PDA

View Full Version : line 6 pod x3 problems....



looneycooney
28 september 2008, 11:58
Hey iedereen...
Ben in het bezit van een pod x3 met usb-kabelke nr pc
ik heb nu alles geinstalled van drivers, monkey soft
Gearbox is installed , alsook de nieuwste reason.
Als ik het goed zie, is die gearbox gewoon uw soundbank vd pod?!
Maar wat heb ik nog nodig voor opname ?!
Cubase vst? die heb ik , al is het wel een oudere versie van 4j geleden...
Is het de moeite om een nieuwere versie aan te schaffen of verlies ik niets van geluidsopnamekwaliteit met een oudere versie?!
Ook heb ik enkel een usb-kabelke wat erbij zat en een onboard geluidskaart.
Is dit voldoende om te kunnen opnemen?!
Jaren terug ben ik veel met reason , cubase en een groovebox 303 beziggeweest , maar echt veel ken ik er al niet meer van blijkbaar.
Zijn er buiten cubase ook geen 'simpelere' opname software-pakketten?!
Want dat is niet echt goedkoop heh...

En nog een vraagje ivm geluidskaarten.
Ik gebruik deze pc ook voor photoshopping and gaming , alsook voor muziek dus. Mocht ik nu voor een echte midi-supported geluidskaart gaan , heeft dit gevolgen op het gebruik van games? En zijn er bepaalde aanraders van geluidskaarten rond de prijs van 2/300€?!
Misschien is een toneport al genoeg ? of is zo'n geluidskaart toch de moeite?!

Misschien de moeite om te vermelden dat ik feitelijk me meer ga toeleggen op elektronische muziek , vooral omdat ik met mensen werk zoals elektropark, oubys, reftsidelight en bv ook autechre etc...en wil dus ook meer die kant op , maar dan wel met guitaar als basis-instrument!

Mvg

glennshred
28 september 2008, 14:33
Hallo looneycooney,

Ben ook een bezitter van de line 6 Podx3..
Zal je vragen zo goed mogelijk trachten te beantwoorden.

1. Gearbox is de nieuwe editor van de x3, zodat je je geluiden op
een iets makkelijkere manier kan maken, i.p.v aan de knoppen van je pod
te draaien werkt het sneller via het pc-scherm.
Het bijbehorend achterscherm is de lijst zoals je al zegt wat laat zien
wat er zich in je pod bevind, dit kan ook gebruikt worden voor allerlei..
om presets te downloaden, geluiden saven enz.. experimenteer er wat mee
zou ik zeggen! Ik gebruik het zelf bijna niet.

2. De usb kabel die erbij zit is om op te nemen, terwijl je opneemt kan
je op 2 verschillende (ook meerdere mogelijk) je geluid monitoren
1. dat kan via de software
2. via de 2 uitgangen van de pod: die kunnen rechtstreeks gestuurd
worden naar keuze (audio hifi bron, externe geluidskaart)
De onboard geluidskaart selecteer je in je opname software en voila
je bent vertrokken :rockon:

3. Buiten cubase zijn er ook goedkopere opnamesoftware als magic
maar ik raad het niet aan, vooral omdat ze niet met alle vst plug-ins
altijd goed samenwerken.. ikzelf gebruik cubase se3: was 158 euro
geloof ik.. heel tevreden mee!!! neem ééns een kijkje op de steinberg
site, kan je veel vinden.

Mijn eigen set up die ik gebruik en om een idee te geven hoe makkelijk
het wel niet is: 1. Podx3 met usb kabel in pc
2. uitgangen podx3 L/R naar externe soundkaart die
gebruikt word als tussenstation.. vandaar vertrekt dan weer een kabeltje
naar men hifi systeem voor monotoring. dat is alles!!!

Bij mij werk dit allemaal wel voor het moment, t'enige probleem is dat
er geen optiescherm van de pod zelf verschijnt sinds ik een systeemherstel
heb uitgevoerd.. mogelijk de drivers nog ééns afgooien en terug
herinstalleren..

De volgende vragen kan ik niet beantwoorden..
moest je meer willen weten p.m me gerust

groeten
glenn

pol
28 september 2008, 15:13
reaper is goedkoper als cubase en je kan een testversie downloaden.

als je een pod x3 hebt heb je geen extra geluidkaart nodig, de x3 is dan je geluidskaart, gewoon je computerboxen op de uitgangen van de x3 aansluiten.

wel de juiste asio driver selecteren in je computerprogramma, en windows kiezen dat je geluid door de x3 wordt afgespeeld

fransoos
28 september 2008, 18:04
je kunt ook audacity gebruiken om opnamen te maken; kost niks, is gemakkelijk in gebruik (ook nederlands )
en heeft (beperkte ) mogelijkheden je opname te bewerken.

ik gebruik het vaak ipv bv de duurdere en ook ingewikkelde andere software ( ableton etc. )

looneycooney
29 september 2008, 01:29
yo!
bedankt voor de goede info :)
Die audacity ga ik alvast eens proberen , voor voorlopig goed genoeg.
Een nieuwe cubase zal ik wellicht wel moeten kopen...kzal de pakketten eens bezien.
Ik heb al zitten denken om te sparen voor zo'n toneport UX-8 ..iemand idee of dat de moeite is?!

