PDA

View Full Version : Speaker kapot?



Little Jay
29 september 2008, 10:11
Ik heb een versterker met 2 jensen P10R speakers erin. Nu heeft één van de speakers ineens een rare ratel ontwikkeld, alleen bij bepaalde frequenties. Alsof er iets los zit en meeresoneert. Aan de speaker valt niets te zien. Maar er valt niet meer mee te spelen.

Wat kan dat zijn? En hoe kom ik er weer vanaf? Valt zoiets te repareren? Speakers heb ik echt geen verstand van......

epiphone4life
29 september 2008, 13:47
Draai ze om. Kijken of die andere 't ook doet.

Puerco
29 september 2008, 16:04
Het kan heel goed zijn dat één van de moertjes waar hij mee vast zit (of HOORT te zitten) is losgetrild.
Controleer of alle moertjes dus nog vastzitten en draai evt iets aan maar draai ze niet te strak daar anders de speakerrand wat kan vervormen en dan is je speaker echt kapot.

Little Jay
30 september 2008, 10:26
Ik heb de speaker er juist uitgehaald om er echt zeker van te zijn dat het geen losse moertjes of whatever waren en zelfs de speaker op een andere versterker aangesloten en de ratel zit 'm echt in de speaker en alleen bij bepaalde frequenties. Ook andere gitaar aangesloten om uit te sluiten dat daar iets resoneerde. En de andere speaker doet het niet.. hééél irritant!

Zou er iets in de speaker los kunnen zitten? Ik heb geen idee wat er eigenlijk in de spreekstoel (heet dat zo?) van een speaker nog aan onderdelen/electronica zit.