PDA

View Full Version : Solo en improvisatie - les 2



-=JEROEN=-
28 september 2008, 17:28
Dit is een vervolg op: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=111685

Zijn jullie steeds dezelfde deuntjes van JamCenter ook al zat?

Dan heb ik wat nieuws voor jullie: www.jamstudio.com

Hier kan je je eigen backingtracks maken. Het is best wel effe uitvogelen hoe alles werkt in het begin. Dus als je vragen hebt, kan je die hier stellen. Ik zal een kleine introductie geven:

Wanneer je de jamstudio binnenkomt, zie je aan de rechterkant een rijtje akkoorden staan. Hij begint standaard met de Key G. Je ziet onder elkaar de akkoorden G C D Am Bm Em staan. Dit zijn de I IV V II III en VI akkoorden. Als je niet begrijpt wat dat betekent, dan maakt dat eigenlijk niet zo veel uit, komen we later vast wel op terug.

Goed, stel je wilt gaan soleren in D mineur. In principe kan je dan iedere Key kiezen waar een Dm in dat lijstje van 6 staat. Dus dat zijn Key F, C en Bb (klik op die blauwe driehoekjes rechts van Key G). Ok, laten we een beginnetje maken. Selecteer de Key Bb. Klik op Dm en dan op Bb (je ziet links de akkoorden in het schema verschijnen). Eigenlijk ben je nu al klaar. Vink Loop Page aan, klik op de PLAY knop en jammen maar.

Maar dit is best wel saai, steeds dezelfde 2 akkoorden en alleen maar gitaar. We gaan het wat leuker maken. Stop het deuntje en klik op het 3e vakje na Dm en Bb, en klik dan in het rijtje met akkoorden (onder Key Bb) nogmaals op Dm en Bb, en vervolgens op F Cm Gm F en nog een keer op F. Klik vervolgens in het scherm linksonder op het speaker icoon van drums en bass. Klik weer op PLAY en jammen maar.

Als je meerdere pagina's wil maken, voer dan de pagina nummers in bij Play Page Order gescheiden met een komma of een spatie. Hier een voorbeeld:

http://www.jamstudio.com/Studio/FWSongShare.asp?SongNum=139828&SongId=140038

supermagneet
11 oktober 2008, 18:34
Die kende ik niet, dank u zeer:D

Echt heel handig om een akkoorden progressie te vinden op een melodietje die je heb:D

SaferSephy
4 juli 2009, 10:05
Is het alleen niet zo dat je over het schema dat je als voorbeeld geeft D lydisch moet spelen omdat dat de derde trap is van Bb Majeur?

Of zie ik dat verkeerd?

armalite
31 augustus 2009, 15:42
hallo dus,

heb ik dus in de theorie geleerd dat de noten van de majeur toonladder dezelfde zijn als zijn relatieve menor , bijvoorbeeld D major en Bb minor

Nu de vraag: stel je soloot ; is dat dan anders in D Major als in Bb minor ? zit het verschil in veel gebruik van de tonal? in case van de D veel D's en anders veel Bmol?
dank voor uitleg?

terrasbeest
31 augustus 2009, 16:03
hallo dus,

heb ik dus in de theorie geleerd dat de noten van de majeur toonladder dezelfde zijn als zijn relatieve menor , bijvoorbeeld D major en Bb minor

Nu de vraag: stel je soloot ; is dat dan anders in D Major als in Bb minor ? zit het verschil in veel gebruik van de tonal? in case van de D veel D's en anders veel Bmol?
dank voor uitleg?

Hoe zou je dit oplossen als je pentatonisch speelt?

armalite
31 augustus 2009, 16:24
wat gemeen...een vraag met een vraag beantwoorden. zal er even overnadenken...

dus pentatonisch is I III IV V en VII
als ik dus D speel en begin met D, dan F#, G, A, C#
echter in Bb Menor: beginnen met Bb, D, E, F#, A

dan zie ik dat in de Bb bijvoorbeeld de E opduikt, noot die in de D toonladder penta niet zit, is dat het antwoord?

terrasbeest
31 augustus 2009, 20:33
Over het algemeen is men hier beter vertrouwd met penta, dus had ik het op die manier willen aanbrengen.Blijft hetzelfde hoor.

Het komt er op neer dat relatief mineur ( het VI akkoord of de 6de trap vd toonladder ) dezelfde noten bevat dan majeur ( het I akkoord of de 1ste trap ).

