PDA

View Full Version : decal



Les Strat
29 september 2008, 07:11
hallo befaam zelfbouwers:P

ik had even een vraag want ik kan nergens vinden hoe je een decal op de headstock kun zetten een fender in mijn geval is hier ook een topic over ofzo of zou iemand mij willen vertellen hoe het moet met een paar plaatjes ect en ziet het er als je het goed doet ook zo uit als een echte orginele fender? vr.gr Jan

KoenB
29 september 2008, 11:56
Dit is echt al honderd keer gevraagd. Zoekfunctie gebruiken en je moet wat kunnen vinden.

Maar om toch even je vraag te beantwoorden: http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=86&osCsid=4c3ac95390cd498d34c0f4c2fddc4dff deze heb ik op mijn gitaarproject gebruikt. Werkt erg makkelijk!

Mr.Fingers
29 september 2008, 14:52
headstock afschuren
headstock egaal spuiten met blanke lak
decal uitknippen, 30 seconden onderdompelen in lauw water, tot deze verschuifbaar is over het papier
headstock licht vochtig maken
decal van het papier op de headstock schuiven
met oorstokje alle water/luchtbelletjes van onder de decal duwen, beginnende van het midden, naar de rand toe werken
24h laten drogen
2x aflakken met hoogglanslak
licht schuren met grit 1000
aflakken, schuren, aflakken, schuren,... tot je de rand van de decal niet meer ziet.

Bij het namaken van "oude" instrumenten (voor 1966), de decal opkleven, en NIET meer overschilderen


maar een beetje kenner ziet zo dat het een decal is of niet, Fender gebruikt geen decals maar silkscreens, die hebben een andere textuur, en het goud is daar goudkorrel, en niet egaal zoals bij een decal

hezz
29 september 2008, 17:11
Ik zat gisteren met dezelfde vraag, maar kon geen duidelijke topics en antwoorden vinden. Heel ironisch allemaal, die topics bovenin met antwoorden van 'gebruik de zoekfunctie' :chicken:

barno
29 september 2008, 18:35
nog es in notedop:

- koop decalpapier (bestaat in doorschijnende en witte versie) in een modelbouwzaak. Decalpapier bestaat uit een dun karton met daarop de film/folie. (deze folie komt los als je decalpapier in lauw water onderdompelt)

- print je logo op de foliekant. Gebruik geen inktjetprinter (vaak vlekken). Laser works fine.

- seal het logo op het decalpapier met van die speciale vloeistof (ook verkrijgbaar in modelbouwwinkel)

- dan zoals Fingers al schreef: uitknippen en even in lauw water. Decal op zijn plaats leggen en het kartonnen stukje eronderuittrekken (werkt het best).

- ...

Les Strat
29 september 2008, 19:44
maar hoe kan ik het echt krijgen zoals een echte fender zodat niemand ziet dat het nep is?? of kan dit niet?

pueblo
29 september 2008, 21:06
waarom zou je dat willen, en zoals boven gezegd kun je het best 'echt' krijgen

Mr.Fingers
29 september 2008, 21:08
maar hoe kan ik het echt krijgen zoals een echte fender zodat niemand ziet dat het nep is?? of kan dit niet?

voor een leek kan je het misschien camoufleren, door zorgvuldig af te lakken, maar om iemand om de tuin te leiden die er een beetje van af weet, zul je wel wat vroeger moeten opstaan, die haalt er een vals exemplaar zo uit! (en nee, ik ga niet aan je neus hangen hoe!)

danielw
29 september 2008, 21:13
linkje,http://www.gitaarnet.nl/forum/showt...highlight=decal

barno
29 september 2008, 22:57
maar hoe kan ik het echt krijgen zoals een echte fender zodat niemand ziet dat het nep is?? of kan dit niet?

mss ook even vermelden dat we (enfin de meesten toch denkik) hier bij zelfbouw niet erg te vinden zijn voor het idee van eender welke gitaar zomaar een "Fender" te maken.

hezz
29 september 2008, 23:54
Inderdaad, een Fender decal opplakken puur zodat je kan zeggen dat je een Fender hebt is een nogal trieste bedoeling. Maargoed, ik oordeel je nog niet, je hebt nog niet gezegd waarom je de decal wil gebruiken.

oknarb180
30 september 2008, 00:11
mss ook even vermelden dat we (enfin de meesten toch denkik) hier bij zelfbouw niet erg te vinden zijn voor het idee van eender welke gitaar zomaar een "Fender" te maken.

Helemaal mee eens!
Restauratie-project natuurlijk even buiten beschouwing gelaten.

vr.gr.

Branko

Les Strat
30 september 2008, 06:32
ik heb een echte fender telecaster maar hij is al oud zegmaar zal nog eens fotos maken maar op de headstock is het fender teken en alles eraf

Mr.Fingers
30 september 2008, 15:12
ik heb een echte fender telecaster maar hij is al oud zegmaar zal nog eens fotos maken maar op de headstock is het fender teken en alles eraf

als het een echte fender is, kan je bij je lokale Fender-dealer een formulier laten invullen, een zogenaamd "certificate of authenticity", welke dan met foto's van je instrument (ik dacht dat er 30 foto's werden genomen, van alle hoekjes & kantjes van je gitaar) naar Fender USA wordt gestuurd. Als ook zij constateren dat dit een echte Fender is, krijg je van hen een nieuwe decal, een echte van Fender, period-correct.

Ik heb dit zelf 1 keer gedaan voor een Fender Jazzmaster restauratie (Dot & Binding neck). Aangezien hiervoor een speciaal logo is (gold flake transition), waar je amper aan kunt geraken, heb ik het eens geprobeerd via de Fender-weg, met die foto's. 3 weken later kreeg ik een pakketje, met daarin een silkscreen NOS-decal van de Fender-Custom-Shop (die hebben die versie wel in voorraad)