PDA

View Full Version : eerste gitaar? Muziek soort metallica



Joeyparren
3 maart 2003, 23:33
Hoi.

Ik ben al lang van plan om eindelijk eens gitaar te gaan spelen.
Nu ik hier steeds meer naar op zoek ben (2dehands) en dus steeds meer merken zie weet ik niet wat ik moet kopen.
De muziek stijl die ik graag zou willen spelen is rock/metal zoals metallica.
Laatst heb ik een cort gitaar zien staan en voor het oog was dit een plaatje...ik kwam toen op dit forum terrecht en lees dus dat niet iedere gitaar zich leent voor deze soort muziek.
Welke electrische gitaar moet ik kopen en waarmee moet ik rekening houden?
Ik weet het echt niet meer.
Alvast bedankt
Joey

hoofd
4 maart 2003, 00:44
Een goeie brughumbucker is dan in ieder geval een must. Humbucker zou je later eventueel nog kunnen vervangen.
Een goede versterker is ook erg belangrijk.
Misschien als je je budget verteld dat we je dan beter kunnen helpen.
Verder raad ik je de zoekfunctie van het forum aan, deze vraag wordt vrij vaak gesteld. Of scroll de eerste pagina's af, heb je ook weer wat te doen :grin:.

Theije
4 maart 2003, 00:57
Koop een ESP kirk Hammet model zou ik zeggen ben je in een keer klaar en tweede hands vallen ze best wel mee qua prijs.

Joeyparren
4 maart 2003, 07:49
alvast bedankt voor de informatie.
Mijn budget: 300 euro..
Dit is wat ik er voor uit wil geven, ik weet dat als ik doorspaar ik heel iets anders kan kopen maar dat is niet mijn bedoeling.
Ik noemde de cort gitaar..wat is dit voor iets?
Welke muzieksoort kan ik hier op spelen?
weet namelijk niet wat dat inhoud.

LordSpeedyShit
4 maart 2003, 07:58
met 300euro vind je die ESP niet maar als je goed zoekt misschien wel een andere goede die voor jou muziekstijl geschikt is.
Maar ik zou toch doorsparen tot iets van 600euro, dan kan je veel beter spul krijgen.
Over die Cort gitaren weet ik niet echt veel, maar volgens mij is de prijs/kwaliteit verhouding wel goed.

IJzerbroot
4 maart 2003, 08:27
Ik ben op dit moment toevallig ook bezig met allerhande metallica riffjes, en met mijn stagg Les Paul kopie lukt dat wonderwel. Dan heb ik het over dat knarsende geluid van de eerste metallica lp , nummers zoals seek and destroy. Heel goed te doen als je net begint. Voor het wat vettere geluid zoals the black album zal je wel wat beters moeten kopen (net zoals ik haha) maar voorlopig heb ik er in ieder geval een hoop lol aan. En zo'n stagg kost 199 pleuro. Dan moet het met een Cort ook wel lukken. Je moet het toch eerst qua techniek enz een beetje onder de knie krijgen en daar ben je heus wel ff zoet mee.

Neals
4 maart 2003, 08:55
Ik speelde zelfs ooit metallica riffjes op een yamaha pacifica.

Fluffy
4 maart 2003, 09:24
yamaha zou ik nooit kopen, vooral niet voor metallica, probeer eens wat ibanezjes in muziekzaak, en kijk dan op marktplaats

Theije
4 maart 2003, 12:43
Neej voor 300 euro heb je idd geen ESP Kirk Hammet.
Ik kan je wel een belangrijke tip geven als je begint met gitaar spelen en je wil nummers van je favorite band gaan spelen, zorg dan dat je in ieder geval goed materiaal hebt.
Ik weet namelijk uit ervaring dat wanneer je geluid niet in de buurt komt van het geluid van je gitaarhelden, door bijv. slechte snarenplank of versterker, dat dit bijzonder demotiverend werkt en je het sneller op zult geven, als het het gewoon lekker klinkt allemaal is dit een drijfveer om door te gaan en beleef je er uiteindelijk meer plezier aan.

Ic3gl0vE
4 maart 2003, 13:43
Op 2003-03-04 09:24, schreef Fluffy:
yamaha zou ik nooit kopen, vooral niet voor metallica, probeer eens wat ibanezjes in muziekzaak, en kijk dan op marktplaats


een goedkope yamaha is een stuk beter dan een goedkope ibanez. Yamaha geeft veel 'bang for the buck' als het om goedkope gitaren gaat. Maar op zich maakt het niet uit waar je mee begint. Ik begon op een strat + london city versterker van samen 400 gulden en ook daar kun je metallica op spelen.

Ic3gl0vE
4 maart 2003, 13:45
ik heb op een samick strat gespeeld die een humbucker bij de brug had, maar dat ding klonk ieler dan een squier bullet met een single coil bij de brug. Probeer gewoon wat leuke gitaren uit.
Je moet ook nog een versterker hebben, mij lijkt de roland cube 15 (€125) de beste keus.

Neals
4 maart 2003, 13:53
Op 2003-03-04 09:24, schreef Fluffy:
yamaha zou ik nooit kopen, vooral niet voor metallica, probeer eens wat ibanezjes in muziekzaak, en kijk dan op marktplaats


Idd, ibanez is nogal kirks favourite :grin:

Ic3gl0vE
4 maart 2003, 14:03
hehehe :smile:

IJzerbroot
4 maart 2003, 14:12
Yup, cube 15 is toppie.

Joeyparren
4 maart 2003, 15:01
Oke...alvast bedantk allemaal!
Ik heb nu wel een idee gekregen van hoe en wat alleen weet ik nog niet wat Hubuckers zijn?
Een soort element voor erop? Of hoe zit dat?
Kun je dit voor iedere gitaar kopen en is het geluid dan zwaarder of zo? Of hoe zie ik dit?

A3
4 maart 2003, 17:04
elementen zijn de twee of drie 'dingen' die op de body onder de snaren zitten, vaak met 6 ronde magneetjes (ronde metalen staafjes).
Je hebt 2 soorten elementen: single coil en humbucker. Een single coil is 1 rij staafjes, een humbucker is dubbel zo groot met 2 rijen staafjes (toch wat uitzicht betreft, Als je de details wil weten moet je het aan iemand anders vragen). Een single coil heeft een totaal ander geluid dan een humbucker. Single coil is vrij scherp en dun geluid. Voor metal gebruik je best humbuckers, ze klinken voller, zwaarder, ook clean vind ik ze beter klinken, maar dit is natuurlijk persoonlijke smaak. Voor metal kan je best een humbucker bij de brug hebben, de andere elementen bij de hals of in het midden klinken minder agressief/schel wat ze beter maakt voor cleane geluiden.

Als ik jou was zou ik zeker een gitaar met een brughumbucker kopen. Bij beginnersgear speelt de versterker een niet te onderschatten rol: Een zeer goede gitaar op een slechte versterker klinkt nooit goed, terwijl een slechte gitaar op een goede versterker nog redelijk klinkt.

goedkope Ibanez rg reeks is niet slecht, maar er zijn ook goede goedkope gitaren van jackson, esp ltd, en nog veel meer.