Is dit een antwoord op je vraag?

aaronstonebeat
31 augustus 2009, 22:42
hallo dus,

heb ik dus in de theorie geleerd dat de noten van de majeur toonladder dezelfde zijn als zijn relatieve menor , bijvoorbeeld D major en Bb minor

Nu de vraag: stel je soloot ; is dat dan anders in D Major als in Bb minor ? zit het verschil in veel gebruik van de tonal? in case van de D veel D's en anders veel Bmol?
dank voor uitleg?


Het is D (majeur) en B-mineur: d-e-fis-a-b / b-d-e-fis-a

Bb wordt uitgesproken als bes; maar die komt in dit hele verhaal niet voor.

armalite
1 september 2009, 12:13
dank voor de reactie.
gelijk qua B (bedoelde ik ook)

maar toch blijft de onduidelijkheid voor mij bestaan vwb het solospelen.
stel je wilt een solo doen in D, dan kies je bepaalde noten (die van de toonladder bijvoorbeeld)

bestaat zoiets als een solo spelen in B mineur ? ik vraag dit omdat het inderdaad dezelfde noten bevat als D (de volgorde is anders).

ik wilde graag een solootje maken voor een nummer dat in D is. echter er komen veel Bmineur akkoorden in, dus dacht ik dat dan de solo 'anders' in elkaar zou moeten zitten.
het gehoor van mij moet nog getraind worden, dus wat goed en minder vet klinkt, dat is nog even moeilijk...

armalite
1 september 2009, 12:15
Het is D (majeur) en B-mineur: d-e-fis-a-b / b-d-e-fis-a
voor.
thanks, zou je uit willen leggen wat je bedoelt met d-e-fis-a-b ? ik begrijp dat je daarmee een reeks aangeeft I II III V VI, maar ik zie de betekenis van die reeks niet ? want het is niet de pentatonische toonladder van D toch? dank

aaronstonebeat
1 september 2009, 12:23
Ik dacht toch echt van wel. Vergelijk ze eens met C / Am: c-d-e-g-a / a-c-d-e-g. Hetzelfde, maar dan alles een toon lager. In het geval van majeur laat je de tonen 4 en 7 weg, bij de parallel-mineur zijn dat dan 2 en 6.

Een stukje dat je pentatonisch soleert over D, klinkt even goed (maar anders) over Bm; probeer maar.

terrasbeest
1 september 2009, 12:37
@ armalite.
Ik denk dat jij eerst de 'lessen van Jeroen' op dit forum moet doornemen, het zal 1-je een beter theoretisch inzicht geven van toonladders en akkoorden, en 2-het zal er toe bijdragen dat je je vragen hier kan stellen op een manier dat het hier makkelijker zal begrepen worden,namelijk doordat je de juiste bewoordingen zal kunnen gebruiken.
Anders zullen je er hier woorden rond de oren vliegen, die je de moed verder zullen ontnemen, en dat is niet de bedoeling.

Als je stapsgewijs de lessen van Jeroen volgt, zal dat meer nut hebben dan hier en daar een losse vraag te stellen zonder dat je gehele verband ziet.

Ga methodisch te werk.

Succes.

armalite
1 september 2009, 12:43
bedankt (ook terrasbeest :) voor de goede hulp en de raad. zal proberen stapje voor stapje te werk te gaan.
het is moeilijk om 'stil' te staan, en uit te diepen wat je 'kent'
groet

terrasbeest
1 september 2009, 16:58
bedankt (ook terrasbeest :) voor de goede hulp en de raad. zal proberen stapje voor stapje te werk te gaan.
het is moeilijk om 'stil' te staan, en uit te diepen wat je 'kent'
groet
:ok:

we gaan al dat werk van Jeroen toch niet nog eens over doen, hé.
Ik denk dat waar jij mee zit, daarin héél snel aan bod zal komen.
Als je daar dan vragen over hebt, weten we beter waarover je het hebt.

