PDA

View Full Version : Ceriatone JTM45 of marshall JTM 45?



bluesbrother
28 september 2008, 14:08
Hallo,
Ik heb een marshall vintage modern halfstack(2266+425A)
Ik ben er al een jaar super tevreden mee .Sommige mensen die
deze versterker hebben en een JTM 45 zeggen dat het marshall
geluid overeen komt maar dat er een wezelijk verschil is met de JTM.
Misschien door de GZ34 rectifier???
De ceriatone JTM 45 is handwired en heeft KT66 buizen .Franc Vernet
kan er een FX-loop opzetten en een PPIMV.
De marshall heeft 5881 buizen .Een PCB board geen FX-loop en mastervolume.
Ik geef toe dat ik merkgeil ben en van de real deal hou, maar....
Deze Vernet versterker voldoet werkelijk aan al mijn eisen maar waar
ik nou werkelijk nieuwsgierig naar ben is of ie dan ook beter klinkt dan
de marshall........( ik weet dat franc hier ook weleens post dus misschien
zijn klanten ook wel.... :sssh: haha)

Lexvandoef
28 september 2008, 14:13
Even een wedervraag he, als je al zegt dat je supertevreden bent met je VM, waarom houd je het dan niet gewoon zo?

Realeigo
28 september 2008, 14:26
De volgende post is volledig gebaseerd op "van horen zeggen"

Een nieuwe marshall jtm45 zou ik zowieso niet kopen, daar hoor ik allemaal verhalen van dat hij echt veel slechter dan het orgineel uit de 60's zou klinken.

Vernet zijn amps schijnen zeer ok te zijn, hij koopt kitjes van ceriatone maar gebruikt daarin ook zijn eigen onderdelen en verandert ook soms het een en het andere in het circuit naar smaak.

Maar als je echt een soort "New Old Stock" JTM 45 wilt zou ik meer gaan kijken naar Metroamps of CMW

Metroamp staat vooral bekend om zijn '68 superlead kloon waar sommige personen een bijna echte brownsound ervaring op hebben gehad.
Check hier de soundclips maar eens. (http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=30&t=7440)
Daarnaast is hij ook een van de weinige die JTM45/100 kits maakt.
Maar ook zijn JTM45 (http://www.youtube.com/watch?v=tSmVcxG6SGA) is niet slecht.
Maar deze heb ik ook nog nooit in het echt gehoord.

Dan krijgen we CMW amps dat we kennen van Chris winsemius die hier regelmatig rondwaalt op het forum.
Die kan je ook helpen bij het creëren van een zeer toffe JTM45 die "beter dan marshall" is.

Chris en Metropoulos amps zijn beide wel flink duurder dan een standaard kitje van vernet. En afhangend van hoever je wilt gaan kan het ook zeker duurder worden dan de marshall reissue's.

Chris Winsemius
28 september 2008, 14:46
Hallo,
Ik heb een marshall vintage modern halfstack(2266+425A)
Ik ben er al een jaar super tevreden mee .Sommige mensen die
deze versterker hebben en een JTM 45 zeggen dat het marshall
geluid overeen komt maar dat er een wezelijk verschil is met de JTM.
Misschien door de GZ34 rectifier???
De ceriatone JTM 45 is handwired en heeft KT66 buizen .Franc Vernet
kan er een FX-loop opzetten en een PPIMV.
De marshall heeft 5881 buizen .Een PCB board geen FX-loop en mastervolume.
Ik geef toe dat ik merkgeil ben en van de real deal hou, maar....
Deze Vernet versterker voldoet werkelijk aan al mijn eisen maar waar
ik nou werkelijk nieuwsgierig naar ben is of ie dan ook beter klinkt dan
de marshall........( ik weet dat franc hier ook weleens post dus misschien
zijn klanten ook wel.... :sssh: haha)

Die GZ34 is niet het enige verschil. De VM in de non-boost mode lijkt 'n klein beetje op 'n JTM45/1987/etc. qua circuit. Als je happy met de sound/etc. van je VM bent zou ik me niet te druk maken over JTM45s/etc.

bluesbrother
28 september 2008, 15:47
Hallo.
De vintage modern zal ik nooit weg doen .Ik vind alleen als ik op you
tube kijk een JTM 45 wat cleaner/vetter/bluesier klinken(op de vibrato
blijft het geluid langer hangen.Oohw geluid is altijd zo moeilijk te
omschrijven.Dus dit zou ik evt als aanvulling op de vintage modern
gebruiken.JTM45>>bluesbreaker sound Vintage modern>>>rock scheur.

Mijn marshall 1974X heb ik van het weekend verkocht omdat ondanks dat
deze versterker een heel mooi geluid heeft mijn voorkeur toch naar een
jtm 45 gaan.De 1974X is ook een totaal andere versterker met ander
geluid vind ik zelf.

