PDA

View Full Version : Leren Tellen tijdens het spelen.



Realeigo
28 september 2008, 18:02
Zolang ik ik straight achtsten of zestienden speel kan ik wel meetellen, maar zodra ik een funk groove start raak ik de tel of de groove kwijt.

Heeft iemand ergens een site/methode of tips om op een goede manier het tellen aan te leren?

Ik wil het graag kunnen omdat ik nogwel redelijk vaak tijdens langere rusten niet goed uitkom en dat ik soms voor de tel ga zitten.

Joene1988
28 september 2008, 18:56
Meetikken met je voet?

Dat doe ik altijd, maar ik doe het ook wel veel op gevoel...

-=JEROEN=-
28 september 2008, 23:03
Als je het echt uit wilt tellen, probeer het dan eens heel erg traag te spelen.

Gebruik je wel eens een metronoom, of een muziekprogramma als guitarpro, audicity, cubase of zo?

pimmetje
29 september 2008, 10:51
Idd traag spelen met metronoom... voordat je gaat spelen eventueel al hardop "intellen"...
En als je eenmaal lekker in een groove zit, juist bewust stoppen/inhouden en proberen die groove op verschillende tellen weer in/voort te zetten.

peter_heijnen
29 september 2008, 14:20
Zolang ik ik straight achtsten of zestienden speel kan ik wel meetellen, maar zodra ik een funk groove start raak ik de tel of de groove kwijt.
Je hoeft in principe ook helemaal niet mee te kunnen tellen. Daarentegen mag je NEVER en NOOIT de groove kwijtraken!!

-Ga grooves spelen/oefenen en zorg dat je die VOELT. Begin eerst zonder daarbij te tellen, het gaat in allereerste instantie om de groove.
-Als je de groove 'kent', kun je gaan analyseren wat er nou aan feitelijk materiaal in die groove zit en aan de hand daarvan oefenen om mee te tellen MET de groove.
-Pas als dat lukt, zou ik met een metronoom/backingtrack mee spelen en daarmee oefenen de groove strak in tempo te spelen.

Realeigo
2 oktober 2008, 17:08
Het probleem is juist dat als ik meetik, ik mijn aanslagen met mijn voet ga synchroniseren, wat niet moet. En zo ook met tellen.
En dat daardoor mijn timing daar behoorlijk lijdt omdat ik soms niet goed uitkom enzo.

Daarom wil ik me graag aanleren te kunnen tellen met de drummer me voor de timing.
Dus gewoon 1-te-ne-te, 2-te-ne-te, 3-te-ne-te, 4-te-ne-te
waar bij de dikgedrukte stukken een echte aanslag plaats vind en bij de rest dus aanslagen met gedempte snaren.

-=JEROEN=-
2 oktober 2008, 17:30
Maat hou je door de maat mee te tikken of tappen (of door heel je romp naar voor en achter te bewegen, of van links naar rechts). Maat raak je kwijt door daar van af te wijken. Tap dus je voet op de 1 2 3 4 en niet 1 te ne e 4 ne. Je voet moet als vanzelf gaan.

Oefen dit door eerst je slaghand hetzelfde ritme te laten spelen als je voet. Dus begin met 1 2 3 4. Daarna ga je met je hand 1 e 2 e 3 e 4 e spelen en je voet blijft 1 2 3 4 tappen. Daarna ga je proberen 1 2 e 3 4 e met je hand te spelen, terwijl je voet nog steeds 1 2 3 4 tapt. En dan de volgende stap is 1 2 e 3 4 met je hand te spelen. En als laatste 1 e 2 e 3 e 4 e met je hand, en je voet doet nog steeds 1 2 3 4. Dit kan je ook zonder gitaar oefenen.

Pas wanneer dit echt volkomen foutloos gaat, en je voet dus als vanzelf door blijft gaan, pas dan ga je proberen 16e te spelen.

Jeroensnake
2 oktober 2008, 17:44
Zie muziek maken als dansen. Niet op de muziek letten, gevoel je lichaam "laten" bewegen. Zie het als een soort zelfhypnose. Zodra je op de muziek of je bewegingen gaat letten, is de magie weg. Daarom is het noodzakelijk dat je de beweging meester bent. Langzaam en vaak oefenen blijft de oplossing. Als de beweging in je vingers zit, hoeft je hoofd er niet meer over na te denken. Als je nog nooit met je voet op de maat hebt mee zitten stampen, dan is het waarschijnlijk handig om dat eerst droog te oefenen. Lukt het nog terwijl je naar de vogeltjes buiten kijkt en een glas drinken inschenkt, dan pak je de gitaar erbij. Niet tellen, niet op het ritme letten, gewoon spelen. Zodra je te moeilijk gaat spelen (teveel focus op gitaarspel) of op je voet gaat letten, is de kans groter dat je de groove/de feel mist.

whammy67
2 oktober 2008, 18:41
Niet helemaal tips and tricks, maar wel een heel aardig filmpje van Al Di Meola
masterclass tapping your foot (http://www.youtube.com/watch?v=2HIY_IPIvCI) Zie rond de 2:30 en 5:00
Ik gok dat een heleboel mensen, net als de interviewer, met zijn spel het ritme kwijt raken.

