PDA

View Full Version : Locking tuners monteren



crapton
27 september 2008, 21:57
Ik ben van plan een setje Sperzel locking tuners te kopen voor mijn Lite Ash Strat. Daar zitten nu Gotoh of Ping of zo, de standaard sealed tuners in.

Vragen:
1. Weet iemand of deze Gotoh of Ping de standaard 10 mm afmetingen hebben, ofwel past de Sperzel er zo in? Ik heb op 1 plaats gelezen van wel, maar wil t graag zeker weten.

2. Als het gat te klein is moet je opboren (neem ik aan). Wat is de beste methode? 10 mm boor in een accuboor en heel langzaam, of juist heel snel boren (hoog toerental). Of beter met een Dremel uitschuren.

3. De Sperzels hebben asjes die korter worden bij de hoge snaren, maar bij bv Thomann zie ik dat niet en wordt er niets over gezegd. Zijn er verschillende modellen?

Bedankt! Ps. ik heb reeds gezocht maar niet een duidelijk antwoord gevonden.

chubbyfan
27 september 2008, 22:04
2,altijd snel boren anders heb je kans dat de boor vastslaat en er stukjes afspringen en een metaalboortje gebruiken GEEN SPEEDBOOR en vanaf BEIDE kanten(tot iets over de helft, desnoods een plakbandje op je boor plakken),zo heb ik het met mijn bc rich gedaan :)

barno
28 september 2008, 10:37
er is es een heel topic geweest over het opboren van tunergaten. Eén van de tips die ik onthouden heb om splintering te vermijden: ipv rechts boortje links laten draaien tot de rand voorbij bent.

jan jansen
28 september 2008, 13:21
[QUOTE=chubbyfan] een metaalboortje QUOTE]

???Koop gewoon een nieuw houtboortje,superscherp en begin niet te klooien met metaalboortjes,zijn lang zo scherp niet.......en de lakzijde(n) afplakken met gewoon schildertape voorkomt een hoop narigheid...

chubbyfan
28 september 2008, 21:46
bij houtboortjes zit zo,n klotepuntje aan en daarna begint gelijk het snijgedeelte dus voor het ruimer maken van bestaande gaten adviseer ik toch echt een metaalboortje ivm klapperen,nieuwe gaten zal ik met een houtboortje doen omdat dit door dit puntje gewoon wat preciezer werkt(glijd niet weg)

crapton
28 september 2008, 22:12
Ben geneigd advies van chubbyfan te volgen, lijkt me logisch. Idd een houtboor heeft geen zoekrand en werkt niet bij ruimen.

Dank voor de suggesties!

Ik hoop overigens dat het nieuwe spul gewoon past...

HaroldA
28 september 2008, 22:16
ik krijg voor dit soort klusjes altijd veel hulp van mijn universele boor standaard van 2,5 tientjes bij de Hornybach...

Metaalboor in je boor, stukje tape over je lak, exact het midden opzoeken, hals goed vast klemmen en rustig boren maar... Kan nooit weglopen en is ook altijd 'haaks'...

FreeGee
28 september 2008, 22:50
Wat ook perfect werkt is een getrapte boor. Hapt niet. Heb je ook veel plezier van bij het boren in dun metaal. (Wel duur).
Deze gebruik ik: wwwconrad.nl -> Bestnr.: 844659 - 89

Muzieknono
29 september 2008, 06:59
Wat te denken van een ruimer en dan met de hand???
:metal:

hassent
29 september 2008, 18:59
Gewoon een scherp metaalboortje gebruiken. Kan niet fout, centreerd vanzelf. Inderdaad wat schilderstape om je lak niet te beschadigen, verder geen groot drama van maken ;) .

Muzieknono
6 november 2008, 06:59
Gister hetzelfde aan de hand gehad, een metaalboor met hogere snelheid gebruikt en inderdaad van twee kanten af geboord, goed ondersteunen met een blokje hout, mijn squier strat was hoognodig toe aan betere tuners.
Alles prima in orde.
Mvgr. Dirk Jan:metal: