PDA

View Full Version : Explorer - maar dan 'anders'



iWishmaster
29 september 2008, 11:11
Ik ben, naast een nieuwe amp, al een tijdje op zoek naar een nieuwe gitaar. Ik ben behoorlijk uitgekeken op mijn KH-202, voornamelijk omdat ik de Floyd Rose nooit gebruik en het een enorm vervelend ding vind. Tevens is mijn Strat niet echt geschikt voor metal (niet strak genoeg). Nu is mijn oog gevallen op een Explorer model, eigenlijk vooral omdat ze er erg vet uitzien.

De Gibson Faded versie heb ik een tijd geleden op gespeeld en dat lag erg lekker (vooral qua hals), ik kon alleen de sound niet echt beoordelen aangezien het enige testmateriaal een Line 6 pod was (musik-produktiv is nogal een k*twinkel wat dat betreft). Maar eigenlijk zoek ik toch een iets meer 'metal' gericht model. De ESP LTD FX400 (http://www.espguitars.com/guitars_fx.html) vind ik er erg vet uitzien, maar kan ik hier in de buurt nergens testen en online bestellen doe ik liever niet (vooral omdat de looks nogal kunnen variëren met deze spalted maple top). James hetfield speelt ook op erg vette (custom made) Explorer (http://www.metallicaworld.co.uk/images/equipment/kenlaw1.jpg), maar daar zijn zover ik heb kunnen vinden geen 'normale' commercieel verkrijgbare versies van. Oude Ibanez Destroyer vind ik ook mooi, maar die zijn zeldzaam tweedehands en ik heb er nog nooit op gespeeld.

Wat ik zoek: Een vette, strakke sound, vandaar het liefst high output (actieve?) pickups - maar moet clean ook nog te pruimen zijn. Pickups kan ik er eventueel ook zelf inzetten, maar moet wel een beetje binnen budget blijven. Ik speel vooral metal rythm en wat melodieuzere shred- van 'vet' 80's tot 'mid-scooped' modern.

Looks: een Explorer model (met vaste brug), liefste met finish waar je het hout nog doorheen kunt zien - hoewel helemaal wit ook wel erg vet is, zolang de hals maar niet meegelakt is! Liefst met een andere headstock dan Gibson Explorers (liever 3x3 dan 6-op-een-rij), maar dat is geen eis - evenals liever geen slagplaat. Budget: onder de 1000 euro, liever tweedehands als nieuw. Warmoth zou een optie zijn, maar ik vind het risico redelijk groot en de resale value lijkt me nogal laag?

blademan
29 september 2008, 11:53
kijk eens bij Fret-King, de esprit modellen zijn ms. iets voor je.

Keesz
29 september 2008, 12:21
Washburn stage series

google even voor plaatje

robinprins
29 september 2008, 12:24
Staat een Gibson RD op marktplaats, vrij goedkoop.

Lijkt ook wel wat op de explorer. Supergaaf ding als je wat met Gibson hebt.

Orpheo
29 september 2008, 12:32
Ik ben, naast een nieuwe amp, al een tijdje op zoek naar een nieuwe gitaar. Ik ben behoorlijk uitgekeken op mijn KH-202, voornamelijk omdat ik de Floyd Rose nooit gebruik en het een enorm vervelend ding vind. Tevens is mijn Strat niet echt geschikt voor metal (niet strak genoeg). Nu is mijn oog gevallen op een Explorer model, eigenlijk vooral omdat ze er erg vet uitzien.

De Gibson Faded versie heb ik een tijd geleden op gespeeld en dat lag erg lekker (vooral qua hals), ik kon alleen de sound niet echt beoordelen aangezien het enige testmateriaal een Line 6 pod was (musik-produktiv is nogal een k*twinkel wat dat betreft). Maar eigenlijk zoek ik toch een iets meer 'metal' gericht model. De ESP LTD FX400 (http://www.espguitars.com/guitars_fx.html) vind ik er erg vet uitzien, maar kan ik hier in de buurt nergens testen en online bestellen doe ik liever niet (vooral omdat de looks nogal kunnen variëren met deze spalted maple top). James hetfield speelt ook op erg vette (custom made) Explorer (http://www.metallicaworld.co.uk/images/equipment/kenlaw1.jpg), maar daar zijn zover ik heb kunnen vinden geen 'normale' commercieel verkrijgbare versies van. Oude Ibanez Destroyer vind ik ook mooi, maar die zijn zeldzaam tweedehands en ik heb er nog nooit op gespeeld.

