PDA

View Full Version : 1x12" cabinet



VanMeekeren
26 september 2008, 13:28
Hallo,


Ik wil graag een 1x12" cabinetje bouwen.

Heb vanmorgen een Greenback binnengekregen en ben van plan om vanavond de behuizing te maken en de bekabeling te solderen.

Ik ga hem maken van 18mm berkenmultiplex. Maar had nog een paar vragen rondom enkele details.

1) Moet de baffle ook van een ander materiaal worden gemaakt? Ik meende ergens gelezen te hebben dat die van een flexibeler materiaal gemaakt moest worden voor betere klank.

2a) Afmetingen; is een 40x40x20 kistje genoeg? Of loont het zich de moeite om er een ietwat grotere kist voor te maken?

2b) Open of closed back? Qua klank, wat zou het beste zijn? Ik heb met een medewerker gepraat van Westerhaven Muziek in Groningen; hij was van mening dat ik er een half open van moest maken, maar wel een plankje moest reserveren die ik er dan achter op kon schroeven om hem helemaal dicht te maken.


Ik zoek een sounds die heel vintage is. Lekker oude blues/rock klanken, met toch een bepaalde warmte erin. Gebruik een Les Paul Standard.


Wat zijn in jullie optiek de beste keuzes?


Van Meekeren

orreltak
27 september 2008, 19:45
dat met die baffle vraag ik me eigenlijk ook af.
ben ook bezig met een 1x8` kastje voor mijn madamp g2.
geen feestje om dat gat te moeten zagen uit 18 mm dik berken

Nocki
27 september 2008, 20:29
Hoi,

Leuk idee. Met een half open back maakt het niet zo uit hoe groot de 1x12 is maar als je m dichtmaakt is het wel belangrijk. Als je wilt meet ik mn Bag End 1x12 op voor je. dat is een closed back 1x12 cab met aan de achterkant alleen een klein gat. Heeft een monsterlijke bas als dat moet :)
Heeft natuurlijk ook met de speaker te maken die er in zit maar misschien een leuk idee om m naar de maten van 1 van de beste speakercabs ooit te maken.

Bernd Veenema
27 september 2008, 20:37
Ik heb een tijdje geleden ook een 1x12 kast gemaakt van 18mm Berken multiplex. Ik heb de baffle van 12mm multiplex gemaakt. De afmetingen die jij voorstelt lijken mij niet erg ideaal. Hij is vooral erg ondiep.
De afmetingen van mijn kastje zijn gebaseerd op die van een Bogner Cube.
Hij is 47,5 breed, 44,5 hoog en volgens mij 30 diep. Als je de precieze afmetingen wilt moet je even op de link in mijn sig klikken. Daar staat een heel bouwverslag.