PDA

View Full Version : Bas cabje



El Fuzzo
29 september 2008, 10:07
Ik heb laatst een mooie basgitaar op de kop getikt. Een Fender Musicmaster uit 1970 :hippie: . Ik speel normaal gitaar, dus een shortscale bas bevalt me prima. Ik heb een Ampeg V4 als gitaarversterker, maar die zijn ook populair onder de bassisten. Ik moet er alleen nog een cab voor hebben. Mijn normale 2x12 cab voor gitaar zal denk ik niet blij zijn met een bas. Mijn vraag is wat voor cab geschikt is voor thuis wat te spelen. Ik ben niet van plan op te gaan treden als bassist, dus ik hoef geen joekel van een 8x10. Ik heb op marktplaats al wat 1x15" en 2x10" cabs gezien die me wel interessant leken. Maar klinkt bijvoorbeeld een 1x15 in zijn eentje wel goed?

Anyway, voorzie mij van uw advies.

Henkie spenkie
29 september 2008, 12:02
De speakergrootte is al vaker voorbij gekomen in deze afdeling maar het zit een beetje als volgt:

Grote speakers geven vooral de lage tonen goed weer, maar zijn minder gedefineerd. Dat komt doordat grote speakers meer lucht verplaatsen. Dat is fijn voor de lage tonen, maar bij een hogere frequentie moet de speaker sneller trillen, dat gaat lastiger bij zo'n grote speaker gezien de hoeveelheid lucht die hij per trilling in beweging moet brengen, daarom zijn kleine speakers beter voor de hoge tonen.

Het hangt dus af van de stijl die je wilt spelen wat voor speaker je het beste kunt gebruiken. Speel je bijv. reggea dan is een 15' speaker ideaal. Wil je gaan slappen etc. dan heb je meer aan een 10'.

Voor thuisgebruik kun je prima met een 15' speaker uit de weg. Echter, persoonlijk zou ik eerder gaan voor 10' omdat je dan die hogere geluiden net wat fijner hebt, en je thuis toch niet echt zo'n zware doorklinkende dreun nodig hebt.

Mr.Fingers
29 september 2008, 14:48
Ik zou ook gaan voor een 15" of een 2x12", zeker niet kleiner. Een musicmaster-bass is een shortscalebasje met een gitaarelement (element van een Fender Musicmaster), en die geven al bij voorbaat minder laag dan pakweg een Precision of een Jazzbass.

Valentijn
29 september 2008, 22:54
ik zou zeker voor 2x10 gaan.

ik ben (ook als reggaebassisrt) niet bepaald te spreken over alleen 1x15.... weinig definitie. Die bas kan je ook best in je 2x10 krijgen