PDA

View Full Version : Een vraagje voor iedereen...



-=JEROEN=-
27 september 2008, 13:33
Naar aanleiding van het vorige onderwerp, heb ik nu een vraag aan jullie allemaal. Een soort van samenwerking, spelletje of competitie als je wilt.

De vraag in het vorige onderwerp was, hoe je op dit thema zou kunnen variëren:

http://www.jamstudio.com/Studio/FWSongShare.asp?SongNum=122977&SongId=123166
(zet Loop Page aan)

Nu is mijn vraag aan jullie:

Maak je eigen variant en laat ons meegenieten :soul:

De regels zijn simpel: Join for free. Is nodig om te kunnen saven en sharen.
Is zo gepiept, email en wachtwoord invullen en je kan meteen aan de slag.
begin met deze versie:
http://www.jamstudio.com/Studio/FWSongShare.asp?SongNum=139113&SongId=139117
Page 1 moet zo veel mogelijk hetzelfde blijven, een kleine akkoord variatie aan het eind mag, om een overgang te maken bijvoorbeeld
de instrumentkeuze van Page 1 moet hetzelfde blijven, de andere Pages mag je doen wat je wil
het tempo moet in de hele song hetzelfde blijven
Verder heb je volledige artistieke vrijheid. Ik heb alvast een Page 2 en 3 toegevoegd als voorbeeld, doe daar mee wat je wilt. Als je klaar bent, kan je em opslaan door op Save te klikken. Verander mijn naam in je eigen naam (Souled_Out_-_jouwnaam) en laat Public uitgevinkt. Klik vervolgens op Share en vul je eigen email adres in. Je ontvangt dan een link naar jouw song, die je dan weer hier kan plaatsen.

Succes, en veel plezier :hippie:

-=JEROEN=-
27 september 2008, 13:37
Hier mijn laatste versie:

http://www.jamstudio.com/Studio/FWSongShare.asp?SongNum=137891&SongId=137948

Ik heb het couplet en refrein hetzelfde gehouden met een kleine variatie in drums en bas. De overgang vind ik nog steeds niet zo, al loopt het wel lekker tijdens mn solo.

Trouwens, pagina's kan je scheiden door een komma of een spatie ;)

Ben benieuwd naar jullie versies.

Jeroensnake
1 oktober 2008, 09:32
http://www.jamstudio.com/Studio/FWSongShare.asp?SongNum=140952&SongId=141048

Klinkt wel een beetje kaal en kil. Misschien dat ik het schema zelf eens naspeel en een melodie erin probeer te prakken. Jammer dat ik die jambackingtracks niet als mp3 kan neerladen ... ..

:noob: :chicken:

-=JEROEN=-
1 oktober 2008, 12:41
Dat kan als je betaald ;)

Mooie akkoordjes trouwens, alleen loopt het nog niet zo lekker...

:soul:

Jeroensnake
1 oktober 2008, 13:03
Akkoordenschema's lopen ook niet. Ik zie ze meer als de omgeving. Lege ruimtes zonder leven. Goed voor bepaalde soorten house en ambient. Het leven voeg je toe doormiddel van melodielijnen. Dat zijn de stemmen, de spelers die zich door opeenvolgende ruimtes bewegen. Hun interactie met de ruimte en elkaar maakt het verhaal.

De scheiding maak ik hier even ter illustratie. Je kan natuurlijk een akkoordenschema vanuit een melodie schrijven, en dan de melodie weglaten. In dat geval kan het schema als een soort melodie gezien worden. Of je legt de nadruk op het ritme/timbre.

Bij dit soort online sleur-pleur-en-speel-mee-sites voel ik me nogal gehandicapt. Misschien daarom juist een uitdaging ... :sssh:


Enneh ... betalen ?! Dat kan ik ook wel gratis.
Al klinkt het dan niet exact hetzelfde. Maar dat is ook helemaal niet mijn doel.

-=JEROEN=-
1 oktober 2008, 15:43
Er is een mogelijkheid om het gratis te doen met een combi van mozilla, downloadhelper en cubase, maar dat is behoorlijk wat werk (iedere sample afzonderlijk downloaden en dan in cubase weer terug ordenen).