Wat ik zoek: Een vette, strakke sound, vandaar het liefst high output (actieve?) pickups - maar moet clean ook nog te pruimen zijn. Pickups kan ik er eventueel ook zelf inzetten, maar moet wel een beetje binnen budget blijven. Ik speel vooral metal rythm en wat melodieuzere shred- van 'vet' 80's tot 'mid-scooped' modern.

Looks: een Explorer model (met vaste brug), liefste met finish waar je het hout nog doorheen kunt zien - hoewel helemaal wit ook wel erg vet is, zolang de hals maar niet meegelakt is! Liefst met een andere headstock dan Gibson Explorers (liever 3x3 dan 6-op-een-rij), maar dat is geen eis - evenals liever geen slagplaat. Budget: onder de 1000 euro, liever tweedehands als nieuw. Warmoth zou een optie zijn, maar ik vind het risico redelijk groot en de resale value lijkt me nogal laag?

risico? dat ze niet leveren? daar hebben ze vooral zichzelf mee, ds daar hoef je niet bang voor te zijn.

dat het troep is? lamenielache. warmoth's vegen de vloer aan met de meeste customshoppers, ongeacht't merk.

dat het niet lekker speelt? dat is altijd zelf af te stellen. halsprofiel kan je kiezen, dus als dat niet is wat jij wilt, is dat jou verantwoordelijkheid.

resale laag? klopt. maar warmoth gaat ervan uit dat als je iets bestelt, je 't doet voor jezelf, en niet om te verkopen later. ik heb bv totaal niet de behoefte om mijn 5 warmoth's te verkopen. het zijn gewoon stuk voor stuk waanzinnig goeie axes. verkoop is absoluut niet nodig, omdat ze op mijn hand 'getailored' zijn.

iWishmaster
29 september 2008, 12:53
risico? dat ze niet leveren? daar hebben ze vooral zichzelf mee, ds daar hoef je niet bang voor te zijn.

dat het troep is? lamenielache. warmoth's vegen de vloer aan met de meeste customshoppers, ongeacht't merk.

dat het niet lekker speelt? dat is altijd zelf af te stellen. halsprofiel kan je kiezen, dus als dat niet is wat jij wilt, is dat jou verantwoordelijkheid.

resale laag? klopt. maar warmoth gaat ervan uit dat als je iets bestelt, je 't doet voor jezelf, en niet om te verkopen later. ik heb bv totaal niet de behoefte om mijn 5 warmoth's te verkopen. het zijn gewoon stuk voor stuk waanzinnig goeie axes. verkoop is absoluut niet nodig, omdat ze op mijn hand 'getailored' zijn.

Risico bedoel ik anders -> ik twijfel absoluut niet aan de kwaliteit of betrouwbaarheid van warmoth!
Ik heb denk ik veel te weinig ervaring met gitaren om een keuze te maken uit het hout-assortiment van Warmoth. Ik weet niet goed 'wat ik wil'. Ik houd bijvoorbeeld van een redelijk dunne hals (mijn strat met 'modern c-shaped' neck is perfect), maar welke hals van Warmoth daar aan voldoet weet ik niet. Verder ben ik niet bijzonder goed in afstellen / afwerken, dus de kosten van een guitar tech die dat voor me doet komen er sowieso bij.
Ik zou het ERG graag doen (eindelijk iets anders als dezelfde gitaar die iedereen al heeft!), maar ik twijfel erg sterk of ik het wel kan én of het klinkt zoals ik zou verwachten, misschien is het toch niet helemaal mijn smaak en dan zit ik wel met een vrij dure wanddecoratie.

Die Washburn vind ik niet zo bijzonder, maar alsie ooit tweedehands voorbij komt zal ik er toch eens naar kijken denk ik. Die Fret-King's vind ik eigenlijk nogal lelijk ... Gibson RD is misschien wel wat, maar die op martplaats heeft niet zo'n mooie finish. Toch maar regelmatig markplaats enzo in de gaten houden voor dit soort modellen. Bedankt voor de reacties alvast in ieder geval!

no 1 hops
29 september 2008, 13:59
Washburn stage series

google even voor plaatjejammer dat die niet meer te krijgen zijn behalve tweedekans

no 1 hops
29 september 2008, 14:01
maar even wat anders, metal, strak, ook clean nog goed.
waarom dan geen bill lawrence l500xl in de brug en dat zonder batterij.
de nieuwe l90, ook dual blade zijn ook strak, iets meer bas dan de l500 meer jaren 70 rock sound geloof ik .
als de gitaar verder goed is mod hem dan