Mvg

pol
29 september 2008, 08:23
UX8 ? wat wil je gaan opnemen dan ?
als je drums wil gaan opnemen zijn er veel betere alternatieven, en voor gitaar hebt je geen 8 sporen tegelijk nodig.

als je al een X3 hebt is alles uit de toneport reeks compleet zinloos voor je, het enige waar je nog iets mee bent is de gearbox plugin, kan je cleane guitartracks opnemen, en achteraf in je opname programma nog kiezen welke amp sim je gebruikt.

looneycooney
30 september 2008, 00:32
ah ok ..mja de gearbox plugin heb ik idd al.
En drums etc ga ik wellicht elektronisch creeren en niet via een drumstel of zo
Ik heb nu :
epiphone les paul /almansa classic , pod x3 , boss me-50 , ibanez 25w(appartement dusja) , nieuwe pc met nieuwste reason

..en ik ga allicht de cubase studio morgen bestellen en ga tevens opzoek nr een nieuwe micro (shure) en koptelefoon ( sennheiser) , een stoel en voetsteun.
Ik ben dus volop aan het investeren om mijn hobby terug wat serieuzer te nemen. Daarmee , ik vond de toneport een leuk ding, mja het is zoals je zegt..teveel van het goede. Ik vermoed dat ik eerder opzoek ga nr een monitor-speakerset , op het moment zit ik vrij beperkt qua sound .mijn homeinstall is er niet op voorzien en die pod op zo'n 25w toneblaster is een hell om af te stellen , maar gaat wel enorm goed van kwaliteit dankzij die x3.

Mvg

pol
30 september 2008, 08:26
goed plan.

Voor drums is de Toontrack superior 2.0 wel te gek, ik heb hier nog een oudere versie van. klinkt te gek.

Ezdrummer is ook niet slecht, maar beperkter.

Wil je goedkoop monitors zou ik gewoon ergens een ouwe hifiset op de kop tikken, IMF of KEF boxen bv... marktplaats staat vol met goed spul voor weinig.

harrie-beton
30 september 2008, 10:33
Die ux8 is een 8 sporen uitvoering van de podxt dacht ik. Misschien wel de pod x3 qua kwaliteit. 600 euro voor een ux8 zo uit het hoofd. Als je verder nog weinig studio apparatuur bezit zou ik eerst investeren in wat kennis en zeer goede refenentie speakers.

Als je spelletjes speelt zou ik de gewone crappy geluidskaart laten zitten. Veel games gaan goed (ik speel cod4, ut3 en Bioshock op mijn audio workstation) maar Battlefield loopt vast bij mij. Ik heb 5 geluidskaarten in 1 pc. Als ik mijn extra geluidskaarten uitzet in Windows dan werkt Battlefield wel. Sommige games mixen namelijk zelf de audio sporen en bepaalde games kunnen niet over meer dan 1 geluidskaart.
Vroeger had ik dual boot maar qua stabiliteit maakte het niets uit en 2 keer windows onderhouden is gewoon te veel werk.

Blijf wel weg van Vista als het kan.

pol
30 september 2008, 10:38
8 sporen uitvoering van de toneport bedoel je zeker ?

hoe zit het eigenlijk met het geluid, klinkt een toneport hetzelfde als een pod x3 ? of als een xt ?

Ik heb zelf een UX1 + model packs + gearbox plugin, kwam nog goedkoper als een pod x3 nemen, anders was ik ook daarvoor gegaan, maar heb toch geen modelling nodig voor iets anders dan opname op de pc.

looneycooney
1 oktober 2008, 00:47
Mja ik heb wel een vrij goede hifi-install staan..is een setje pioneer cs-7070 :
Impedance 8 Ω
Frequency Range 35 - 20,000 Hz
Sensitivity (2.83V/1m) 90 dB
Power Handling 190W
Weight 10.5 kg
http://www.hifi.nl/gfx/pd_pioneer_cs7070_240106.jpg
Maar dit zijn stereo-speakers, is toch iets anders dan monitoring-speakers..?!
hierop heb ik een oude maar aardig goede sony versterker, maar ik gebruik hem zonder de versterking feitelijk , ook omwille van mijn bovenbuur.
Nuja deze zou ik graag naar de woonkamer verhuizen en kleinere hier langs de pc. Dan heb ik weer plaats voor andere dingen :hippie:

Mvg

harrie-beton
1 oktober 2008, 11:25
Sorry, de ux8 is inderdaad de equivalent van de toneport ux. Deze heeft een vergelijkbare kwaliteit als een podXT.

Het verschil tussen monioren en hifi speakers bestaat eigenlijk niet. Het is net zo iets als een "studio gitaar". Men probeert met studio speakers muziek wel super neutraal te laten klinken maar de meeste duurdere audio speakers kunnen dat ook wel. Zorg gewoon dat je echt speakers hebt die een goede weergave van details hebben. Er is niks mis met de sony versterker. Het hoeft ook helemaal niet hard. Muziek heel hard klinkt lekker maar dan vallen details minder op en kraakjes en fouten ook.

De duurdere klassieke cd's zijn heel goed om je speakers eens aan de tand te voelen. Nu ben ik geen audiofiel maar op sites van audiofielen komen wel cd's voorbij van zeer goede opnames van orkesten. Ik heb een paar CD's (bv 2e symfonie van Mahler Klemperer uitvoering) of een Finse opname van Sacre du Printemps die ik altijd meeneem als ik speakers ga horen.

Jammer dat Han even weg is want die heeft uitgesproken meningen over dit soort onderwerpen. Met name die audiofielen die kabels van 700 euro kopen met pijltjes erop voor de richting van het geluid krijgen er goed van langs.