PDA

View Full Version : Bekende sounds met jouw apparatuur



grotemaarten
29 september 2008, 14:28
Hallo,
Ik ben nieuw hier en heb een dergelijk topic gezocht, maar niet gevonden.
Ik hoop dus niet dat ik nu een dubbel topic aanmaak of op de verkeerde
plek een topic open.

Ik heb eens op internet gezocht hoe ik een Slash-sound kon krijgen.
Het beste wat ik toen kon vinden, was een aanbeveling om een Les Paul
te kopen en bijbehorende Marshall amps. Aangezien ik die niet heb, heb
ik wel de settings overgenomen op mijn Zoom GFX-5 effectenpedaal,
met een vrij goed resultaat.
Ik kan mij voorstellen dat andere gitaristen zich soms ook afvragen hoe
ze bijvoorbeeld een echt Shadows of Slash of welke bekende sound dan
ook kunnen krijgen. Dit natuurlijk met wat zij aan effecten hebben staan.

Slash Sound:
Ik heb het volgende zo goed mogelijk overgenomen over een effect wat
al een beetje in de buurt zat (U1 standaardgeluid van Zoom GFX-5).
Je kan het natuurlijk ook op je versterker instellen.

Presence: 7, Bass: 7, Mid: 4.5, Treble: 7, Output Master: 6, Lead Master: 10, Input Gain: 6.5
http://guitar.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?zi=1/XJ/Ya&sdn=guitar&cdn=hobbies&tm=19&f=10&tt=14&bt=0&bts=1&zu=http%3A//www.snakepit.org/equip.html

Het staat ergens halverwege, met ook nog een clean Slash-sound.
Het is niet perfect, maar over het juiste element, heb ik toch een heerlijk snerpende ruige Slash-achtige-tone.
Oja, ik speel op een Ibanez RT en heb een Squier 15 watt amp.

Weten jullie nog meer coole, bekende sounds? Shadows bijvoorbeeld?

Dastard
29 september 2008, 14:54
Ik ben allang blij als ik mijn eigen sound krijg met mijn apparatuur :D

Nocki
29 september 2008, 16:08
Het probleem met dit soort vragen is dat je nooit dezelfde sounds krijgt. Wat voor jou met jouw vingers, gitaar, pu's, kabels, amp, fx en speakers werkt is bij een ander niet om aan te horen.
Als je settings of presets download van het internet klinkt dat vaak ook voor geen meter op jouw gear.

Zelfs het volume verschil tussen hoe de eenprogrameert of de ander maakt al zo'n verschil dat dit soort vragen gewoon erg moeilijk te beantwoorden zijn.

Nog steeds zit het grootste tonewonder in je vingers.

afgelopen week ging ik voor het eerst bij een bandje spelen (zeg maar auditie) en had een sound die een beetje op acdc achtige scheur leek.

Tijdens het spelen veranderd het ritme opeens naar iets latin achtigs en begin ik in de stijl van santana te spelen. klonk enorm overtuigend gelijk. blijft gewoon in je vingers zitten...

Eko
29 september 2008, 17:40
Het probleem is dat er met iedere set wel een geluid te maken is dat ergens bij in de buurt komt. Een groot deel van het geluid komt uit je speeltechniek / stijl. Ik heb een DVD waarop Carl Perkins laat zien hoe ze vroeger een echo nabootsten op een gitaar. Gewoon geen pedalen maar puur door techniek. Iedere gitaar , snarencombinatie en versterker werkt op elkaar in. Om maar te zwijgen van pedalen. Het is dus altijd lastig na te doen.
Ik heb mijn Brian Setzer geluid gevonden door de Setzer Signature met de Marble Roadking amp en een Roland SE20 echo. Als het ruiger moet dan gebruik ik de Boss Bluesdriver er bij. De amp staat gewoon flat oftewel alle instellingen op 6.

Mitch
29 september 2008, 22:41
Een dergelijk topic bestaat al wel (grofweg): deze (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111029)

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje onzinnig om exacte settings te gaan opschrijven. In de eerste plaats omdat je daar weinig mensen mee bereikt; er is ontzettend veel verschillende apparatuur en er gebruiken dus maar weinig mensen puur dezelfde spullen in combinatie met elkaar. In de tweede plaats ga je dan een beetje voorbij aan het feit dat je het toch vooral ook op gehoor moet doen, het is geen kant en klaar recept.
Ik houd het nog even open, maar qua inhoud neig ik naar een slotje :listen:

grotemaarten
30 september 2008, 11:07
Het moet inderdaad wel nut hebben, zo'n topic.
Je moet het wel willen en kunnen overnemen.

Ik weet niet hoe groot de verschillen per apparatuur zijn,
maar dat neem ik dan maar van jullie aan. Misschien had ik geluk
dat het slash-geluid er bij mij goed uit kwam, door de instellingen
over te nemen.
Ik weet dat je het inderdaad vooral met je vingers moet doen. Ik
speel nu met het slash-geluid alleen slash-nummers en blues, en als
ik een foutje maak in de dynamiek van slash zijn spel, klinkt het
inderdaad net zo crappy als met een ander (niet-slash) geluid.
Het is natuurlijk ook maar een richtlijn, je wil vaak ook je eigen draai aan een
geluid geven.

Ik voel me niet beledigd als je hem sluit hoor, maar ik kon niet echt topics
over de instellingen vinden, vooral over de apparatuur zelf.

kassie
30 september 2008, 11:34
slash zelf heeft op zijn platen zo veel verschillende apperatuur gebruikt. maar hij staat het meest bekend om zijn jubilee sound. zachte warme distortion die ietwat minder scherp is dan de meeste marshalls. meer een vette crunch denk ik. Pick ups en gitaar doen ook veel idd.

Nielsje
30 september 2008, 12:59
zachte warme distortion die ietwat minder scherp is dan de meeste marshalls.

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik een jubilee alles behalve zacht en warm vind, en juist scherp vind aandoen. Maar wellicht heb ik gewoon een heel erg verkeerd beeld van hoe versterkers klinken. Ben ook nog maar een beginner..

kassie
30 september 2008, 17:17
Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik een jubilee alles behalve zacht en warm vind, en juist scherp vind aandoen. Maar wellicht heb ik gewoon een heel erg verkeerd beeld van hoe versterkers klinken. Ben ook nog maar een beginner..

haha, kom graag met een voorbeeld en overtuig me!

Heb er een, en idd. als de treble op 10 en de input gain op nul dan klinkt hij scherp ja. in vergelijking met een jcm800 en helemaal met een 900 klinkt hij veel voller en warmer.

Pepe
30 september 2008, 17:22
in vergelijking met een jcm800 en helemaal met een 900 klinkt hij veel voller en warmer.


Big deal. Ik heb een straalkachel hier die dat al doet..

kassie
30 september 2008, 17:32
Big deal. Ik heb een straalkachel hier die dat al doet..

sluit je die ook aan op je gitaar dan?