz gaan), geheugen (3 of 4gb is het mooiste, want alles werkt met Vista), harde schijf (écht niet lager dan 5400rpm en audiobestanden zijn groot, dus groter=beter). Zou er ook een externe 7200rpm harde schijf bij kopen, eSata of USB2.

JER00N
29 september 2008, 18:42
Volgens mij kan je sowieso beter Vista 32-bit installeren, of nog liever XP 32-bit. Kans is namelijk groot dat je met andere programma's ook gezeik gaat krijgen. En het voordeel van 64 bit weegt er niet echt tegenop.

armageddon
29 september 2008, 18:56
32-bit vista erop pleuren. 64-bit heeft nog nul toegevoegde waarde op Windows, bij OSX en Linux is dat een ander verhaal. Is ook een veel goedkopere oplossing dan een laptop.

MjS
29 september 2008, 19:20
32-bit vista erop pleuren. 64-bit heeft nog nul toegevoegde waarde op Windows, bij OSX en Linux is dat een ander verhaal. Is ook een veel goedkopere oplossing dan een laptop.

Hoezo nul toegevoegde waarde? Bij 32bit Windows ben je gebonden aan max 4gb geheugen. Verder zijn er volgens mij nog voordelen waar ik niet op kan komen.

HaroldA
29 september 2008, 19:54
Hoezo nul toegevoegde waarde? Bij 32bit Windows ben je gebonden aan max 4gb geheugen. Verder zijn er volgens mij nog voordelen waar ik niet op kan komen.
Bij XP is dat max 3,2 GB geheugen... Meer wordt wel herkend, maar nooit gebruikt...

Edit: FOUT!!!
XP kan wel maar 4GB geheugen aan, maar daar zit de swapfile ook bij. Met een swapfile van 1 GB 'ziet' XP nog maar 3 GB geheugen... Prutsers

MjS
29 september 2008, 20:10
Het is in ieder geval niet méér dan 4gb! :chicken:

armageddon
29 september 2008, 20:12
Hoezo nul toegevoegde waarde? Bij 32bit Windows ben je gebonden aan max 4gb geheugen. Verder zijn er volgens mij nog voordelen waar ik niet op kan komen.

Ach, zelfs Vista benut z'n meer dan 4GB geheugen niet, zelfs de 4GB pakt ie niet helemaal. En let's face it. Wie heeft er nu meer dan 4GB geheugen. In de toekomst misschien wel handig, maar nu nog niet, dus nu ook nog lekker 32 bit draaien omdat het nog gewoon te jong is. Laat alle fabrikanten eerst maar eens met fatsoenlijke drivers komen.

Maar jouw andere voordelen waar je niet op kan komen geven uiteraard de doorslag ;)
Oja, de audio-engine is compleet herschreven en kut, dat is waar ook. En de overhead aan systeem-resources is belachelijk. Dat maakt het al met al wel een puik audio-systeempje.

HaroldA
29 september 2008, 20:56
Laat alle fabrikanten eerst maar eens met fatsoenlijke drivers komen.
Laatste offtopic opmerking (van mij in ieder geval): Of de hardware specificaties opengooien, dan komen er vanzelf goede en open drivers...

ben vanhoof
29 september 2008, 21:06
Ik gebruik een tascam us122l geluidskaart waar ik met mn laptop mee opneem etc. Aan de tascam hangt een kleine pa die dient als box. Je kan hier ook wel een gt 10 op aansluiten als je wil. Maar wat is jou voordeel van een gt 10 op de pc te hangen en deze als geluidskaart te gebruiken? Ik veronderstel dat je ook wel een jack output in de lijningang van je pc kunt stoppen, zo geraakt het geluid er ook in.

MjS
29 september 2008, 21:22
Ik gebruik een tascam us122l geluidskaart waar ik met mn laptop mee opneem etc. Aan de tascam hangt een kleine pa die dient als box. Je kan hier ook wel een gt 10 op aansluiten als je wil. Maar wat is jou voordeel van een gt 10 op de pc te hangen en deze als geluidskaart te gebruiken? Ik veronderstel dat je ook wel een jack output in de lijningang van je pc kunt stoppen, zo geraakt het geluid er ook in.

GT10 als geluidskaart gebruiken heeft een paar voordelen:

- als je van GT10 naar US122L gaat ga je analoog, dus de GT10 moet het digitale signaal analoog uitsturen. Vervolgens moet de US122L van dat analoge signaal weer een digitaal signaal maken. Met USB (ik weet niet of dat kan op de GT10 maar ik denk van wel, kan sowieso op de PODjes) krijgt je computer direct het digitale signaal uit de GT10. Zou theoretisch een verschil kunnen maken in geluidskwaliteit
- onboard geluidskaarten van laptops zijn bedroevend slecht en de drivers ook. Kan dus zijn dat het niet lekker werkt met je software, bijv. de latency correctie die het niet doet. Maar ook de geluidskwaliteit van de line-in is niet altijd even goed.
- vanwege slechte afscherming interne geluidskaart heb je vaak last van hevig digitaal gebrom. Weet niet meer hoe je het noemt maar er is een naam voor. Gaat over als je de stekker van de laptop eruit haalt. Met mijn losse US144 heb ik er geen last van in ieder geval.

en zo zijn er nog wat puntjes te bedenken maar waar ik te lui voor ben en niet meer op kom! :)

ben vanhoof
29 september 2008, 23:26
Die brom heb je idd als je de laptop en de gt 10 op hetzelfde stopcontact steekt. Ik heb in het repetitiekot altijd een verlengdraad naar een stopcontact ergens anders in de kamer liggen om mn adaptor van de laptop in te steken.

Ik kan er ook wel inkomen dat de gt 10 rechtstreeks op de laptop betere geluidskwaliteit geeft dan via omwegen.

harrie-beton
30 september 2008, 10:39
Een laptop kopen om de ellende met 64 bit windows te omzeilen is inderdaad niet nodig. Dual boot is een makkelijke oplossing, vrij eenvoudig te doen door een schijf te kopen van 70 gig ofzo en je pc te installeren met je huidige schijf los gekoppeld. Dat gaat het snelst. Als Windows 32 bit goed werkt kan de andere schijf weer aan en in het BIOS van je moederbord kun je kiezen welke op moet starten als eerste, dat wordt dan de "c".
Die 64 bit kan er ook af: Welke software die jij gebruikt is zo speciaal dat je 64 windows nodig hebt?

HaroldA
30 september 2008, 10:44
Overigens heb je recht op een officiële en dus legale downgrade van Windows Vista 64 bit naar een 32 bit variant en zelfs Windows XP.

Gewoon even naar MS bellen en ze moeten jou een cd'tje opsturen met een officiële code.