Ibanez666
2 oktober 2008, 19:55
Niet helemaal tips and tricks, maar wel een heel aardig filmpje van Al Di Meola
masterclass tapping your foot (http://www.youtube.com/watch?v=2HIY_IPIvCI) Zie rond de 2:30 en 5:00
Ik gok dat een heleboel mensen, net als de interviewer, met zijn spel het ritme kwijt raken.

ah, je was me voor :)

Realeigo
2 oktober 2008, 22:04
Dat is dus precies wat mij ook overkomt. Ik kan niet tijdens het spelen mee tellen, waardoor ik soms gigantisch in de war raak en eraf raak.

Guitarmania
3 oktober 2008, 15:14
Dit is wel belangrijke materie en eigenlijk is het raar dat hierover zo weinig wordt geschreven op het forum. Met als gevolg een hoop gitaristen die alles kunnen behalve strak spelen. Niet strak kunnen spelen is volksziekte nummer 1 onder gitaristen.

Ik doe een voorzet, maar beschik niet over het computerverstand dat anderen op het forum hebben, en kan het dus niet in mooie plaatjes gieten.

Maar goed:

Vierkwartsmaat: daar zitten 4 stukjes van 4 in (16'en). Die moet je goed in de gaten houden. Als we een van die 4 parten uit de vierkwartsmaat halen, zijn er de volgende mogelijkheden (X = aanslaan; - = rust):

1 toon:

1. X - - -
2. - X - -
3. - - X -
4. - - - X

2 tonen:

1. X - X -
2. X X - -
3. X - - X
4. - X X -
5. - X - X
6. - - X X

3 tonen:

1. X X X -
2. X - X X
3. X X - X
4. - X X X

4 tonen:

X X X X

Bovenstaande zijn er dus 4 uit een 16e maat. Dus het zijn parten. Daarmee kun je gaan combinerebn:

Stel, een 4/4 maat met dus 4 van deze 16e kwarten:

(X X X X) (- X X X) (X - - X) (- - X -) = 16 noten in een 4/4 maat.

Daar moet je mee gaan oefenen. Maak je eigen ritmische opeenvolging door een keuze te maken uit de voorgaande mogelijkheden. Daar word je een giga funk-gitarist van.

Belangrijk: laat die "motor" op en neer gaan. Als er een X staat sla je aan, maar als er een - staat dan ga je evengoed met een op- of neergaande beweging met je plectrumhand over je sneren heen (maar je raakt ze niet aan).

Simpeler dan dit kan ik het niet brengen.

Guitarmania
3 oktober 2008, 15:19
PS, voor wie geinteresseerd is: dit is ook DE insteek tot goede muzieknotatie: ritmisch schrijven van muzieknotatie (noten, noten met vlaggetjes en noten met dubbele vlaggetjes, en de rust-notatie).

Tony L
3 oktober 2008, 15:32
Dit is wel belangrijke materie en eigenlijk is het raar dat hierover zo weinig wordt geschreven op het forum. Met als gevolg een hoop gitaristen die alles kunnen behalve strak spelen. Niet strak kunnen spelen is volksziekte nummer 1 onder gitaristen.


Heeft dat niet te maken met het feit dat veel gitaristen niet fatsoenlijk oefenen? Dat houdt in, zonder metronoom oefenen en voornamelijk niet eerlijk zijn tegenover je zelf (een goede gitarist kan tegen zich zelf zeggen dat iets goed klinkt of niet). Ook oefenen veel gitaristen vaak veel en veel te snel waardoor het sloppy en totaal niet meer klinkt.



Stel, een 4/4 maat met dus 4 van deze 16e kwarten:

(X X X X) (- X X X) (X - - X) (- - X -) = 16 noten in een 4/4 maat.

Daar moet je mee gaan oefenen. Maak je eigen ritmische opeenvolging door een keuze te maken uit de voorgaande mogelijkheden. Daar word je een giga funk-gitarist van.


Thanks dit lijkt me een erg goede manier om mijn slag te verbeteren!