PDA

View Full Version : Shielden adapter(s)



RiffMeister
28 september 2008, 13:30
Ik ben bezig met het verbouwen van mijn pedalboard; alles past, maar nu zit ik nog met een probleem.
Ik heb twee Blackstar pedalen welke een eigen (nogal lompe) voeding hebben (beide 18V) en deze zitten "net" te dicht op mijn input jack van het board. Wat resulteert in ruis. Haal ik de adapterblokken weg - geen ruis. De meest eenvoudig oplossing zou zijn om die blokken ergens anders te plaatsen, maar daar heb ik dus geen plaats voor.

Nu is mijn vraag: heeft iemand wel's een adapterblok geshield en zo ja, waarmee? Daarnaast - als ik die blokken (met een nader te specificeren materiaal) inpak, worden deze dan niet te warm?

(voordat je utfs gaat roepen ; heb ik reeds gedaan - zonder goed resultaat)

Nielsje
28 september 2008, 13:38
Wellicht dat je ze in een alu-behuizing kan plaatsen, zodat die fungeren als een kooi van faraday? Hoe groot zijn de adapters, en kan je sowieso niet één adapter voor twee pedalen gebruiken (dmv een mini-daisychain)?

Bernardduur
28 september 2008, 13:45
Een kooi van Faraday gaat niet helpen omdat het meestal hier gaat om magnetische straling van de trafo. Mu-metaal moet je dan gebruiken, een bepaalde legering die magnetisme tegen kan houden

Nielsje
28 september 2008, 13:51
hoeveel mA trekken die blackstar pedalen?
Anders zou je een one-spot + powerpump kunnen overwegen.
Lijkt me eenvoudiger dan ergens Mu-metaal vandaan halen.

MesaMaY
29 september 2008, 09:44
Offtopic werkten die blackstar's niet 16 volt?

Wat je eventueel zou kunnen proberen is een splitkabel zodat je maar 1 adapter hoeft te gebruiken. Misschien dat de ruis dan al weg is?

RiffMeister
29 september 2008, 15:31
Even nagekeken - inderdaad ze leveren 16V 800mA; ik zal vanmiddag of vanavond even kijken of het werkt als ik er een daisychain opzet. Anders is inderdaad die Godlyke powerpump misschien een optie.. iemand een idee waar deze te bestellen is?

ben vanhoof
30 september 2008, 11:41
Effe een vraag: Waarom krijg je meestal brom als je op 1 adaptor 2 pedaaltjes parallel aansluit (adaptor met genoef mA)? Is er een manier om hiervan af te geraken?

kassie
30 september 2008, 12:00
Effe een vraag: Waarom krijg je meestal brom als je op 1 adaptor 2 pedaaltjes parallel aansluit (adaptor met genoef mA)? Is er een manier om hiervan af te geraken?

Perfect geformuleerde voordeel van een power systeem met geisoleerde uitgangen mijns inziens. Voodoo Lab of Dunlop dc brick ofzo. t.o.v. een one spot daisy chain bijv.

Nielsje
30 september 2008, 12:56
Voodoo Lab of Dunlop dc brick ofzo. t.o.v. een one spot daisy chain bijv.

De Dunlop dc brick is ook gewoon een daisy chain in een doosje, net als de T-rex Fueltank. De goedkoopste voeding op dit moment met geïsoleerde uitgangen is de Cioks Schizophrenic.

Bernardduur
30 september 2008, 19:30
De Dunlop dc brick is ook gewoon een daisy chain in een doosje, net als de T-rex Fueltank. De goedkoopste voeding op dit moment met geïsoleerde uitgangen is de Cioks Schizophrenic.

Niet een perfecte Daisy Chain. De uitgangen zijn passief geisoleerd met een weerstand en een condensator. Voor de DC brick werkt dit zo goed dat mn humfree A/B box de aarde van de DC brick niet kan gebruiken om te calibreren........