Jij hoort toch net zo goed als ik dat het 1e stuk wel vloeit en jouw toevoeging niet? Dit is enigszins te wijten aan jamstudio, maar ook aan jouw akkoord keuze, volgens mij.

Ik hoor dit wel vaker op jamstudio en het klinkt voor mij alsof iemand gewoon willekeurig op wat akkoorden heeft geklikt. Dit komt misschien omdat er geen melodielijn bij zit, die misschien een hoop goed maakt, maar ik weet zeker dat 'goeie' muziek ook zonder melodielijn 'lekker' klinkt.

Hier een voorbeeld:
http://nl.youtube.com/watch?v=VF24eQFe3hc
http://www.jamstudio.com/Studio/FWSongShare.asp?SongNum=141474&SongId=141544
(is slechts een benadering, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel)

Jeroensnake
1 oktober 2008, 17:03
Ach, muziek is ervaring, gewenning en herkenning. Zet 'm maar eens op 151 bpm en dan een tig keer of wat achter elkaar luisteren. Hoe is het anders mogelijk dat popmuziek zo populair is?
Je hebt trouwens wel gelijk dat het op een paar plaatsen nog wringt. Ik zal nog eens proberen de scherpe kantjes eraf te vijlen.

-=JEROEN=-
1 oktober 2008, 19:07
In de popmuziek bevat een couplet zelden meer dan 8 verschillende akkoorden.

Jeroensnake
2 oktober 2008, 11:37
Dat is niet wat ik bedoel.

Hoe komt het dat dezelfde loopjes, truucjes en schema's over en over gebruikt worden in "mooie" muziek (popmuziek voor de massa dus)? Bestaat er dan echt zoiets als "goede" en "slechte" muziek? Of zouden we die riedeltjes horen, simpelweg omdat die eerder al vele malen gehoord zijn. En daarom prettig en herkenbaar (en saai!) klinken .... ? Ervaring, gewenning, herkenning ...

-=JEROEN=-
2 oktober 2008, 15:04
Dat sommige akkoorden tezamen en dat bepaalde volgordes sterk klinken, heeft voor mij te maken met een soort van universele wetten. Je vind dit namelijk terug in alle muziek, over heel de wereld. Uiteraard zijn er bepaalde thema's die je in het westen vaker hoort en weer andere thema's die je in het oosten vaker hoort, maar dat wil niet zeggen dat westerse (pop) muziek saai is. Voor jou en vele andere misschien wel, maar tis niet voor nix dat het pop(ulair) heet.

En ik vind nogal een groot verschil tussen 'proberen anders of vernieuwend te zijn' en 'de regels en wetten aan je laars lappen'. En dat is wat ik bedoelde. Op jamstudio staan heel wat dingetjes gemaakt door mensen die totaal nix hiervan begrepen hebben. Ze klikken op wat akkoordjes en noemen het dan een nummer. Maar een nummer betekent voor mij veel meer dan dat. Uiteraard mag iedereen lekker vinden wat ie vindt, en als zij hun liedje leuk vinden, then so be it, maar ik vind het geen gehoor.

Jeroensnake
2 oktober 2008, 15:48
Ik denk dat die wetten&regels niet zo universeel zijn ;



Ontwikkeling: van modaal-functioneel naar tonaal-functioneel

Binnen tonaliteit (waarbij elke noot van de toonladder een functie heeft tegenover de tonica, vandaar het b.n. functioneel) kunnen we modaal-functionele harmonie en tonaal-functionele harmonie onderscheiden.

