PDA

View Full Version : Het lakken van pedalen.



guitargeek3
28 september 2008, 08:45
Als ik een zelfbouw pedaal doe aflakken gebruik ik altijd een spuitbus met acryl lak.
Ik spuit altijd 6 lagen over elkaar met elke laag een droogtijd van 1 dag.

Ligt het nu aan mij of niet?
Het pedaal kan nog steeds niet veel hebben als het om krassen en deuken (afgebladderde lak).

Zijn er mensen die andere lak gebruiken voor pedalen die nergens last van hebben?

Die lak wat Fender bij de goedkopere mexicaanse modellen gebruikt, zou dat werken?
Die is kei hard.

Dirk_Hendrik
28 september 2008, 08:50
Behuizing grondig schuren.
Primer
Aflakken
Decals
Blank aflakken

Hellsbellsnl
28 september 2008, 11:04
Vraag eens een autospuiter om advies.
Ik denk dat je pedaal (behuizing) de oven in moet om een goeie harde lak laag te krijgen z.g. "moffelen" (heeft niets met duitsers te maken)

Nocki
28 september 2008, 15:55
Ik gebruikte Autolak van Motip op mn pedalen. Ging gewoon goed... Wel altijd dezelfde merken lak op elkaar gebruiken!

guitargeek3
29 september 2008, 20:52
Dat merk gebruik ik ook alleen ben ik er vandaag achter gekomen dat ik inderdaad 2 verschillende types gebruik.
Namelijk op kleur op acrylbasis en lak op waterbasis.

Dat gaat inderdaad niet samen.

Maar ik ben er uit, bedankt!

kassie
29 september 2008, 23:01
Vraag eens een autospuiter om advies.
Ik denk dat je pedaal (behuizing) de oven in moet om een goeie harde lak laag te krijgen z.g. "moffelen" (heeft niets met duitsers te maken)

mjoah, poedercoating is dat volgens mij. vrij dure aangelegenheid denk ik. Overigens is autolak nog niet zo heel hard. Lak voor vrachtwagens is een stuk sterker. hebben ze ook wel bij een spuiterij. Een ex bandlid had eens een basgitaar laten spuiten. was toch wel zo'n 300 euro. had ik een nieuwe gitaar gekocht maar dat ben ik.

Hallie
6 oktober 2008, 20:52
ik doe het zo;

schuren, heel goed schuren
daarna ontvetten(pa heeft er een goedje voor)
afdrogen
PRIMER(spuitbus, want kwast geeft strepen)
wellicht nog een laag primer.
daarna 3 lagen kleur..
ik zeg daarbij minimaal.
(inclusief 24 uur drogen)
daarna decals
en dan 1 of 2 lagen blanke lak

het duurt inderdaad takke lang.

HaroldA
6 oktober 2008, 21:27
Ik heb het de laatste keer zo gedaan:

1. Je koopt een beschilderde behuizing bij Musikding (http://www.musikding.de/index.php/cat/c169_Aluminium-diecast-enclosures.html) of Banzai (http://www.banzaieffects.com/Diecast-coloured-c-559.html)

Duurt wel een weekje ofzo, maar het resultaat is er wel naar!

Edit:
Banzai toegevoegd

Hellsbellsnl
10 oktober 2008, 10:51
mjoah, poedercoating is dat volgens mij. vrij dure aangelegenheid denk ik. Overigens is autolak nog niet zo heel hard. Lak voor vrachtwagens is een stuk sterker. hebben ze ook wel bij een spuiterij. Een ex bandlid had eens een basgitaar laten spuiten. was toch wel zo'n 300 euro. had ik een nieuwe gitaar gekocht maar dat ben ik.
Poedercoating werkt weer anders: je pedaal wordt geloof ik positief geladen en de lak negatief en dat trekt mekaar dan aan.
Moffelen: is onder een hoge temperatuur in een oven de lak "bakken" zodat ie harder wordt.
LET OP: :stop: niet op 225 graden :stop: precieze temp moet je ff op googlen.
Maar het gaat met een oude hetelucht oven prima.
p.s. voor 300 euro spuit ik je gitaar ook wel (en 2 gitaren ook nog wel als het moet)

Swan
10 oktober 2008, 11:47
ik gebruik tegenwoordig Hammerite, lekker simpel en keihard.

imlikeajungle
10 oktober 2008, 11:54
Waar haal je dat spul, Z?

Hellsbellsnl
19 oktober 2008, 17:49
Waar haal je dat spul, Z?
Gamma,Praxis,alle hobbiebobzaken hebben het wel.

dacrow
24 november 2008, 18:39
Ik denk dat je pedaal (behuizing) de oven in moet om een goeie harde lak laag te krijgen z.g. "moffelen" (heeft niets met duitsers te maken)

:) grappig, moet van iemand komen die vlakbij de Duitsers woont !

dacrow
24 november 2008, 18:44
ik gebruik tegenwoordig Hammerite, lekker simpel en keihard.

Is ook een Belgisch produkt he :)