PDA

View Full Version : Standaart reageert op nitro lak



xSophie
29 september 2008, 14:49
Ik ga denk ik een nieuwe gitaar standaart aanschaffen want ik heb nu 3 gitaren en die staan verspreid over me hele kamer... en ik dacht dan is het handiger als ik ze allemaal gewoon in een standaart kan zetten, maar ik had er een gezien, maar er stond bij de beschrijving dat ie niet geschikt is voor gitaren met nitro lak... Dus hoe kan je zien of er op de gitaar nitro lak zit?( ik heb gelezen dat het stroef kan spelen maar mijn gitaar speel helemaal niet zo stroef)want ik wil niet dat m'n gitaar helemaal verpest is door een standaart. Ik heb nog een goedkope strat die wil ik er ook in zetten, maar op wat voor gitaren zit nitro lak en hoe kan je dit zien(want ik heb eigenlijk nooit heel stroef gespeelt op die goedkope strat)

alvast bedankt,

Mr.Fingers
29 september 2008, 15:16
nitrolak komt in feite alleen maar voor bij instrumenten van meer als 1500€. Op een aziaatisch "goedkoop" ding zit quasi altijd PolyUrethaan (plastiek) lak. Merken die nitro gebruiken zijn Gibson, Fender Custom-Shop & Vintage ReIssue, Rickenbacker, Gretsch (de oude),... en alle instrumenten van voor 1970.

Nitro kan je herkennen aan het feit dat die lak ietsjes matter is, en ze heeft ook een bepaalde "geur" (doet in de verte denken aan menthos)

Wiellem
29 september 2008, 15:17
Als je de zoekfunctie gebruikt vindt je heel veel hierover.

Maareh alleen de duurdere gitaren hebben dit en dan vooral Gibsons dacht ik.

EDIT Fingers was me voor :)

snaarplukker
29 september 2008, 17:33
Dus maakt je maar geen zorgen om de lak. Dan koopt je toch weer een nieuwe cheapo. ;)

Cees

jan jansen
1 oktober 2008, 20:26
Als je de zoekfunctie gebruikt vindt je heel veel hierover.

Maareh alleen de duurdere gitaren hebben dit :)


en al mijn eigen bouw en vele ander zelfgebouwde gitaren van medeforumstrijders... :rockon: :rockon: :rockon:

JJ

Luca P
1 oktober 2008, 20:40
Ik heb een 1990 Gibson ES295 met dus nitro lak.
En dat speelde eerste heel stroef. Maar eindelijk na een lange tijd klungelen is het nagenoeg weg.
De ES295 is dus goud zoals je weet en glimt als een tiet.
Iemand ervaring met de 295 van Epi?
"Plakt" die ook zo?

Mr.Fingers
1 oktober 2008, 20:47
Ik heb een 1990 Gibson ES295 met dus nitro lak.
En dat speelde eerste heel stroef. Maar eindelijk na een lange tijd klungelen is het nagenoeg weg.
De ES295 is dus goud zoals je weet en glimt als een tiet.
Iemand ervaring met de 295 van Epi?
"Plakt" die ook zo?

ja, maar dat is een volledig poly gelakte gitaar, dus die blijft wel redelijk "sticky"

mikeyaxeman
1 oktober 2008, 22:34
Door de nitro slijten en vergelen gitaren ook veel mooier daarom zijn die oude Fenders en Gibsons etc. ook zo geil... :cooler:
Poly slijt zo moeilijk daarom ziet het er ook vaak niet uit als ze poly gitaren proberen te ''relicen''

G.G.
2 oktober 2008, 17:40
en al mijn eigen bouw en vele ander zelfgebouwde gitaren van medeforumstrijders... :rockon: :rockon: :rockon:

JJ

Precies, maar nitro hard langzaam uit en is slecht voor het milieu. Vanwege dezetijdrovende lakmethode (uitharden) en strengere milieu wetgeving kom je het niet op goedkope(re) gitaren tegen.

Als zelfbouwer wil ik eigenlijk niets anders dan nitro en ik moet zeggen dat ik nog geen last heb gehad van de standaards.