PDA

View Full Version : Ontzettend slecht geheugen



shagbal
24 september 2008, 22:17
hallo!

ik ben nieuw hier en begin gelijk een topic :)

ik speel nu zo'n 4 jaar gitaar....maar ik heb 1 groot probleem...

als ik een nieuw nummer leer om te spelen ben ik dat nummer alweer na een dag vergeten... :mad:

sommige nummers die ik speel ken ik wel uit mijn hoofd, maar ik heb vaak even een begin nodig van een tab en dan gaat het wel weer...maar dat is zo ontzettend vervelend..

hebben jullie hier ook vaak last van?

groet,

ricardo

Powerchordschuiver
24 september 2008, 22:21
Ehh.......

Wiellem
24 september 2008, 22:22
Ik moet zeggen dat ik hier sinds kort ook echt last van heb, nummers die ik na uren oefenen eindelijk kende ben ik alweer vrij snel redelijk vergeten.

Kan komen doordat ik ze gewoon 2 maanden niet speel tussendoor maar toch... zonde altijd

shagbal
24 september 2008, 22:23
het is geen grap hoor;)

nou...misschien overdrijf ik met een dag...maar na een week weet ik soms echt niet meer hoe ik hem moet spelen...

pannekoek
24 september 2008, 22:25
het is geen grap hoor;)

nou...misschien overdrijf ik met een dag...maar na een week weet ik soms echt niet meer hoe ik hem moet spelen...

blijven herhalen, ik weet ook van veel nummers op dit moment niet hoe ik ze moet spelen, maar dan pak ik de tabs erbij, zet ik het nummer op en dan speel ik hem zo weer naar.

blijven herhalen en oefenen

Reel Big Fish
24 september 2008, 22:57
blijven herhalen en oefenen

Dit is het enige eigenlijk. Je kan ALLES leren, zolang je het bovenstaande maar blijft doen. Om het wat beter op te nemen, kan je het misschien verdelen in kleinere stukjes en vaker spelen ipv langer. Hier bedoel ik mee ipv een uur achter elkaar, 4 keer een kwartier verdeeld over de dag.

Veel succes!

Roro92
24 september 2008, 22:58
Bij mij is het juist andersom! Als ik het nummer eenmaal ken, dat duurt maximaal een uur of zo (met tabs dan wel nota bene en eventueel m'n eigen oren ter verbetering). Daarna gaat het niet meer úit m'n hoofd. Iemand dáár oplossingen voor?

Reel Big Fish
24 september 2008, 23:04
Ja, veel drugs gebruiken en je hersenen verzieken. :p

*dit is dus een grap, drugs are baaad m'kay?

Liquid_Metal
28 september 2008, 10:50
Je brein heeft simpel gezegd drie fasen van onthouden: Short Term, Middle Term en Long Term (ik zal de ingewikkelde terminologie achterwege laten, daar heeft niemand hier iets aan :P).

Short Term heeft te maken met geheugen in secondes tot minuten. Dan gaat het bijvoorbeeld om het onthouden van een telefoonnummer dat iemand je net geeft. Je typt het in en daarna ben je het al vergeten. In gitaartermen: een bepaalde pickingtype met de reckterhand.
Middle Term: meestal uren. Als iemand je een telefoonnummer geeft kun je dat ook langer onthouden. Als je het een paar keer herhaalt blijft het langer hangen, maar op een gegeven moment ben je het kwijt. Dit kwijtraken komt omdat je het niet meer gebruikt (je belt iemand een week 3 keer per dag, maar daarna niet meer. Na nog een week is het nummer zo'n beetje vergeten). Termen van gitaarspelen: de leadgitarist heeft een nieuwe riff bedacht en jij speelt m. Hij blijft hangen gedurende de jam, maar als je twee dagen later thuis bent weet je niet meer hoe de riff ging (dit zou eventueel ook nog Short Term kunnen zijn).
Long Term: weken, jaren, tot levenslang. Een telefoonnummer dat je blijft gebruiken, blijft ook hangen. Zo ken ik zelf het telefoonnummer van mijn vorige huis nog steeds. Dat is al ruim 12 jaar geleden (en toen was ik 9). In gitaartermen: de riff die je geleerd hebt in de jam herhaal je thuis elke dag en op n gegeven moment zit ie gebakken.

Hierbij hebben we ook nog een 'fysiek geheugen'. Je kunt namelijk ook lichamelijk dingen onthouden. Lopen bijvoorbeeld (denk je daar wel eens bij na?). Ook solo's komen uiteindelijk in je fysiek geheugen. Als ik midden in een solo erbij na ga denken (snelle solo's dan) raak ik in de knoop.

Uiteraard zijn er ook verschillen tussen personen. Sommige leren/onthouden sneller/beter dan anderen. Maar iedereen kan alles onthouden, tenzij je bepaalde breinaandoeningen hebt (Alzheimer bv) of drugs gebruikt.

Conclusie is dus (zoals eerder eigenlijk ook al gezegd :P): herhalen. Zorg dat de riffs/solo's in je Long Term geheugen komen en uiteindelijk in je fysiek geheugen.
Ik neem aan dat je telefoonnummers ook kunt onthouden. Dan kun je dit ook!

nerdyrockstar
28 september 2008, 12:57
Liquid_Metal ( cool nickname zeg) je bent zeker een ex-NG-er?:D

Liquid_Metal
28 september 2008, 13:31
Liquid_Metal ( cool nickname zeg) je bent zeker een ex-NG-er?:D

Sterker nog: ik ben bioloog! :D Dagelijkse kost dus ;)

Overigens ben ik ook ex-NG-er (en NT'er, daar niet van :P. dubbelprofiel ftw xD)

nerdyrockstar
28 september 2008, 14:30
oowh, my intuitie is goed :D

MjS
29 september 2008, 18:20
Probeer ook zonder backingtracks en tabs te spelen!

RoelTM
29 september 2008, 18:58
waarom zonder backingtracks? dat vind ik zelf nl juist het moeilijkste.
als je zelf speeld kun je een paar noten bij een foutje overnieuw doen, maar de backingtrack raast gewoon door, die pauzeert niet als je een foutje maakt... goede oefening toch?

maar dan maak je juist die fouten, en heb je geen tijd om je te verbeteren...
en zo leer je die stukjes die je altijd fout doet nooit, omdat je geen tijd hebt om ze te oefenen...

inderdaad, zonder backingtracks oefenen, tot je 'm helemaal kunt :D