Orpheo
29 september 2008, 14:02
Risico bedoel ik anders -> ik twijfel absoluut niet aan de kwaliteit of betrouwbaarheid van warmoth!
Ik heb denk ik veel te weinig ervaring met gitaren om een keuze te maken uit het hout-assortiment van Warmoth. Ik weet niet goed 'wat ik wil'. Ik houd bijvoorbeeld van een redelijk dunne hals (mijn strat met 'modern c-shaped' neck is perfect), maar welke hals van Warmoth daar aan voldoet weet ik niet. Verder ben ik niet bijzonder goed in afstellen / afwerken, dus de kosten van een guitar tech die dat voor me doet komen er sowieso bij.
Ik zou het ERG graag doen (eindelijk iets anders als dezelfde gitaar die iedereen al heeft!), maar ik twijfel erg sterk of ik het wel kan én of het klinkt zoals ik zou verwachten, misschien is het toch niet helemaal mijn smaak en dan zit ik wel met een vrij dure wanddecoratie.

Die Washburn vind ik niet zo bijzonder, maar alsie ooit tweedehands voorbij komt zal ik er toch eens naar kijken denk ik. Die Fret-King's vind ik eigenlijk nogal lelijk ... Gibson RD is misschien wel wat, maar die op martplaats heeft niet zo'n mooie finish. Toch maar regelmatig markplaats enzo in de gaten houden voor dit soort modellen. Bedankt voor de reacties alvast in ieder geval!

nja, daar is het forum dan weer voor (het warmoth forum wel te verstaan!).

dus;
welke sound zoek je?
wil je een profiel als op je strat? hoe dik is je strat? meet 't op en vergelijk 't met de maten op de site.
welke brug wil je? vaste brug? tremolo? floyd rose?
hoeveel en wat voor soort pickups wil je?
wil je een hals hebben die geen lak nodig heeft (rosewood, wenge) of wil je gewoon mahonie, en dus met lak?
wil je een explorer met de sound van n echte (gibson)explorer (dus mahonie hals en body, rosewood of ebben teots), of meer een ver-strat-te explorer (dus met singlecoils, alder body, maple neck, of gewoon meer de brown sound-achtige stijl van EvH, dus dan alder body, maple neck, humbucker).

etc etc etc. die vragen op een rij zetten, en dan pas nadenken over 't maken ervan.

welke looks wil je?

ik raad btw dit sterk aan:

http://warmoth.com/showcase/bodies/M496a.jpg
http://warmoth.com/showcase/sc_guitar_bodies.cfm?itemNumber=M496&type=guitar

of
http://warmoth.com/showcase/bodies/MP91a.jpg

http://warmoth.com/showcase/sc_guitar_bodies.cfm?type=guitar&start=1&itemNumber=MP91&menuItem=13&subMenuItem=2&subMenuItem2=0 (waanzining mooi hout met dito tone!)

met deze hals:
http://warmoth.com/showcase/necks/mn952a.jpg
http://warmoth.com/showcase/sc_guitar_necks.cfm?itemnumber=mn952

mooi, ze hebben een lawrence-hals, past er mooi bij! wees er dan wel snel bij, die halzen gaan snel, en zijn niet customorder te bestellen!!!! doen ze af en toe er tussendoor. eens in 't half jaar komen die halzen weer.

http://warmoth.com/showcase/sc_guitar_bodies.cfm?type=guitar&start=1&itemNumber=M454&menuItem=13&subMenuItem=2&subMenuItem2=0

http://warmoth.com/showcase/bodies/M454a.jpg


en dat als je een wat minder dik geluid wilt hebben (dit ding geeft je een helder, strak geluid met een gemiddelde hoeveelheid laag mid en hoog, beetje als een strat dus, met een humbucker).
oh, maar wel met een trem-routing.

die van korina is echt een explorer-explorer.

Orpheo
29 september 2008, 14:03
maar even wat anders, metal, strak, ook clean nog goed.
waarom dan geen bill lawrence l500xl in de brug en dat zonder batterij.
de nieuwe l90, ook dual blade zijn ook strak, iets meer bas dan de l500 meer jaren 70 rock sound geloof ik .
als de gitaar verder goed is mod hem dan

oh ik heb die geprobeerd. verschrikkelijk doodse sound vond ik 't. geef mij dan maar een setje rio grande BBQ/TX, of desnoods blackouts, of een setje air nortons.