In de geschiedenis van de klassieke muziek, vanaf het begin van de 17e eeuw tot met 1750, de zgn. barokperiode, is de ontwikkeling van de muziek, waarin de harmonie en melodie sterk aan elkaar zijn gekoppeld, frappant: in korte tijd veranderde deze volledig van stijl en structuur. Dit is mede het gevolg van deze soort van tonaliteit van het toonsysteem, dat is gebaseerd op majeur en mineur, vooral de harmonisch kleine tertstoonladder. ( Dit wordt ook wel het 'tonaal-functioneel systeem' genoemd, waardoor men in dit verband spreekt van 'tonaal-functionele muziek'). Een belangrijke eigenschap in deze, is dat de drie harmonische hoofdfuncties tonica (oplossing), subdominant (stuwing) en dominant (spanning, met leidtoon) tot het ontstaan van een melodie dwingen. Jean-Philippe Rameau (1683 - 1764), de voornaamste muziektheoreticus in deze, beschreef dit als: "la mélodie naît de l'harmonie" (de melodie wordt uit de harmonie geboren).

Voor deze periode in de muziekgeschiedenis, was de muziek overwegend modaal-functioneel, d.w.z. gebaseerd op de kerktoonsoorten. Met betrekking tot de harmonie, komt deze soort van tonaliteit van deze muziek anders tot stand omdat deze feitelijk is gericht op de melodielijn die ook modaal-functioneel geconcipieerd is, van waaruit een akkoordopeenvolging (met vaak plagale wendingen) kan worden afgeleid. Deze eigenschap is in dit opzicht, tegengesteld aan het klassieke conventionele systeem van majeur/mineur, vooral harmonisch. Tegenwoordig komen we modaal-functionele muziek veelvuldig tegen in de volksmuziek, met name die uit Ierland en Schotland, maar ook in de jazz. Hierin worden eveneens technieken gebruikt in de vorm van uitwijkingen en modulaties.

Ibanez666
2 oktober 2008, 16:02
het is in ieder geval een leuke site :-)

-=JEROEN=-
2 oktober 2008, 17:51
Toch staat in dat stukje precies wat ik al zei: er zijn regels of universele wetten. Net zoals water gaat koken bij 100 graden, onder normale druk. Ga je de druk verhogen, dan verhoogt ook het kookpunt. Zo kan je water laten koken bij 120 graden (denk aan de hogedruk pan). De wet is echter hetzelfde gebleven: water kookt bij een bepaalde temperatuur.

Modaal en tonaal functionele muziek zijn beide gebaseerd op spanning en ontspanning. En ook hier blijft het principe hetzelfde, de wet is niet veranderd, na spanning willen we ontspanning. Yin en yang.http://forums.abrahadabra.com/images/smilies/yinyang.gif

Jeroensnake
2 oktober 2008, 18:10
Muziekregels zijn andere dingen dan natuurwetten. De een staat vast, de ander niet. Muziek is grotendeels communicatie. Dat is volgens mij altijd gebaseerd op een soort afspraken. Dat kun je inderdaad regels noemen. Maar die evolueren. Net als taal. Natuurlijk moet je niet teveel van de huidige conventie afwijken, dan valt het bij vrijwel niemand meer in de smaak. Dus ja ... vooruit, er zijn een soort regels.

Maar dan ben ik dan ook niet compleet van afgeweken. Volgens mij is er nog steeds wel spanningsopbouw en afbouw in die hele akkoordenprogressie te vinden. Ik heb trouwens wat kleine aanpassingen gemaakt, en opgeslagen.

-=JEROEN=-
2 oktober 2008, 19:26
Deze toch?

http://www.jamstudio.com/Studio/FWSongShare.asp?SongNum=140952&SongId=141048

De groove zit er lekker in :dance:. Alleen op pagina 3 raak je me effe kwijt.

Wel grappig die hele discussie van ons. Nu durft gelijk niemand meer, haha.

Maar goed, ik zou dat juist als extra uitdaging zien http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

Jeroensnake
2 oktober 2008, 23:53
Dat is 'ie!

Laatste update ; laatste akkoord van deel 2 vervangen ( D7 -> Am7 ) voor een betere aansluiting op deel 3, terwijl de overgang naar deel 1 ook nog "werkt" ...

Ik vind 'm af genoeg. Nu eens kijken of er uberhaupt een melodie op past. :seriousf:

-=JEROEN=-
3 oktober 2008, 11:27
LOL, ja das een goeie :roll: