PDA

View Full Version : mijn versterker spacet m hard



fredjuh
26 september 2008, 19:50
Mijn Marshall 8040 liet opeens weinig signaal door, ruiste als een gek, en floot op 3/10 al. Dat is maar 3,6 watt!!! Dus ik een nieuwe buis halen: "Jeej, nu fluit ie "pas" op 4. (6,4 watt)" Dus ik zoek de schematic op, en sluit uit een of andere ingeving de anodeweerstand van de 1e buizentrap kort. TADAAAAA! Gemaakt!, dus ik speel even, ga avond eten en toen k terugkwam was ie wéér kapot! :nervous: :( :???:
schema (http://www.drtube.com/schematics/marshall/8040.gif)
weet iemand wat er aan de hand is?
er komt trouwens wel een heel klein beetje signaal door maar ongeveer 2 x zoveel als de ruis dus niet echt optimaal....

zo k heb de titel aangepast

Mitch
26 september 2008, 20:07
Afgezien van de bezopen topic titel zou je misschien kunnen proberen het probleem wat duidelijker uit te leggen. Fluiten, ruisen, wel signaal, geen signaal... :confused:

caliban
26 september 2008, 20:08
En waarom sluit je die anode weerstand kort?

the sure thing
26 september 2008, 20:24
En ik ben benieuwd hoe je aan die wattages komt :)

JER00N
27 september 2008, 00:46
Inderdaad... outputvermogen is nou niet echt "(totaal vermogen)/(standje van de volumeknop)" :P

Onmeunig Hans
27 september 2008, 10:19
sluit uit een of andere ingeving de anodeweerstand van de 1e buizentrap kort.

weet iemand wat er aan de hand is?




Ik begin wel een heel klein beetje een vermoeden te ontwikkelen.

Heb je al geprobeerd om andere weerstanden ook kort te sluiten?






Oh ja, even voor de zekerheid, dat is niet bedoeld om je aan te moedigen dit te gaan doen.

fredjuh
27 september 2008, 22:03
Ik sloot de anodeweerstand kort omdat ik een anodevoltage van 0,7 volt ietwat laag vond.... Voor de rest heb ik niks raars gedaan. Alleen maar gemeten. Niks raars. Tenminste, waar ik heb gemeten maar ik snap die ingewikkelde schema's niet echt helemaal. Een plexi of een champ of een super ofzo begrijp ik wel...:P
oja, die wattages deed ik zo: gain max, en dan
((de stand van het volumeknopje)^2)/100*40W=gebruikte wattage

Chris Winsemius
27 september 2008, 22:24
as k un palludt wiet oprook dan speest ongeveer alles, weet je

Nicolaas
28 september 2008, 11:45
as k un palludt wiet oprook dan speest ongeveer alles, weet je

Bwhaha bedankt voor de Sig!

Chris Winsemius
28 september 2008, 12:00
Bwhaha bedankt voor de Sig!

:D ok, nu ik nuchter ben lijkt ie nog steeds wel grappig te zijn...

Chris Winsemius
28 september 2008, 12:02
Toch nog even nuchter en serieus OT verder.

Probeer iig. (zonder dingen kort te sluiten/etc.) even 'n ander preamp-buisje (12AX7/ECC83/7025).

fredjuh
30 september 2008, 18:48
andere buis heb k al geprobeerd staat in mn 1e post en ga m morgen wegbrengen want mn inspiratie is op

heinz3110
30 september 2008, 19:11
Klinkt ook als kortgesloten speaker(draden).Check of de speakerdraden op de een of andere manier geen kortsluiting maken! Je weet maar nooit...

Heibel
1 oktober 2008, 09:02
Ik heb kort geleden afstand gedaan van mijn Marshall 8080. De mijne was ook niet meer jedat, mede vanwege de potmeters die (bekend probleem bij de valvestate serie) er de brui aan hadden gegeven, met akelige volume drops als gevolg...Als jij ook last hebt van krakende potmeters, zou ik daar eens eerst naar kijken. Bij mij waren de meeste problemen van de amp opgelost door de pots te cleanen.

fredjuh
1 oktober 2008, 16:04
ook geen krakende pots.. of de speakerdraden kortgesloten waren heb ik niet gezien, is wel een goede mogelijkheid idd. Maar goed hij is nu toch al weggebracht.