Arvoitus
29 september 2008, 14:08
Epiphone (prophecy) Futura EX2:
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/9/4/2/547942.jpg

Orpheo
29 september 2008, 15:19
Epiphone (prophecy) Futura EX2:
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/9/4/2/547942.jpg

dat ding is 500E. als je 1000E als budget hebt, zou ik er vol voor gaan, en niet een halfhalfje nemen. de futura is geen 'echt'e explorer qua shape, dat ten eeste, en ten tweede... zo goed vind ik ' helemaal niet. als ik de keus heb, 1000E voor een grandioze esp/ltd of warmoth, of slechts 500 voor die gitaar, maar nog wel 1000E als budget, ga ik wel echt voor het betere werk. thats just me. als je budget 600E is, en je kan echt niet hoger, dan is 't natuurlijk een ander verhaal.

iWishmaster
29 september 2008, 15:26
dat ding is 500E. als je 1000E als budget hebt, zou ik er vol voor gaan, en niet een halfhalfje nemen. de futura is geen 'echt'e explorer qua shape, dat ten eeste, en ten tweede... zo goed vind ik ' helemaal niet. als ik de keus heb, 1000E voor een grandioze esp/ltd of warmoth, of slechts 500 voor die gitaar, maar nog wel 1000E als budget, ga ik wel echt voor het betere werk. thats just me. als je budget 600E is, en je kan echt niet hoger, dan is 't natuurlijk een ander verhaal.
Ik vind t wel een mooie gitaar. Maar mijn ervaring met epi's is nogal slecht. De meeste die ik vast heb gehad waren eigenlijk bar slecht. Één lekkere epi explorer eens vast gehad: maar die was oerlelijk ...

iWishmaster
29 september 2008, 15:40
Tja, wat voor een sound zoek ik ... In ieder geval anders als mijn strat en zeker met 2 humbuckers (hoewel ik een HSS strat heb, single coils in de brug vind ik weinig aan, uitzonderingen als een enkele telecaster daargelaten). Verder absoluut een vaste brug, alleen twijfel ik dan tussen string-through of stoptail

Ik wil een dikke, strakke sound en veel sustain - dat is waar mijn strat tekort schiet bij metal, voor classic rock achtige dingen isie super en dat wil ik zo houden. Al dat exotisch hout trekt me niet direct eerlijk gezegd. Als ik een Warmoth zou bouwen, zou ik het op safe spelen. Ofwel mahony body, misschien met een flametop. Hals moet absoluut een satin finish hebben op de achterkant. Niet zo'n dikke plakkerige laklaag als een Les Paul Standard! Om een beetje trouw aan de les paul / explorer specs te blijven heb ik het liefste een ebben toets met mahony neck, maar kan dat wel met een satin finish? Of voelt het dan niet 'hetzelfde' als mijn strat (hoeft niet identiek te zijn natuurlijk, zo kieskeurig ben ik ook weer niet).
Verder vind ik de gewone warmoth headstock erg mooi staan bij een explorer model. Het moet allemaal niet te gek en te exotisch worden.

Erg veel vragen waar ik goed over na zal moeten denken, want goedkoop is het niet (een Gibson Explorer Studio faded met nieuwe pickups is net zo duur of goedkoper als een Warmoth). Dat zijn dingen die mij nogal afschrikken aan zelfbouw...

Orpheo
29 september 2008, 15:40
Ik vind t wel een mooie gitaar. Maar mijn ervaring met epi's is nogal slecht. De meeste die ik vast heb gehad waren eigenlijk bar slecht. Één lekkere epi explorer eens vast gehad: maar die was oerlelijk ...

bedoel ik. kijk eens naar mijn post van eerder vandaag met de foto's. ben benieuwd wat je daarvan denkt.

iWishmaster
29 september 2008, 15:52
bedoel ik. kijk eens naar mijn post van eerder vandaag met de foto's. ben benieuwd wat je daarvan denkt.
Dat had ik net getypt toen jij dit aan het typen was (zie 2 posts terug)

Orpheo
29 september 2008, 16:12
Tja, wat voor een sound zoek ik ... In ieder geval anders als mijn strat en zeker met 2 humbuckers (hoewel ik een HSS strat heb, single coils in de brug vind ik weinig aan, uitzonderingen als een enkele telecaster daargelaten). Verder absoluut een vaste brug, alleen twijfel ik dan tussen string-through of stoptail

