PDA

View Full Version : krakende valvestate.



koen_V
3 maart 2003, 22:56
IK heb vandaag de versterker van de gitarist van mijn groep mee naar huis gepakt omdat die altijd kraakte als je aan het spelen was. En ik ben aan het kijken geweest en zo te zien maakt die nergens slecht contact. Kan het misschien die lamp zijn die er in zit zijn die versleten is.
Die is nog niet vervangen sinds hij die versterker heeft en dat is een jaar of 6.
hij had die versterker nieuw gekocht dus de lamp is maximum een dikke 6 jaar oud.

zZoRgO
3 maart 2003, 23:59
zelfde probleem, ook ongeveer zes jaar oud, maar bij mij zit er bij hoge volumes een enorm gepiep op ook...

mathe
4 maart 2003, 09:00
Probeer eens een kort signaalkabeltje in je effectlus te steken (de ene kant in de send en de andere kant in de return) en kijk dan of het gekraak verdwenen is.
Zo ja dan is de schakelaar die het signaal van de voorversterker afschakelt als je de return gebruikt vuil en moet deze worden schoongemaakt of de hele jackinsert worden vervangen.
Marc

koen_V
4 maart 2003, 09:51
Het is alleen maar als je op hoge volumes speelt, dus als er iets mee kan trillen.
als je speelt en tegen de lamp tikt als ik hem had open gedraait dan krijg je het zelfde geluid.
Dus is die lamp nu versleten of staat die gewoon een beetje los?
Ga eens wat contactspray zoeken.

mathe
4 maart 2003, 11:40
Gebruik maar liever geen contactspray en zeker niet in de buurt van buizen.
Als je tegen je buisje tikt en je hoort gekraak dan zou het één van de volgende oorzaken kunnen zijn:
- Het buisje heeft een intern defekt -> buisje vervangen zou het moeten oplossen.
- De contacten in de buisvoet zijn opgerekt -> Voorzichtig de contactjes weer op spanning buigen.
- De soldering(en) van de buisvoet op de printplaat zijn slecht -> buisvoet doorsolderen.
Marc

John P
4 maart 2003, 23:02
Na zes jaar mag je echt wel de buizen vervangen, hoor! Zeker als je vaak speelt! Buizen vervangen moet meestal na een jaar of twee, dan is het beste er echt wel af als je vaak speelt.

zZoRgO
9 maart 2003, 11:13
heb nu dus m'n buisje vervangen, en hij klinkt echt wel beter, of het gepiep ook weg is zal ik morgen op de repetitie wel ondervinden...
maar toch, deze zomer komt er een buizen amp, want ik ben het ooozoo beu met die VS

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: zZoRgO op 2003-03-09 11:14 ]</font>