CMW ken ik niet( op de site zie ik zo geen JTM 45 met KT66 buizen maar ik kan dit wellicht verkeerd zien?)metropoulus amps zijn de beste maar prijstechnisch
niet in mijn straatje.

Realeigo
28 september 2008, 15:55
Hallo.
De vintage modern zal ik nooit weg doen .Ik vind alleen als ik op you
tube kijk een JTM 45 wat cleaner/vetter/bluesier klinken(op de vibrato
blijft het geluid langer hangen.Oohw geluid is altijd zo moeilijk te
omschrijven.Dus dit zou ik evt als aanvulling op de vintage modern
gebruiken.JTM45>>bluesbreaker sound Vintage modern>>>rock scheur.

Mijn marshall 1974X heb ik van het weekend verkocht omdat ondanks dat
deze versterker een heel mooi geluid heeft mijn voorkeur toch naar een
jtm 45 gaan.De 1974X is ook een totaal andere versterker met ander
geluid vind ik zelf.

CMW ken ik niet maar metropoulus amps zijn de beste maar prijstechnisch
niet in mijn straatje.

Dan valt cmw er ook buiten, die 2 liggen in dezelfde prijsklasse.
Dus dan zou ik gewoon voor vernet zijn jtm45 gaan, aangezien die een betere basis is voor latere aanpassingen.

Franc
28 september 2008, 16:10
Ik zal me niet in de discussie mengen, maar om een misverstand uit de wereld te helpen, wil ik toch een kleine reactie plaatsen. Ik zie het wel vaker opduiken hier op het forum, maar ik gebruik geen kant en klare Ceriatone kits.

Zo ben ik ooit wel begonnen en daar schaam ik me echt niet voor, maar inmiddels ben ik toch wel zo ver dat ik (zonder onbescheiden te klinken of Ceriatone te kort te doen) kan zeggen dat een Vernet toch wel iets anders is dan een Ceriatone kit.

Dit zie je niet in een Ceriatone:

http://www.vernetamps.com/upload/images/chassis2_g.jpg

En dan doel ik niet op de losse draadjes :) hier was ie nog niet klaar.

Realeigo
28 september 2008, 16:17
Zie ik daar SoZo caps? Retecool!

Welke trafo's gebruik je nu?

bluesbrother
28 september 2008, 17:51
Hi Franc,
Ik zie het helemaal zitten met jouw versterker.
Ik heb nog wel een paar minor vraagjes.
Ik stuur je wel een email.

PS: iedereen bedankt voor de response.

Nielsje
28 september 2008, 18:36
Alle waar is naar zijn geld.

Standaard jtm 45 (reissue) van marshall, tja...
Bij de marshall meeting hebben we een 20 watter van Vernet, CMW en Marshall vergeleken.

Alle drie waren ze niet slecht, maar wel met een verschil.
In't kort: Vernet het goedkoopst, CMW het beste, en Marshall net na de CMW.

De Marshall is met 2000 euro het duurste, de vernet met zo'n 750 euro het goedkoopste. De CMW zit ongeveer op 1500, dat is twee keer zoveel als de Vernet. Als je wat 'krap' zit met geld, zou ik dan voor de Vernet gaan, hoef je je zeker niet voor de schamen. Heb je nog eens 750 euro over, neem dan de CMW, en koop dan meteen een Vernet kast met M20's. Pas dan wel op voor de spermavlekken van medeforumgebruikers...

Zoek maar even de marshall gear meeting op, staat wel veel nuttige info in.
Als je twijfelt tussen Vernet of Ceriaton, ga dan gewoon voor Vernet. Scheelt elkaar niet veel qua bedrag, maar je kan wel lekker in't nederlands praten, overleggen, en een keertje langskomen enzo..

Chris Winsemius
28 september 2008, 21:07
Alle waar is naar zijn geld.

Standaard jtm 45 (reissue) van marshall, tja...
Bij de marshall meeting hebben we een 20 watter van Vernet, CMW en Marshall vergeleken.

Alle drie waren ze niet slecht, maar wel met een verschil.
In't kort: Vernet het goedkoopst, CMW het beste, en Marshall net na de CMW.

De Marshall is met 2000 euro het duurste, de vernet met zo'n 750 euro het goedkoopste. De CMW zit ongeveer op 1500, dat is twee keer zoveel als de Vernet. Als je wat 'krap' zit met geld, zou ik dan voor de Vernet gaan, hoef je je zeker niet voor de schamen. Heb je nog eens 750 euro over, neem dan de CMW, en koop dan meteen een Vernet kast met M20's. Pas dan wel op voor de spermavlekken van medeforumgebruikers...