-=JEROEN=-
2 september 2009, 00:36
Wat ik je zowiezo alvast kan meegeven, om over na te denken en dan te realiseren, is dat je dezelfde vergissing maakt als degene die reageren. Jullie hebben het over noten, of beter gezegd over de namen van een aantal noten. Maar die namen betekenen helemaal niets als je ze los van hun context ziet. Een reeks als a-b-c-d-e-f-g zegt helemaal niets over de functie van deze noten. En het is nou juist functie die bepaald hoe iets klinkt. Deze reeks over een Am akkoord gespeeld zal klinken als A eolisch, ook wel (melodisch dalend of oorspronkelijk) mineur genoemd. Dezelfde reeks over een C akkoord klinkt ineens heel anders (ionisch of majeur, zo je wilt), ongeacht hoe vaak je één van die noten speelt of hoe sterk je hem benadrukt; een b over een C akkoord klinkt hoe dan ook als een groot septiem, wat je er verder ook mee uitspookt.

Bekijk je een toonladder dus slechts als namen van noten, dan kan je beter meteen stoppen. Maar om toch antwoord op je vraag te geven:

Soleer je de tonen van de D majeur ladder over een stuk dat staat in D majeur, dan klinkt dit majeur. Soleer je de tonen van B mineur over een stuk in D majeur, dan klinkt dit nog steeds majeur.

Komt echter in dit stuk in D majeur het Bm akkoord veelvuldig voor of bijvoorbeeld lang achter elkaar, dan kan je B mineur suggereren. Hier moet je dan wel een beetje je best voor doen, door inderdaad bepalende tonen te accentueren. Toch zal dat mineur gevoel weer snel wegebben zodra het stuk verder gaat in D majeur.

Kan je dit volgen tot zo ver?

En uiteraard is het altijd goed om mijn lessen te volgen :hippie:

Was ook wel handig geweest als je met Solo en improvisatie Les 1 was begonnen http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

aaronstonebeat
2 september 2009, 00:45
... dat je dezelfde vergissing maakt als degene die reageren. Jullie hebben het over noten, of beter gezegd over de namen van een aantal noten...

Niet, ik had het over tonen :D

-=JEROEN=-
2 september 2009, 01:04
Ik dacht toch echt van wel. Vergelijk ze eens met C / Am: c-d-e-g-a / a-c-d-e-g. Hetzelfde, maar dan alles een toon lager.
Niet hetzelfde dus, maar totaal iets anders. Zet de functie van de noten/tonen/lettertjes :P er maar bij!

c d e g a over C = 1 2 3 5 6
c d e g a over Am = b3 4 5 b7 1

NIET ÉÉN HETZELFDE!!!

:listen:

aaronstonebeat
2 september 2009, 01:15
Ik lichtte daar toe dat een (pentatonische) majeurtoonladder en diens parallelmineur uit dezelfde tonen (noten indien genoteerd) bestaan . En dat als je in dat licht C ten opzichte van Am bekijkt, je dezelfde verhoudingen tussen de tonen ziet als bij D en Bm.

Het was maar een grapje hoor :makeup:

armalite
2 september 2009, 08:55
ok jeroen (ook anderen hoor, rustig maar) heel duidelijk. dank voor de klare taal en het geduld.

qua theorie en aanpak heb ik meerdere inputs (deze site, justinguitar, berklee method en mijn eigen (sinds een paar weken) prive teacher, )
ik ben dus nog zoekende...

terrasbeest
2 september 2009, 10:27
Ik lichtte daar toe dat een (pentatonische) majeurtoonladder en diens parallelmineur uit dezelfde tonen (noten indien genoteerd) bestaan . En dat als je in dat licht C ten opzichte van Am bekijkt, je dezelfde verhoudingen tussen de tonen ziet als bij D en Bm.

Het was maar een grapje hoor :makeup:

Zal voor Jeroen nu ook wel duidelijk zijn hoop ik .

@ Jeroen : het was een omweggetje om TS te laten nadenken over z'n eigen vraag.

-=JEROEN=-
2 september 2009, 20:26
Was ik weer eens wat te kort door de bocht?

Jumping the conclusion, zoals ze in het engels zo mooi zeggen.


@Armalite: helaas zijn er heel veel methodes en daardoor weinig éénduidigheid. De theorie zelf is wel redelijk éénduidig, al wordt er op het gebied van notatie nog wel flink wat aan geklooid (ieder land zo'n beetje z'n eigen methode), wat soms erg verwarrend kan zijn.

Ik hoop dat mijn lessen je wat meer duidelijkheid geven.

ibanez260
16 september 2009, 09:50
allemaal goed en wel, maar ik weet nog steeds niet welke toonladder ik wanneer moet gebruiken en waarom hoor?

-=JEROEN=-
16 september 2009, 09:59
Ja duh, dit is pas de 2e les.