Ik wil een dikke, strakke sound en veel sustain - dat is waar mijn strat tekort schiet bij metal, voor classic rock achtige dingen isie super en dat wil ik zo houden. Al dat exotisch hout trekt me niet direct eerlijk gezegd. Als ik een Warmoth zou bouwen, zou ik het op safe spelen. Ofwel mahony body, misschien met een flametop. Hals moet absoluut een satin finish hebben op de achterkant. Niet zo'n dikke plakkerige laklaag als een Les Paul Standard! Om een beetje trouw aan de les paul / explorer specs te blijven heb ik het liefste een ebben toets met mahony neck, maar kan dat wel met een satin finish? Of voelt het dan niet 'hetzelfde' als mijn strat (hoeft niet identiek te zijn natuurlijk, zo kieskeurig ben ik ook weer niet).
Verder vind ik de gewone warmoth headstock erg mooi staan bij een explorer model. Het moet allemaal niet te gek en te exotisch worden.

Erg veel vragen waar ik goed over na zal moeten denken, want goedkoop is het niet (een Gibson Explorer Studio faded met nieuwe pickups is net zo duur of goedkoper als een Warmoth). Dat zijn dingen die mij nogal afschrikken aan zelfbouw...


ik raad je aan, ten eerste, als je warmoth doet, neem een hals die geen lak hoeft te hebben!! bijvoorbeeld wenge, rosewood, bubinga, padouk, purperhart.... speelt veel beter, en die houtsoorten klinken over 't algemeen beter. Bekend is dat wenge bubinga en rosewood enorm veel power, sustain en 'energie' geven aan je tone.

Ik raad je ook aan, neem een korina body. is iets lichter, mooier ook (imho) en geeft een mooiere tone; superstrak, dik, stuwend, veel mids en bass, lekker wat hoog, maar niet teveel; tis echt een explorer-sound.

als je satin wilt, tja, dan is mahonie met satin lak naturlijk the way to go, dat doen ze btw ook (maar ongelakte hals van wenge/RW oid is even duur, soms zelfs goedkoper).

als je 't cheap doet, kom je uit op dit plaatje:

body:235$ voor korina, 200$ voor mahonie.
neck: 290$ met dot inleg
brug en tuners: 80$
pickups (rio grande) setje: 170$ a 200$ (ligt aan de kleur, kapje en of je 4conductor of 2conductor wilt)
lak voor body: 170$ a 220$ (transparant of burst)
totaal: 910 a 1025 dollar, plus 90$ verzenden. das dan (met verzenden en belasting erbij) 880E a 980E.


ja, de warmoth is iets duurder. maar dan heb je wel betere tuners, betere pups, beter hout, betere bespeelbaarheid, betere tone. zoals gezegd; als je al denkt aan doorverkopen, dan moet je niet eens denken aan custombuild. je bouwt een warmoth omdat je perse 'dat' wilt hebben, wat gibson of fender of charvel of jackson niet levert. bijvoorbeeld die ongelakte wenge hals, of juist die ene speciale top voor je explorer, of een les paul die net wat lichter is dan n gibson, met een p90 in het midden, een tele single in de hals en een filtertron in de brug, met floyd rose en 24 frets.

ik bedoel maar. het is niet effe een 'bouwpakket' het is niet ikea. het zelfbouw/bouwpakket idee komt door de hals die je erop moet schroeven. maar dat is het enige. immers, de meeste mensen die een warmoth kiezen, hebben al lang op hun eigen gitaren pots, pups, tuners en brug verwisseld, soms gewoon ook herlakt en herfret. dan is 't een kleine stap om zelf pots, tuners enzo van scratch erop te zetten. de hals en body zijn al uitgelijnd voor de schroeven, dus zelf meten hoef je niet. het is kant en klaar, maar wel topkwaliteit. Fender kwijlt bij Warmoth's kwaliteit en consistentie, gibson idem dito. Musicman en BCRich hebben niet voor niets geeisd dat modellen weg gingen (gibson heeft in de US geen poot om op te staan qua shapes, en warmoth heeft een fender licentie).

hell, warmoth heeft zelfs voor de fender customshop, in de begindagen, halzen gemaakt...

universe777
29 september 2008, 16:17
Warmoth is zeker tof van kwaliteit, alleen vind ik hun Explorer shape helemaal OFF.... Als je de Gib shape als uitgangs punt gebruikt klopt er werkelijk geen enkele body lijn. Hij mist de "snelheid" in het ontwerp wat de gib wel heeft.
Een aardig alternatief kan zo'n edwards zijn (EX 125) geloof ik. Net iets anders dan de gib maar veel mooier dan de warmoth.

