PDA

View Full Version : Boss OD-2&3 vs SD-1&2 vs Time Machine Boost vs MXR etc...



Don Olivier
24 september 2008, 23:36
Welk pedaal zouden jullie aanraden om te gebruiken als booster op Vox AC30 versterker?

De OD-2 klinkt gaaf en de SD-1 ook (echter: de SD-1 heeft voor mij wat teveel mid)

De OD-3 heb ik nooit geprobeerd en de SD-2 vond ik (zover ik me kan herinneren) wel aardig...

2 andere mogelijke pedalen voor clean boosting: de Time machine Boost en de Mxr Custom Audio 401

Veel opties....dus....laat je horen ;)

Nielsje
24 september 2008, 23:38
Dat ligt er helemaal aan wat voor soort boost jij in gedachte hebt.
Wat wil je bereiken? Brian- May-sounds? Dat soort dingen zijn wel belangrijk als je een booster wil.

Treble is een optie, of juist gewoon 'clean', het kan allemaal.
Ik zou sowieso iets verder kijken dat je (boss) neus lang is, ik hoorde onlangs de Catalinbread groene peper booster op de vox ac30 van harrie, en dat werkte voor hem erg goed!

Don Olivier
24 september 2008, 23:40
Tsja, het nadeel van die Boss pedalen vind ik dat ze slecht opschonen als je je volume potmeter dicht draait....

Ik zoek meer naar het oude EVH geluid of 'The Edge' achtoge oversturing

Dus: transparant maar vet

Nielsje
24 september 2008, 23:48
als je goed opschonen belangrijk vindt, zou ik zeker de bossjes laten liggen.
De groene peper klinkt erg fijn, maar over de opschoonbaarheid weet ik niets nuttigs te vertellen, weet niet of dat getest is toen. Vraag het eens aan Harrie. Die heeft overigens ook de MXR die je oppert, maar dat is volgens mij niet zo veel soeps..

wellicht iets simpels als de SHO?

Vraag het anders Mitch, die weet wel het een en ander over Voxjes en heeft volgens mij ook wel eens een nummertje van U2 gespeeld..

Don Olivier
24 september 2008, 23:55
SHO? Wat is dat?

Tsja, vox versterkers zijn over het algemeen best clean te noemen. Mijn OD-2 klinkt waanzinnig goed als je em gebruikt als booster. Net die extra gain, maar ja dat opschonen (als je zoals ik met je volume pot werkt) is een drama met Boss pedalen, vandaar dat ik de MXR opperde en de Time Machine Boost....

Maar....geven die genoeg 'Boss' Gain????

JimiDylan
25 september 2008, 00:05
MXR CAE MC-401
Wat mij betreft de beste booster, moet je op youtube maar is even zoeken, hebben ze geloof ik een heel goed demo-filmpje van.

tillens
25 september 2008, 00:16
Ligt er een beetje aan wat je wil. Ik heb zowel de keeley tmb als de legendary tones tmb. En zijn nog verschillend ook qua sounds. Maar doen wel hun ding. Wil je het volume boosten of wil je randje, cq drive.

Anders als je wil testen moet je maar effe pmen

Negative K3 fan
25 september 2008, 14:35
de ZVEX Super Hard On doet het ontzettend lekker met AC30s in mijn ervaring, ze zijn niet goedkoop, maar gelukkig erg makkelijk zelf in elkaar te solderen. Je kunt een kitje kopen op www.newtone-online.nl daar wordt ie de Flower Booster genoemd.

WillemdaGuide
25 september 2008, 14:59
Beste Boss voor het opschonen met je volume is zondermeer de BD-2
Misschien is zo'n micro amp vna MXR wat voor je?

Don Olivier
25 september 2008, 15:59
Dank voor de input.

Ik zoek eigenlijk een pedaal die EN het signaal boost (MET buffer) EN meer gain kan toevoegen....

