PDA

View Full Version : goedkope a/b switch



degrotepeter
28 september 2008, 18:14
hallo,

Ik heb een Roland Cube 20 versterker, met een footswitch ingang.

En nu zoek ik een goedkope a/b switch om te wisselen tussen het clean en lead kanaal, en zodat ik effecten aan en uit kan schakelen.
Ik heb gehoord dat dat met zo'n a/b switch moet kunnen.

Alleen die switches zijn zo duur :mad: kunnen we 50 tot 70 euro kosten. Dus wil ik weten of iemand een iets goedkoper iets weet.

Ik heb thuis ook een sustain pedaal voor me keyboardje en die werkt ook als switch (maar dan kan ik dus geen effecten uitschakelen,
dus ik bedacht ook nog dit:
http://cachepe.samedaymusic.com/media/quality,85/brand,sameday/FC5_Sustain_Pedal-80d1e56593a0a1db09ea4a1b5eac97dd.jpg
als ik er hier nou 2 van koop, die zijn vaak rond de 10 tot 20 euris, en die dan in een stereo jackje doe.
zo'n een:
http://www.lightsounds.com/Portals/0/storepix/sjfj2.jpg
Zou dat ook kunnen werken/

In ieder geval bedankt :)

degrotepeter
7 oktober 2008, 17:22
niemand? (A)

Mitch
7 oktober 2008, 17:39
Als ik het goed begrijp heb je een no latching switch nodig (je sustain pedaal is ook non-latching mag ik aannemen).
Het pedaal dat je in je eerste link laat zien is latching, daar heb je dus niks aan. Twee switches via een mono-mono/stereo verloopje stereo maken, eeeh....met mijn beperkte technische inzicht zou ik zeggen dat dat wel kan, maar dan doe je wel erg moeilijk om een paar euro te besparen.

Dj_Tuning
7 oktober 2008, 17:40
Nee. Je a/b signaal gaat via de jackplug naar de amp. Wanneer deze a of b moet schakelen, bepaald deze via de 2 signaal stroompjes die binnenkomen.

Als je naar je eerste foto kijkt, en dan bedoel ik de jackplug zelf, dan zie je dat er maar 1 ringetje op zit. 1 + en 1 - . Deze zou in je versterker dus maar 1 kanaal kunnen aansturen, met andere woorden, je kunt niets schakelen.

2 van diezelfde pedalen in een split stekker veranderen daar niets aan, want ze gebruiken dezelfde ring om het signaal door te geven. Wil je het laten werken, moet je op die pedalen een stereo jack maken, en het signaal op de ring gebruiken die je andere pedaal niet gebruikt. onder voor a, en ander pedaal boven voor b.

Al met al heb je dan iets spuuglelijks staan, en ben je waarschijnlijk meer kwijt dan je voor het bestaande pedaal zou moeten betalen.

Nielsje
7 oktober 2008, 17:46
Volgens mij zou het wel werken, aangezien het signaal op de tip zit, en niet op de ring (sleeve).

Koop 2 mometary switches, een behuizing en een stereo(of xlr) kabel en een stereo plug. Solderen, en klaar.

Dj_Tuning
7 oktober 2008, 17:49
Volgens mij zou het wel werken, aangezien het signaal op de tip zit, en niet op de ring (sleeve).

Koop 2 mometary switches, een behuizing en een stereo(of xlr) kabel en een stereo plug. Solderen, en klaar.

De ring scheid de 2 signalen van elkaar ;) 2 diezelfde pedalen met dezelfde plug geven in de stereo jack dezelfde puls, en je versterker zal het verschil niet zien ;)

Mitch
7 oktober 2008, 18:03
M.a.w.: het werkt niet en het ziet er niet uit, spaar gewoon even door ;)