Orpheo
29 september 2008, 16:36
Warmoth is zeker tof van kwaliteit, alleen vind ik hun Explorer shape helemaal OFF.... Als je de Gib shape als uitgangs punt gebruikt klopt er werkelijk geen enkele body lijn. Hij mist de "snelheid" in het ontwerp wat de gib wel heeft.
Een aardig alternatief kan zo'n edwards zijn (EX 125) geloof ik. Net iets anders dan de gib maar veel mooier dan de warmoth.

grappig detail; de warmoth xplorer shape is overgenomen van een gibson explorer uit de jaren 80. blijkbaar heeft gibson dus ook zitten kloten met de shape.

iWishmaster
29 september 2008, 17:07
Warmoth is zeker tof van kwaliteit, alleen vind ik hun Explorer shape helemaal OFF.... Als je de Gib shape als uitgangs punt gebruikt klopt er werkelijk geen enkele body lijn. Hij mist de "snelheid" in het ontwerp wat de gib wel heeft.
Een aardig alternatief kan zo'n edwards zijn (EX 125) geloof ik. Net iets anders dan de gib maar veel mooier dan de warmoth.
Nou je het zegt, dat was me nog niet eens opgevallen. De warmoth is iets hoekiger en lijkt ook iets groter te zijn inderdaad ...

Orpheo
29 september 2008, 17:14
qua oppervlakte is ie gelijk, hij heeft alleen iets andere lengtes van zijden :P

Bram+
29 september 2008, 18:29
Suggestie: Ibanez Xiphos.

http://www.ibanez.com/images/finalzoom/XPT700FXRUF.jpg

Dit is de XPT700FX, met vaste brug dus en zes snaren.
Specs: Neck Type: Wizard II thru-neck; Body: Mahogany body; Frets: Jumbo frets; Fingerboard: Bound Rosewood; Inlay: Reversed Sharktooth inlay; Bridge: Gibraltar Custom bridge; NeckPU: Dimarzio® D Activator™; BridgePU: Dimarzio® D Activator™

In de VS is hij al uit, maar die zal ongetwijfeld komend jaar ook op de Nederlandse markt verschijnen. In nederland is al wel de zevensnarige versie met vaste brug uit (en natuurlijk de zesnaar met Edge III tremolo, maar dat wilde je niet)

Geen exacte explorer dus, iets minder lomp in de hand m.i.

Steven Otto
29 september 2008, 18:51
Ik had de xyphos met tremolo vergeleken met de Jackson DKMG. Die kwam heel erg in de buurt, maar vooral die afschuwelijke kleur hield me toen tegen. Maar zo'n 'grijze' en dan zeven snaar vind ik wel héél bruut!

universe777
29 september 2008, 18:57
Ik had de xyphos met tremolo vergeleken met de Jackson DKMG. Die kwam heel erg in de buurt, maar vooral die afschuwelijke kleur hield me toen tegen. Maar zo'n 'grijze' en dan zeven snaar vind ik wel héél bruut!
Op de foto ziet hij er grijs uit uit maar in real life is hij meer groenig. Ik heb de 7 snarige versie.

Bram+
29 september 2008, 19:32
Op de foto ziet hij er grijs uit uit maar in real life is hij meer groenig. Ik heb de 7 snarige versie.
Dit is wel echt een andere kleur hoor ("Rusty Glitter Flat" vs. "Gray Chameleon"), de 7-string is inderdaad groenig door het kameleoneffect (mijn paarse 'kameleon'-ibanez heeft ook een groene zweem).

Hier de XPT700FX:
http://www.ibanezrules.com/namm/images/2008/236.JPG

ter vergelijking de XPT707FX:
http://www.ibanezrules.com/namm/images/2008/240.JPG

iWishmaster
30 september 2008, 08:39
*Shiver*

Foei wat een lelijke glitters, ik speel metal, geen Abba :stop:

Bram+
30 september 2008, 09:05
*Shiver*

Foei wat een lelijke glitters, ik speel metal, geen Abba :stop:
Oh, in dat geval:
http://www.bcrich.com/images/sm_virgo_guitar.jpg

Meetaaaaaaaal!! :rockon: :rockon:

Nee, serieus, die glitters vallen wel mee, je moet het in het echt bekijken. Dit zijn natuurlijk erg opgepoetste gitaren (iets wat je niet doet als je metal bent uiteraard) en ze zijn met flits gefotografeerd (en foto's zijn voor bands als Abba), dus daarom lijkt het wat extremer.