The Lo Lands
30 september 2008, 20:26
De goedkoopste voeding op dit moment met geïsoleerde uitgangen is de Cioks Schizophrenic.Heb deze een week terug aangeschaft ter vervanging van de Cioks Big John welke ook geen apart geisoleerde uitgangen had. Mijn bevinding is dat de Schizophrenic totaal geen hum veroorzaakt en tevens klinken m'n effecten 'schoner' dus daarom beter. Voor mij geen on-geisoleerde uitgangen meer, je kunt dan nog beter je pedalen voeden met batterijen!

Nielsje
30 september 2008, 20:38
Heb deze een week terug aangeschaft ter vervanging van de Cioks Big John welke ook geen apart geisoleerde uitgangen had. Mijn bevinding is dat de Schizophrenic totaal geen hum veroorzaakt en tevens klinken m'n effecten 'schoner' dus daarom beter. Voor mij geen on-geisoleerde uitgangen meer, je kunt dan nog beter je pedalen voeden met batterijen!

Waar heb je hem gehaald? Nederland Muziek?

The Lo Lands
30 september 2008, 20:40
Waar heb je hem gehaald? Nederland Muziek?Yep! Kon deze ook bestellen bij Mupo (muziekwinkel nabij Hoorn) maar moest daar langer op wachten.

kassie
30 september 2008, 20:54
De Dunlop dc brick is ook gewoon een daisy chain in een doosje, net als de T-rex Fueltank. De goedkoopste voeding op dit moment met geïsoleerde uitgangen is de Cioks Schizophrenic.

interessant die cioks schizophrenic, heb hem ff gecheck bij nl muziek. staan niet zoveel specs bij op de site. weet je misschien hoeveel ampere die kan leveren en of hij 8 12 en 18 volt kan leveren?

Nielsje
30 september 2008, 21:01
google! :)

banzai linkje (http://www.banzaieffects.com/Cioks-Schizophrenic-pr-26334.html#tabs)

En iets van 't forum:



Schizophrenic
• 6 completely isolated and well filtered outlets
• outlet 1-5 selectable on the bottom between 9 or 12V DC
for either PSA or ACA operation
• outlet 6 selectable between 18V DC or adjustable
• 4-14V voltage adjustment simulating dying batteries or boosting
• 18V for Dunlop or MXR pedals
• LED status indicator on each outlet
• individual short circuit protection on all outlets
Estimated RRP: € 129,

The Lo Lands
30 september 2008, 21:02
interessant die cioks schizophrenic, heb hem ff gecheck bij nl muziek. staan niet zoveel specs bij op de site. weet je misschien hoeveel ampere die kan leveren en of hij 8 12 en 18 volt kan leveren? Uitgangen 1 t/m 5 schakelbaar tussen 9 en 12 volt en 75 mA per uitgang. Uitgang 6 schakelbaar tussen 4-14 en 18 volt en 60 mA op de uitgang.

ben vanhoof
30 september 2008, 23:30
is 75 mA niet wat weinig voor bv een boss pedaaltje? De boss psa adaptors trekken tot 200mA, zou me verbazen moesten ze er zo'n grote marge opsteken...

Nielsje
30 september 2008, 23:42
is 75 mA niet wat weinig voor bv een boss pedaaltje? De boss psa adaptors trekken tot 200mA, zou me verbazen moesten ze er zo'n grote marge opsteken...

bezint, eer gij wat op dit forum verzint ;)

de gemiddelde drive trekt zo'n 20 mA, modulatie pedalen iets meer, en vooral digidelays kunnen echte stroomvreters zijn. Zo trekt een akai headrush 160 mA. Dat is ook de reden waarom ik geen schizophrenic heb overigens.

Als elke adapter maar 30 mA zou leveren oid, dan had je een pedalboard vol adapters nodig, niet echt handig dus.