De kleuring van de Ibanez Ts-en (808, TS 9 etc) vind ik persoonlijk niet zo mooi. De Boss OD-2 daarentegen kleurt ook het signaal maar blijft transparant. Nadeel van de Boss pedalen is dat ze helemaal ruk gaan klinken als je je volume op je gitaar naar beneden draait (schonen dus slecht op)

Dus......Mxr Custom Audio Booster wellicht???? MAAR....geeft die extra gain of is die echt ontworpen als cleane booster?

Dan is er nog de Time Machine Boost van Legendary Tones....wie gebruikt of heeft die? Staan er 2 te koop op gitaarmarkt.

@ Tillens: wat zijn precies de verschillen tussen die 2 types? Vind ze er wel interessant uitzien!

BartL
25 september 2008, 22:28
Persoonlijk vind ik de OD-2 ruk tegenover de OD-3.

Don Olivier
26 september 2008, 14:12
Iemand die nog wat te vertellen heeft over de Time Machine Boost????

Ik zoek dus een pedaal voor een Vox AC30 JMI verder te oversturen die EN het signaal boost (het liefst MET buffer), meer gain kan toevoegen EN, heel belangrijk transparant is. Dus ook als je je gitaar volume potmeter dichtdraait!

JimiDylan
26 september 2008, 14:23
Iemand die nog wat te vertellen heeft over de Time Machine Boost????

Ik zoek dus een pedaal voor een Vox AC30 JMI verder te oversturen die EN het signaal boost (het liefst MET buffer), meer gain kan toevoegen EN, heel belangrijk transparant is. Dus ook als je je gitaar volume potmeter dichtdraait!
Met de MXR kan je ook gain toevoegen, moet je even op youtube zoeken, is een schitterend demotje over te vinden.

qwertyuiop
26 september 2008, 16:52
ik heb de mxr cae mc-402, en de boost sectie daarvan is echt een cleane boost. tenzij je natuurlijk natuurlijk je amp op dirty hebt staan, dan geeft-ie iets meer gain (of nog wat meer gain als je 'm verder open zet.
op mijne cleane kanaal (mesa dc5) boost-ie echt puur clean in ieder geval. ik neem aan dat de mc-401 hetzelfde doet.

Don Olivier
26 september 2008, 17:38
Ik zoek niet echt naar een cleane boost zoals de MXR Micro amp bijvoorbeeld....hij moet juist MEER oversturing geven, maar dan wel het geluid van de versterker zelf behouden ipv om zeep helpen ;)

Mitch
26 september 2008, 19:14
Je hebt dus een oude AC30? Je kan het dan zoeken in een drivepedaal, je zou ook kunnen overwegen de amp te laten uitrusten met een mastervolume. De AC30CC heeft dat tegenwoordig standaard en dan kun je zo ongeveer volstaan met een booster om zowel meer drive als meer volume te krijgen. De '90s Korg RI in onze band heeft bij CMW een master volume gekregen, is een prima methode om op iets lager volume toch meer natuurlijke drive te krijgen. Je zou 'm eens kunnen PB'en.
Qua drives, sja, lastig hoor. Als het wel een beetje drive moet hebben maar toch redelijk moet opschonen dan is de OCD natuurlijk een optie, de Blues Pro ook wel, maar de ultieme boost is toch wel zo'n beetje de FA1 en zijn weinige klonen (forumlid Speeddemon heeft er een paar gemaakt).
Time Machine is een uitgebreide boost, maar is wel erg prijzig voor wat het biedt. Overpriced naar mijn mening, maar ik weet niet voor welk bescheiden bedrag hij tweedehands wordt aangeboden.
Overigens is het een weinig gebruikte truuk om een clean boost te plaatsen vóór je drive pedaaltje, met weinig level, om je drive pedaal iets dynamischer te laten reageren. Ook nog een optie.

Zelf gebruik ik een Klon kloon om dat randje en meer mid push te geven die precies zo klinkt als een flink opengedraaide AC30, mar da's geen goedkope optie, tenzij je niet vies bent van een schema lezen, parts kopen en solderen.

rickert
26 september 2008, 19:57
Time Machine vind ik inderdaad ook een overpriced maar ook overrated pedaal!

Don Olivier
26 september 2008, 20:16
Ik heb een Boss FA-1 gehad, maar vond hem TE clean....
misschien is inderdaad de OCD een goede optie!

Mitch
26 september 2008, 20:56
Hoewel ik een groot fan ben van dat pedaal vond ik het in dit specifieke geval nou niet bepaald de allerbeste optie uit mijn post ;)
Welke amp heb je nou precies, wil je 'm overwegen om te modden en zo nee, hoeveel gain/sustain /compressie wil je dan uit een pedaal?

Don Olivier
26 september 2008, 21:22
Ik heb een JMI AC30 TB met blauwe speakers uit '64. Orginele staat , dus modden, mwah nee....

Nu boost ik em met een MXR 6 bands EQ, klinkt wel ok, maar toch te weinig drive en sustain....

Ik vind een Boss OD-2 in boost stand (dus volume op 10 en drive naar smaak bijregelen) wel goed klinken, maar aLs je je gitaar volume dicht draait schoont die zo ruk op! De extra drive daarentegen en de transparantie vind ik wel te gek. Ik zoek geen heavy metal vervorming maar iets tussen EVH / The Edge zeg maar. Open , transparant, helder etc maar met genoeg sustain, warmte en drive....tsja dat zoeken wel allemaal wel he ;)

Vandaar dat ik op de Timne Machine Boost kwam en men raadt mij ook een Colorsound Overdrive aan....

Zelf solderen zie ik niet zo zitten btw

qwertyuiop
27 september 2008, 09:09
Ik zoek niet echt naar een cleane boost zoals de MXR Micro amp bijvoorbeeld....hij moet juist MEER oversturing geven, maar dan wel het geluid van de versterker zelf behouden ipv om zeep helpen ;)
yep, dus moet je de mc-401 (of 402) niet hebben... ;-)

andere optie nog; PL trebletool, reteduur, maar doet zeer wonderbaarlijke dingen met het geluid. heb hem even korten kunnen testen toen ik bij iemand een speakerkast ging ophalen; je geluid wordt dikker, vetter, sprankelender en alles wat je maar meer wilt (haha, overdriven is ook een vak he?), maar ook meer gain indien gewenst. als je de kans hebt; ff testen maar denk ik. er stond een review ergens dit jaar in een music maker volgens mij. die meneer was ook erg enthousiast.

Don Olivier
27 september 2008, 11:37
Heb even gegoogled en inderdaad dat zou weleens wat kunnen zijn die Treble Tool! Dank voor de tip!

Iemand hier die em heeft gebruikt?

Mitch
27 september 2008, 13:17
Da's toch ook weer hoofdzakelijk een boost of niet?

Lexvandoef
27 september 2008, 15:09
Volgens mij zelfs een trebleboost.

qwertyuiop
27 september 2008, 15:30
yep, maar dit pedaaltje is wel een soort wonderdoosje hoor. geeft echt een heel lekker geluid, zowel over een overstuurd als clean kanaal. lastig uitleggen wat-ie doet, maar je geluid wordt echt vetter en dikker, gewoon lekkerder....
wat de topic-starter zoekt denk ik;
"Open , transparant, helder etc maar met genoeg sustain, warmte en drive".
dat is ongeveer de klank van de PL trebletool. en dan naar smaak af te stellen...

Ibanez666
27 september 2008, 18:17
Fulltone Fatboost misschien?

Don Olivier
27 september 2008, 22:16
Tsja, ik heb een MXR Micro amp gehad en binnen een paar uur was ie weer de deur uit...TE clean en weinig 'drive'....

Ik zoek echt naar meer Drive , dus oversturing, zonder het geluid van de AC30 te verklooien. Zoals ik reeds schreef doet de OD-2 dat goed, MAAR het opschonen van het geluid is dan dramatisch...

Ik ben nu benieuwd naar de Trebletool, maar er zullen toch wel meer pedalen zijn die hetzelfde kunnen????


Nog andere tips???

Mitch
28 september 2008, 11:57
Precies dit wat je nu omschrijft doet de MXR Micro Amp, maar dan zonder kleuring zoals bijvoorbeeld de OD pedalen. De enige draaiknop die er op zit heet dan ook eh.. ja... de gainknop! :) Denk dat het ook het goedkoopste alternatief is in jouw zoektocht naar boosters. En de beste naar mijn mening, maar dat is meer omdat ik 'm zelf gebruik.
Als je topic had gelezen had je kunnen zien dat -ie dat al geprobeerd heeft. Een booster kan overigens prima als 'drive' fungeren, maar echt niet bij zo'n beul als een oude non master AC30...

Mitch
28 september 2008, 12:25
Je noemt de Micro Amp, die 'm te clean was op zijn amp, je noemt de OCD die al genoemd was, je noemt TS-achtigen die hij zelf al had geprobeerd maar te slecht vond opschonen... dan wil ik het stokpaardje 'goed lezen' wel tevoorschijn toveren, ja. Uitgeslapen of niet :D

Back on topic: op zich is een germanium fuzz-afgeleide misschien geen gek idee, die schonen wel erg goed op, maar kleuren wel weer wat meer. Geen standaard fuzzface, maar iets als de Skreddy Screwdriver of zo. Ik zal mijn fuzz weer eens uit de kast halen om te kijken wat die doet op een top boost kanaal, nooit geprobeerd eigenlijk.

hubert
28 september 2008, 12:41
xotic rc booster?

Don Olivier
28 september 2008, 13:53
Heb toch maar een OCD (versie 4!) op de kop getikt....ben toch wel benieuwd naar dat ding! Als ie er volgende week is zal ik een review maken.
In ieder geval bedankt voor alle advies!

Mitch
28 september 2008, 14:33
Top! Ze staan met enige regelmaat op Marktplaats en behoude hun tweedehandswaarde goed, dus je kan 'm zonder financieel verlies testen.

Mitch
28 september 2008, 22:47
Ik was toch nog even in de oefenruimte dus heb maar een mijn fuzz van stal gehaald. Van Big Tone Music Brewery, het bedrijfje dat Keith had vóór hij bekend werd met BYOC. Germ based fuzz met instelbare bias (heftigheid van de fuzz) fuzz en schakelbare input caps, waardoor je van helder tot modder kan met de fuzz.
Ik moet zeggen: werkte toch wel erg lekker op het Top Boost kanaal, zowel bij meer heldere als stock fuzzface waardes voor de input caps. De truuk zit 'm wel in de bias: die haalt de scherpe randjes van de fuzz af, waardoor je meer een overdrive karakter krijgt. Schoont ontzettend goed op ook.
De OCD klonk wat sneller scherp, maar duwde wel weer erg lekker. Afijn, zo veel fuzzes zijn er ook niet verkrijgbaar met regelbare bias maar als je er één tegenkomt kan ik het je van harte aanraden.

stievie
14 april 2012, 02:04
de Blackstone Appliances OD met AC-30 zou ook wel eens kunnen zijn wat je zoekt...
geweldige dynamische pedal als je hem juist gebruikt EN reageert super met vol.pot. wel liefst single coils.
de moeite om uit te proberen op een AC-30, geloof mij !

stievie
14 april 2012, 02:23
Blackstone od + vox ac-30 = the secret !
welk pedaal zouden jullie aanraden om te gebruiken als booster op vox ac30 versterker?

De od-2 klinkt gaaf en de sd-1 ook (echter: De sd-1 heeft voor mij wat teveel mid)

de od-3 heb ik nooit geprobeerd en de sd-2 vond ik (zover ik me kan herinneren) wel aardig...

2 andere mogelijke pedalen voor clean boosting: De time machine boost en de mxr custom audio 401

veel opties....dus....laat je horen ;)