Daan_B
30 september 2008, 09:13
Jackson Warrior of Kelly niks voor jou? :)

pimmedoris
30 september 2008, 09:18
Of die nieuwe Ibanez Iceman? (Volgens mij de sig van de gitarist van Dragonforce...)

LaszloVersteeg
30 september 2008, 09:26
die explorer van james hetfield is een Ken Lawrence custom gemaakte gitaar. Je kan er zelf ook een bestellen, pluspunt is dat je zeker weet dat hij aankomt, en ook 'n goeie kwaliteit heeft. minpuntje is (ik weet niet wat je budget is) dat je meer als 5000 euro kwijt bent.
'n ander alternatief is; james hetfield had in de jaren 90 (tot 2000 volgens mij) 'n signature bij esp. dat was nog 't 'echte' explorer model (niet die ripoff die esp nu maakt, oerlelijk ding i.m.o.). Ik ben zelf linkshandig dus heb er nooit naar gezocht, maar ik denk dat ze wel 2e hands in goede staat te krijgen zijn. als je er een te pakken kan krijgen, dan heb je 'n perfecte metal gitaar waar je ook 'n goed clean geluid uit krijgt.

iWishmaster
30 september 2008, 11:55
die explorer van james hetfield is een Ken Lawrence custom gemaakte gitaar. Je kan er zelf ook een bestellen, pluspunt is dat je zeker weet dat hij aankomt, en ook 'n goeie kwaliteit heeft. minpuntje is (ik weet niet wat je budget is) dat je meer als 5000 euro kwijt bent.
'n ander alternatief is; james hetfield had in de jaren 90 (tot 2000 volgens mij) 'n signature bij esp. dat was nog 't 'echte' explorer model (niet die ripoff die esp nu maakt, oerlelijk ding i.m.o.). Ik ben zelf linkshandig dus heb er nooit naar gezocht, maar ik denk dat ze wel 2e hands in goede staat te krijgen zijn. als je er een te pakken kan krijgen, dan heb je 'n perfecte metal gitaar waar je ook 'n goed clean geluid uit krijgt.
Heb dat eens opgezocht: klopt inderdaad: de top is bedekt met traanplaat, verder is een hetzelfde als de huidige esp explorer. Sowieso hou ik mijn ogen open op de tweedehands markt naar een explorer model, maar zie er over het algemeen weinig voorbij komen. De huidige explorer van ESP is ook mooi, maar die heeft volgens mij een meegelakte hals waar ik niet mee overweg kan.

Demonturtle
30 september 2008, 14:42
http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Elektrische_gitaren/9563385/Gibson_explorer_USA_1997_cherry_red.html mss wel wat overpriced

pupanus1
30 september 2008, 16:14
Edwards heeft een Metallica style explorer

http://www.katanaguitars.com/guitar/g013/g016_1_bla.jpg

http://www.katanaguitars.com/guitar/g013/g016_2_bla.jpg

http://www.katanaguitars.com/guitar/g013/g016_3_bla.jpg

http://www.katanaguitars.com/guitar/g013/g016_4_bla.jpg

Is $820,- (ja Dollars)

Je kan het bestellen bij Katana guitars:
http://www.katanaguitars.com/main/top.html

Er zijn forumleden met ervaring met bestellen bij Katana, dus ik zou hun even vragen hoe het in zijn werk zou gaan.

Ding heeft wel 2x EMG81 dus ik zou de hals met een EMG60 vervangen voor je clean. Verder schitterende gitaar, ik zou 'm in een heartbeat bestellen als ik het geld had

iWishmaster
30 september 2008, 16:21
Edwards heeft een Metallica style explorer

http://www.katanaguitars.com/guitar/g013/g016_1_bla.jpg

http://www.katanaguitars.com/guitar/g013/g016_2_bla.jpg

http://www.katanaguitars.com/guitar/g013/g016_3_bla.jpg

http://www.katanaguitars.com/guitar/g013/g016_4_bla.jpg

Is $820,- (ja Dollars)

Je kan het bestellen bij Katana guitars:
http://www.katanaguitars.com/main/top.html

Er zijn forumleden met ervaring met bestellen bij Katana, dus ik zou hun even vragen hoe het in zijn werk zou gaan.