Zoek maar even de marshall gear meeting op, staat wel veel nuttige info in.
Als je twijfelt tussen Vernet of Ceriaton, ga dan gewoon voor Vernet. Scheelt elkaar niet veel qua bedrag, maar je kan wel lekker in't nederlands praten, overleggen, en een keertje langskomen enzo..

Misschien even belangrijk om toe te voegen:
de 2061X/20 Watter zit in de zgn. handwired serie van Marshall, in die serie heeft Marshall (nog) geen JTM45 of 50 Watter. Van de handwireds vind ik zelf de 2061X behoorlijk ok, zeker ivm. andere modellen uit die serie en zeker ivm. de reguliere rei's van Marshall. Qua prijzen: voor 2000E totaal heb je (vermoed ik) bij die Marshall ook het bijbehorende 2x12" cabinet (met reguliere H30s als ik me niet vergis).

@Nielsje: (nogmaals) dank voor het compliment omtrent de sound v/d Plexi Junior (er komt er binnenkort weer 1 aan)
@bluesbrother: (toffe nickname!, ) de website is tijdelijk, tot het nieuwe logo gereed is en er meer teksten/foto's/etc. gereed zijn. CMW "JTM45-achtigen" zijn al gedaan als modificaties/"verbouwingen" ;) aan bestaande versterkers (mogelijk bij Marshalls, CeriaTones, etc.).
Ik heb gelukkig wat echte oude JTM45/1962s mee kunnen maken (en tevens diverse trafo's, buizen* en speakers) en er komt in de toekomst waarschijnlijk ook 'n CMW-versie van.

* ook nog GZ34s (nieuwe Russische, JJs, NOS Philips, NOS Siemens, etc.) vergeleken.

Eezz
28 september 2008, 21:51
Die GZ34 is niet het enige verschil. De VM in de non-boost mode lijkt 'n klein beetje op 'n JTM45/1987/etc. qua circuit. Als je happy met de sound/etc. van je VM bent zou ik me niet te druk maken over JTM45s/etc.

Hoe verhoudt een JTM45 zich qua sound tot de Vintage Modern? Ik heb zelf een VM 100 watter. Ik vind de scheur van de VM gaaf maar ik ben minder te spreken over het clean. Krijg je uit een JTM45 met PPIMV modificatie ook een vette crunch op redelijke volumes?

Realeigo
28 september 2008, 21:53
Hoe verhoudt een JTM45 zich qua sound tot de Vintage Modern? Ik heb zelf een VM 100 watter. Ik vind de scheur van de VM gaaf maar ik ben minder te spreken over het clean. Krijg je uit een JTM45 met PPIMV modificatie ook een vette crunch op redelijke volumes?

Mag ik dan ff melden dat ik bij een Vintage modern het hele gain boost gedeelte tegenvallend vind? Met een booster de voor en dan het lo gain gedeelte op "11" scheurt hij veel lekkerder!

Eezz
28 september 2008, 22:14
Ik vind dat gain boost gedeelte wel gaaf, maar de mooiste geluiden heb ik ook behaald door de lowgain stand te oversturen. Een van de gaafste crunch sounds kreeg ik dmv mijn BYOC 5knobs compressor. Redelijk wat sustain, de mix op 50% wet en dan dmv van de level de vermorming op de versterker toe laten nemen. Het coole aan het gecompressede element in het geluid is dat het fantastisch strak klinkt, maar nog wel vintage. Het leent zich ook goed voor het stoer laten klinken van iets complexere akkoorden dan powerchords (sus2/add9/sus4 etc...). Een beetje alsof je je Marshall op tien sound op een goed geproduceerd studioalbum terughoort.

@Franc:

Die samples van de Plexi 50 op jouw site klinken indrukwekkend! Prachtig clean ook. Dat 2e sampletje, die Eric Johnson style lead sounds, is dat alleen de Plexi of ook nog een fuzz face of zo. Wat is er verder aan gear gebruikt qua gitaar, cabinet, microfoon?

Realeigo
28 september 2008, 22:17
Bla Bla Bla
Een beetje alsof je je Marshall op tien sound op een goed geproduceerd studioalbum terughoort.