The Lo Lands
1 oktober 2008, 09:42
is 75 mA niet wat weinig voor bv een boss pedaaltje? De boss psa adaptors trekken tot 200mA, zou me verbazen moesten ze er zo'n grote marge opsteken...Zie ook reactie Niels! De grootste stroomtrekker op mijn pedalboard is de Boss TU-2 welke 55 mA eet dus nog steeds onder de 75 mA. De rest van mijn pedalen zit rond de 15 á 20 mA (zelfs mijn Morley Bad Horsie 2 Wah!). Ik heb twee pedalen van TC electronics welke hun eigen voeding hebben en welke ook meer stroom vreten. Het is een kwestie van uitzoeken wat je nodig hebt en wat je pedalen aan stroom nodig hebben! Op o.a. de Cioks website kun je een lijst downloaden (pdf) van de meest gebruikte effectpedalen met daarbij de gebruikte hoeveelheid ampere's (stroom) vermeld, best handig als je te lui bent om de specs van je eigen pedalen erbij te pakken :) Heb je meer stroom nodig zou je o.a. kunnen kijken naar de Pedal Power Plus 2 van Voodoo Lab.

RiffMeister
2 oktober 2008, 22:30
Even een kleine update; ik kon nergens een powerpump vinden, dus heb een andere adapter gekocht; gestabiliseerde 18V 1333mA. Daisychain erop en kijken maar. Maar werken ho maar. Beide pedalen gaan "aan" (de ledlampjes dan, functioneel 'aan' is iets anders - want ik krijg ze dus niet meer uit). Geprobeerd polariteit om te draaien, maar dat heeft helemaal geen effect.

Nu is dus mijn vraag, waar kan je Mu metaal vinden en is dat nog enigszins betaalbaar, vormbaar, bewerkelijk?

RiffMeister
15 oktober 2008, 09:17
Nou; heb geen mu-metaal gebruikt - geen powerpumps of andere adapters; heb de case her-her-bouwd. Wat er nu dus op neerkomt dat alles heel ver uit elkaar ligt en dat werkt.

jimihattricks
15 oktober 2008, 10:49
Nou; heb geen mu-metaal gebruikt - geen powerpumps of andere adapters; heb de case her-her-bouwd. Wat er nu dus op neerkomt dat alles heel ver uit elkaar ligt en dat werkt.

de eenvoudigste oplossing is meestal de beste..

wat betreft ruis: ik heb hier bij mijn Crybaby 535Q toch ook wel eens last van... en dan geen ruis in de zin van shhhh als je toe-down speelt, maar meer dat er geen smoothe wah is en er soms wat vreemde burps doorheen komen

ik gebruik een Rothwell voeding met 6 9v uitgangen voor mijn andere pedalen en de Crybaby zit op zo'n standaard Ibanez adapter..

kan het iets te maken hebben met kruisende kabels ofzo? of zijn er andere oplossingen om je wah ruisarm te maken? (of moet ik het IN de wah zoeken..?)

RiffMeister
15 oktober 2008, 13:25
Misschien dat de wat electrotechnisch onderlegde lui hier een beter antwoord op kunnen geven, maar.. ik gebruik nu een one-spot om de pedalen (met uitzondering dus van de blackstars en de delay) te voeden. Met mijn oude adapter deed de wah ook behoorlijk vaag - niet "burping" maar gewoon niet vol aanwezig ofzo.

ponq
15 oktober 2008, 15:38
Even een kleine update; ik kon nergens een powerpump vinden, dus heb een andere adapter gekocht; gestabiliseerde 18V 1333mA. Daisychain erop en kijken maar. Maar werken ho maar. Beide pedalen gaan "aan" (de ledlampjes dan, functioneel 'aan' is iets anders - want ik krijg ze dus niet meer uit). Geprobeerd polariteit om te draaien, maar dat heeft helemaal geen effect.


Ik zie dit (te) vaak voor bij komen de laatste tijd: mensen die te snel een adapter kopen en zich dan afvragen waarom ie niet werkt...

Veel effect pedalen werken op GELIJKSPANNING (DC).

Maar er zijn uitzondering... Er zijn namelijk ook pedalen die werken op WISSELSPANNING (AC).



