PDA

View Full Version : Wattage + buizen vraagje Bugera



Luke-wannabe
26 september 2008, 20:09
Hey iedereen,

Sinds ik mijn AC15 heb verkocht speel ik op de Bugera 333 combo van mijn broertje, en dit is toch wel een erg lekkere versterker. Met z'n 3 kanalen van John Mayer tot Textures is het ook best een veelzijdige versterker, wat voor mij wel praktisch is aangezien mijn muzieksmaak ook vrij breed is. Misschien is deze amp nog iets aan de moderne kant voor mij, maar een heel eind in de richting van wat ik zoek.

Nu zit ik zelf ook te denken om binnenkort een Bugera amp aan te schaffen, maar zit met 1 dingetje in mijn maag: het ding is 120 watt en als de master net op 1 staat is het al best hard. Nu weet ik dat je 2 van de 4 eindbuizen kunt trekken om hem wat zachter te laten klinken, maar kan dat zomaar? En heeft dat na langdurig gebruik geen nare bij effecten?

Zoals ik al eerder aangaf in mijn post vind ik de 333 erg lekker, maar misschien nog net iets te modern voor mijn smaak. Nu heb ik al filmpjes opgezocht op youtube van de Bugera 6262 (http://nl.youtube.com/watch?v=yhN6iLMtm74), en deze lijkt ook een meer vintage toon te kunnen handelen (check meneer met valse Gibson (http://nl.youtube.com/watch?v=O9HlTzmUQ9g)). Maar nou heb ik al vaker mijn versterkers op Youtube uitgezocht, en wil dat deze keer toch anders doen. Weet iemand waar die amp in NL te testen is? Ik ga normaal altijd naar Feedback Rotterdam, maar daar hebben ze alleen maar de 333 (XL) en niet de 6260, of 6262 (ik denk dat ik liever voor de 6262 ga, ivm de uitgebreidere instelmogelijkheden, maar dat is bijzaak. Voor het testen maakt dat niet uit).

In ieder geval alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes
Leon

Mr.Bluesbreaker
26 september 2008, 20:16
Hi Leon,

ik ken deze reeks versterkers niet van 'in het echt', dus ik zal er niet al teveel over zwetsen. Wel is het zo dat bij de meeste buizenversterkers het qua decibellen het nauwelijks uitmaakt of ze op 60 watt of op 120 watt staan.
De klank zal iets veranderen, maar als je minder luid wilt kun je misschien nog wel beter op een speaker met weinig rendement spelen ipv. 2 buizen trekken, dat heeft vaak meer effect.

Edit: even nuanceren; niet elke versterker kan zomaar de helft van zijn buizen missen. Mijn Marshall 2203 met 4*EL34 kan dat wel, impedantie verdubbelt en je moet een weerstand inbouwen. Maar bijvoorbeeld met een Vox-achtige poweramp, 4*EL84 en kathode bias, kan het niet. Hoe dat technisch zit daar heb ik geen verstand van, maar bij sommige amps is het dus 'as is'.

Lexvandoef
26 september 2008, 20:16
2 buizen trekken zal qua volume niet veel uit maken, ben ik bang. 60W is slechts 3db zachter dan 120W en nog steeds meer dan oorverdovend hard.

Over de versterker kan ik je niet helpen, maar is de 6260 niet een kopie van een 5150? Dat vind ik zelf nou niet echt een hele veelzijdige en vintage klinkende versterker ;).

Echt goed, veelzijdig en bruikbaar op echt alle kanalen en modussen heb ik nog niet zo heel veel versterkers horen doen eerlijk gezegd. Niet dat dit helpt ofzo, maar ik zeg het maar even voordat je weer een tegenvallende versterker koopt ;)

Edit: Eric was me net voor :D

the sure thing
26 september 2008, 20:23
edit: ALS je uit welke AMP dan ook buizen gaat trekken, en het is een versterker met 4 eindbuizen: trek dan (meestal) de buitenste 2 of binnenste 2 eruit.... Misschien weet je dit al, maar better safe than sorry...

Realeigo
26 september 2008, 20:26
Buizen trekken is idd niet the way to go.

Ook schijnt de 6262 een kopie van de 5150 (6505) te zijn.

Luke-wannabe
26 september 2008, 20:50
@ Eric: Wat zijn dan speakers met weinig rendement? Toevallig Vintage 30?
@ Lex: Ik weet dat men hier op het forum over het algemeen buiten de Hooks niet zo gecharmeerd is van channelswitchers, en al helemaal niet van Bugera, maar laat ik het zo zeggen: Hij is voor mij in ieder geval veelzijdig genoeg. Maar heb je dat filmpje met die valse Gibson bekeken? Toch best een vintage geluid, toch? Of zit ik te zwetsen?

Lexvandoef
26 september 2008, 21:01
Ik heb het filmpje nog niet bekeken, ga ik straks wel even doen :)

Ik ben overigens niet anti-channelswitch, maar ik heb wel gemerkt met andere channelswitchers die ik heb gehad (Bedrock/Marshall) dat ik na een tijdje toch wel merkte dat ik niet alle kanalen even geweldig vond. En dat vond ik het weer zonde dat ik ze niet allemaal gebruikte en ging ik weer op zoek naar iets anders.

Vintage 30's hebben trouwens een redelijk goed rendement.

Realeigo
26 september 2008, 21:03
@ Eric: Wat zijn dan speakers met weinig rendement? Toevallig Vintage 30?
@ Lex: Ik weet dat men hier op het forum over het algemeen buiten de Hooks niet zo gecharmeerd is van channelswitchers, en al helemaal niet van Bugera, maar laat ik het zo zeggen: Hij is voor mij in ieder geval veelzijdig genoeg. Maar heb je dat filmpje met die valse Gibson bekeken? Toch best een vintage geluid, toch? Of zit ik te zwetsen?