De mijne kan dat truckje zonder compressor, en die gaat zelfs tot 11

Puerco
29 september 2008, 00:26
Ik heb destijds een afgebouwde Ceriatone JTM45 gekocht met een master volume (inmiddels verwijdert omdat die totaal niet beviel) en een fx loop (die er alleen nog inzit omdat er een true bypass opzit en ik er dus geen last van heb).
Het is op zich een fijne versterker maar met name in de distortion kan het toch stukken beter, distortion is een beetje crunchy en niet lekker smooth zoals een JTM45 hoort te zijn. Niet slecht en een hele fijne versterker verder, degelijk gebouwd en lekkere toon maar net niet helemaal net niet helemaal zeg maar.
Op youtube staan een aantal clips van Udo Pipper die op een JTM45 uit 1965 speelt met een radio spares output trafo (werd in de eerste JTM45's gebruikt en ook in de eerste AC30's en in hiwatt en was oorspronkelijk dacht ik een hifi trafo) en dat is is naar mijn mening hoe een JTM45 hoort te klinken!
Bijvoorbeeld deze: LINK (http://nl.youtube.com/watch?v=EA0LtElaUIo)
In plaats van mijn bestaande amp aan te passen met dure trafo's ben ik eigenlijk van plan om gewoon helemaal zelf zo een ding in elkaar te gaan zetten naar voorbeeld van die amp waar Udo Pipper op speelt in deze clips.
Dus met een radio spares output trafo en mustard caps etc.
Gelukkig heb ik hier een pic van deze amp :D
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/65JTM45-PA2.jpg

bluesbrother
29 september 2008, 06:38
Een vintage modern is een eenkanaalsversterker die bedoeld is om
in high range met de volume knop op de gitaar te spelen.
volume gitaar 1-3 clean , 3-7 crunch , 7-10 lead
low range was eigelijk bedoeld om met high output pickups ook een
clean geluid te kunnen krijgen.Low range plus pedals geeft hetzelfde
als high range maar je kun de toon naar smaak kleuren wat wel cool is
maar niet bedoeld toen ie designed werd.High range plus overdrive pedaal
geeft een super charged marshall geluid wat niet uit een JTM45 te halen is.
De designer steve dawson van marshall waar ik weleens contact mee heb
op het vintage modern forum zegt ook dat er veel meer verschillen zijn in
deze amps dan alleen de rectifier.Met de JTM 45 ben ik vooral gecharmeerd
van de mooie bluesdrive als je het volume opvoert en de poweramp mee
gaat werken.Ik kan een bluesbreaker(beano) tone uit de vintage modern
halen in low range, maar ik moet de settings so drastisch veranderen dat
ik niet meer terug kan dan naar high range.Deze settings heb ik weleens
gepost op de vintage modern site.
Ik heb in het verleden zoals zoveel mensen belachelijk veel versterkers
gehad, maar de marshall sound met KT66 bevalt mij het beste.De JTM45
is minder veelzijdig dan de vintage modern, maar heeft een one-trick pony
wat betreft blues die zo mooi is dat ik dat er voor over heb.Als ik alleen
rock muziek zou spelen zou ik er niet aan beginnen......
Bedankt voor jullie toffe reacties!!!! :soul:

bluesbrother
29 september 2008, 06:46
Deze is ook wel heel lekker!!
Ga naar www.youtube.com.
type in search; bluesbreaker demo#1
alle clipjes van martys zijn heel goed... :satisfie:






Ik heb destijds een afgebouwde Ceriatone JTM45 gekocht met een master volume (inmiddels verwijdert omdat die totaal niet beviel) en een fx loop (die er alleen nog inzit omdat er een true bypass opzit en ik er dus geen last van heb).
Het is op zich een fijne versterker maar met name in de distortion kan het toch stukken beter, distortion is een beetje crunchy en niet lekker smooth zoals een JTM45 hoort te zijn. Niet slecht en een hele fijne versterker verder, degelijk gebouwd en lekkere toon maar net niet helemaal net niet helemaal zeg maar.
Op youtube staan een aantal clips van Udo Pipper die op een JTM45 uit 1965 speelt met een radio spares output trafo (werd in de eerste JTM45's gebruikt en ook in de eerste AC30's en in hiwatt en was oorspronkelijk dacht ik een hifi trafo) en dat is is naar mijn mening hoe een JTM45 hoort te klinken!
Bijvoorbeeld deze: LINK (http://nl.youtube.com/watch?v=EA0LtElaUIo)
In plaats van mijn bestaande amp aan te passen met dure trafo's ben ik eigenlijk van plan om gewoon helemaal zelf zo een ding in elkaar te gaan zetten naar voorbeeld van die amp waar Udo Pipper op speelt in deze clips.
Dus met een radio spares output trafo en mustard caps etc.
Gelukkig heb ik hier een pic van deze amp :D
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/65JTM45-PA2.jpg

bluesbrother
30 september 2008, 12:10
Ik heb hem gisteren bij franc vernet besteld.
Hij komt in een grotere kast zodat hij even groot is als de vintage modern.
Het paarse tolex probeer ik te regelen zodat hij er precies hetzelfde uitziet.
Ik ben zeker niet over een nacht ijs gegaan ,want een half jaar geleden
had ik bij franc ook al informatie ingewonnen over deze versterker.
Als ie klaar is zal ik franc vragen pics te posten. :)