Een effect wat AC nodig heeft werkt niet op een adapter die DC levert. En andersom, een effect wat DC nodig heeft gaat DOOD als je er AC in stuurt.


Je vermeldt helaas niet welke Blackstar pedalen je hebt (kleine moeite lijkt me), ik heb ze daarom alle 5 maar ff gecheckt:
-ze werken niet op 18V zoals je zegt, maar op 16V
-en ze werken op WISSELSPANNING (AC)! Je hebt dus een adapter nodig die 16V AC uitpoept met minimaal 1A.

(de blackstars schijnen intern op 300V te werken)



Bottomline: CHECK ALTIJD of je WISSELSPANNING of GELIJKSPANNING moet hebben.


sorry voor de caps ;) ik probeer teleurstelling bij mensen te voorkomen...
en voor ik terecht gecorrigeerd wordt... AC in DC effect is niet altijd een overleden pedaal, ik wijs vooral op het risico

RiffMeister
15 oktober 2008, 16:18
Initieel wilde ik niet eens aan een andere adapter beginnen..wilde gewoon shielden; was een beetje een noodsprong. Desalniettemin dom van mij dat ik niet eens had gekeken of het AC of DC was; gewoon domweg vanuit gegaan dat het DC was. :dontgeti:

Anyway, waar ik wel naar heb gekeken is de powerspecs in het algemeen en aangezien al die blackstars effecten dezelfde powerusage hebben 16v over 0.8A (AC inderdaad excuus excuus- die 16V had ik door een terechte opmerking van MesaMay al gecorrigeerd) leek het me redelijk overbodige info om te vermelden eigenlijk.

Geen reden om te gaan schreeuwen...

ponq
15 oktober 2008, 17:03
Geen reden om te gaan schreeuwen...Klopt, doe ik ook zelden. Is ook niet specifiek op jou gericht. Ik hoop gewoon dat meer mensen dit lezen en onthouden.

Midwolda
7 september 2009, 23:18
Big Bump.
En ja, ik heb tfs ge-u't.
En ik heb ook nog het bovenstaande gelezen en begrepen.

Nu mijn vraag:
Gitaar > Ibanez CPL > Blackstar HT-dist > Boss TU-2 > versterker.
De CPL wordt gevoed vanuit de TU-2, werkt prima.
De Blackstar heeft z'n eigen 16VAC voeding, maar als ik die aanzet krijg ik een 50Hz brom op de versterker.
CPL en TU-2 uit de loop, of op batterijen: brom blijft. Het ligt dus echt aan de Blackstar.
Ik heb de voeding al een heel eind verderop gelegd maar dat maakt niet uit.
Opties?

Aanvulling: stekkers omdraaien ook al gedaan, maakt niets uit, brom blijft hetzelfde.
De versterker is wel goed geaard, maar de 16VAC voeding heeft geeneens een aarde-stekker.

Aanvulling 2: de 16VAC aan een andere stroomgroep gehangen, maakt ook niets uit, brom blijft.

Midwolda
8 september 2009, 06:05
Gevonden! Ook hier is de oplossing weer simpeler dan het probleem...
Tijdens al het omstekkeren had ik de gitaar op een standaard staan, ongeveer een halve meter van de versterker af.
Als ik de gitaar (een Stratocaster) van de versterker af beweeg, verdwijnt de brom.
Als ik dus een meter of drie van de versterker af sta te spelen, bestaat het probleem niet meer...
Een Les Paul heeft hier helemaal geen last van, die begint pas zachtjes te brommen als ik 'm ̣p de versterker leg.
(Zou ik ook doen als ik een Les Paul was... :seriousf: )

Maar het ligt dus wel aan de Blackstar, want hiervoor had ik nergens last van.
Blijkbaar zorgt een AC-gevoed apparaat in de loop toch weer voor andere storingen.
Nah jah, opgelost, lekker doorspelen dan maar want het klinkt wel supergoed zo! ;)