Ding heeft wel 2x EMG81 dus ik zou de hals met een EMG60 vervangen voor je clean. Verder schitterende gitaar, ik zou 'm in een heartbeat bestellen als ik het geld had
Dat is wel echt een schitterende gitaar! t Is een risoco, maar het jeukt wel om dat gewoon eens te proberen ...

pupanus1
30 september 2008, 16:28
Mooi istie heh ;)

Je zou ook kunnen kijken voor een ESP FX-STD maar die ligt wel in een veel hogere prijsklasse, deze is ook in een paduak brown te krijgen.

http://www.redox.com.ua/guitarpics/ESP_FX-STD_PBS_mini.jpg

Bij musik produktiv hebben ze 'm alleen in het zwart maar misschien kunnen ze 'm ook in Paduak brown krijgen
http://www.musik-produktiv.de/(s(i5zs23mq0b197icyl54to7j6))/esp-fx-standard-bks.aspx
En kostie E1525,-

Das dus een flink stuk meer dan de Edwards, voordeel is dattie wel in Duitsland te krijgen is.

LaszloVersteeg
2 oktober 2008, 09:55
heel ff snel tussendoor; weet iemand toevallig waar ik zo'n explorer kan krijgen, maar dan linkshandig? (behalve bij ken lawrence zelf)
en ik bedoel dan niet dat slappe aftreksel van esp of cort:)

iWishmaster
2 oktober 2008, 10:03
heel ff snel tussendoor; weet iemand toevallig waar ik zo'n explorer kan krijgen, maar dan linkshandig? (behalve bij ken lawrence zelf)
en ik bedoel dan niet dat slappe aftreksel van esp of cort:)
Precies degene die Hetfield gebruikt is ALLEEN bij Ken Lawrence te krijgen, er is ook geen rechtshandige kloon.

Die ESP is wel wat aan dure kant, maar ook weer heel erg mooi ... Binnenkort weer een tripje naar duitsland denk ik.

pimmedoris
2 oktober 2008, 13:27
Of je kunt een replica laten maken bij een willekeurige giaarbouwer... Shamray in Rusland maakt aardig wat Ken Lawrence replica's. Maar dan ben je natuurlijk ook niet bepaald goedkoop uit.

pupanus1
3 oktober 2008, 13:49
En dan is er ook nog de Maverick X-1 dat is een Explorer achtige gitaar. Worden niet meer gemaakt dacht ik dus dan zou je 2e hands moeten kijken.

http://i3.photobucket.com/albums/y53/sammo303/DSCN3556.jpg

http://i121.photobucket.com/albums/o240/BaronVonEvil/THEBARONSLAIR%20PIX/MAVERICKX-1.jpg

http://www.ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/maverick/x-1/index.html <<Reviews

Ik kreeg deze aangeboden van een forum lid weet alleen niet meer wie... Ik had geen interesse vanwege de zwevende brug. Verder is het wel een erg mooi gitaartje en schijnt erg veel bang for the buck te hebben

FNaRK
3 oktober 2008, 14:11
ik heb zo'n Maverick gehad, was zeker niet verkeerd.

Heb 'm aan iemand hier op het forum verkocht, volgens mij Kain ??

Saf
3 oktober 2008, 14:55
ik vind die maverick niet echt explorer achtig maar meer een snellere bc rich bitch

iWishmaster
3 oktober 2008, 15:29
ik vind die maverick niet echt explorer achtig maar meer een snellere bc rich bitch
Op zich mooie gitaar, maar ik zoek toch echt iets met een vaste brug (stoptail of stringthrough).

pupanus1
3 oktober 2008, 16:42
Tis eerder een BC Rich Mockingbird daar is dit model ook door geïnspireerd. En de Mockingbird is weer geïnspireerd door de explorer :)

@FNaRK oja Kaïn had m aangeboden indd, maar ik zocht indd ook een vaste brug toen heb ik ipv een explorer mn horizon gekocht (is ook een goede optie overigens ;) )

iWishmaster
3 oktober 2008, 16:53
Weet iemand of de ESP LTD FX(-400) ergens in Nederland te koop is (bij een gitaarwinkel dus)? Ik kan hem eigenlijk alleen in Duitsland vinden en dat is toch een behoorlijk stukje rijden.