Is jou definitie van vintage toevallig die enorm lelijke reverb die hij heeft gebruikt?

Edit: verkeerde filmpje, dat klinkt best gibson les paul achtig. maar over de versterker klank ga ik me niet uitlaten. (te bagger kwaliteit..)

Mitch
26 september 2008, 21:06
Danz ou ik toch echt kijken naar een amp met veel minder vermogen, als die Bugera op standje 1 eigenlijk al te hard is. Leuke oude boogie, tweedehands?

Luke-wannabe
26 september 2008, 21:10
Nou ja hij is op standje 1 eigenlijk al net goed voor hier in huis (en wij hebben zelf een geluidsdempende kamer). Zeg dat -ie in de band niet hoger dan 2 zou komen. Ik neem hem morgen mee naar een gig, dus dan weet ik meer.
Leuke Boogie, een studio .22 of (dual) caliber zat ik inderdaad ook aan te denken, maar de pest is dat je die bijna niet kunt testen ergens..

Realeigo
26 september 2008, 21:11
Danz ou ik toch echt kijken naar een amp met veel minder vermogen, als die Bugera op standje 1 eigenlijk al te hard is. Leuke oude boogie, tweedehands?

Dan zou ik voor een Nomad gaan.
Vergeleken met een f-50 heeft de nomad een veel betere clean, crunch en medium gain scheur.

Mitch
26 september 2008, 21:17
Ik weet niet wat die buizen Behringer moet kosten, maar ik dacht qua budget dus eerder aan de (Dual) Caliber series.

Realeigo
26 september 2008, 21:19
Ik weet niet wat die buizen Behringer moet kosten, maar ik dacht qua budget dus eerder aan de (Dual) Caliber series.
Het is een submerk van Tehringer dus niet echt veel... (http://www.thomann.de/nl/bugera_amplifiers_for_electric_guitars.html?sid=4f 7c997a0f38e1d9830aafb6b2d39a2a)

Mitch
26 september 2008, 21:21
Dat zeg ik :D

Luke-wannabe
27 september 2008, 00:37
Oh god wat een vooroordelen allemaal hier, ga 'm nou maar eerst een beluisteren :D

Realeigo
27 september 2008, 14:22
Oh god wat een vooroordelen allemaal hier, ga 'm nou maar eerst een beluisteren :D

Doe mij dan maar gelijk een 5150 (of een SLO100!!)

Lexvandoef
27 september 2008, 15:08
Daar heeft Leon geen geld voor ;)

Realeigo
27 september 2008, 15:30
Daar heeft Leon geen geld voor ;)

Het scheelt maar 200 euro met een nieuwe bugera, maar dan heb je ook iets wat waarde zijn houdt. Dat doen die bugera's niet

Lexvandoef
27 september 2008, 18:11
Een SLO100 niet hoor :satisfie:

Maar goed...

Realeigo
27 september 2008, 18:20
Een SLO100 niet hoor :satisfie:

Maar goed...

Die stond ook tussen haakjes :seriousf:

Maar daarvan valt altijd nog redelijk in het budget een copie van te maken/kopen die nog waardevaster is dan die bugera's !

Luke-wannabe
28 september 2008, 16:11
Maar die peavey's schijnen niet zo'n sterk clean te hebben, en da's een must!

Jimwoud
29 september 2008, 00:00
Maar die peavey's schijnen niet zo'n sterk clean te hebben, en da's een must!
Die 6262, van horen zeggen juist wel....

Luke-wannabe
29 september 2008, 00:11
Die 6262, van horen zeggen juist wel....
Daarom, einstein ;)

pol
29 september 2008, 08:53
Ik hoor niks dan goeds over die Bugera's, al prima clipjes van gehoord ook, enkel de cabs & speakers zouden niet zo geweldig zijn.

buizen trekken zou ik idd niet doen, heeft zeer weinig resultaat.

Luke-wannabe
29 september 2008, 09:05
Ik heb mijn oog laten vallen op een leuke Fender combo uit de jaren '80. Even kijken of dat gaat lukken :D

Lexvandoef
29 september 2008, 09:05
Welke?

En jij bent ook verdomd wispelturig he, Leon? ;)

Luke-wannabe
29 september 2008, 09:09
Welke?

En jij bent ook verdomd wispelturig he, Leon? ;)
Nou ja opzich hebben die Bugera's best wel een Fender achtige clean. Dus wat dat betreft zit ik een beetje in het zelfde hoekje te kijken.
Een concert uit 82! Schijnt een poor mans dumble te zijn :satisfie:

morroow
1 oktober 2008, 11:29
http://www.youtube.com/watch?v=GH2EdXurnkU

leuke en duidelijk filmpje over de bugera

Nielsje
1 oktober 2008, 11:33
Je moet gewoon een oude londoncity hebben :D
Overigens Leon, wat is Wattage nou weer?! ;)

Luke-wannabe
1 oktober 2008, 12:48
Is dat geen woord dan?:P

Mitch
1 oktober 2008, 12:51
Daar heb ik al eens wat van gezegd, het is gewoon vermogen. Wattage is het benoemen van de grootheid vanuit zijn eenheid. Vermogen druk je uit in Watts en dan ga je het verbasteren tot wattage. Impedantie/ohmage etc.....Ik kreeg daar alleen maar gezeik door, veel succes Niels 8)

Nielsje
1 oktober 2008, 12:54
Ik kreeg daar alleen maar gezeik door, veel succes Niels 8)

Dank je... Maar ik ben een doorzetter. Voor mij is het een kleine moeite om in elke post die zin even te copy-pasten :D