PDA

View Full Version : Last van feedback



robinprins
24 september 2008, 17:01
Heb al sinds een lange tijd last van nogal wat feedback. Krijg ik er met een gate gewoon niet uit.

Met mn vorige gitaar ging het nog net maar met mn nieuwe is het toch wel erg.

Ik gebruik een Engl Invader100. door de fxloop naar een korg 19'' tuner en dan naar een gmajor en weer terug naar de Engl. Daarbij gebruik ik een Bogner 4x12 kast met V30's

Nu weet ik dat die Bogner vrij veel hoog weergeeft. In de oefenruimte heb ik hem vergeleken met een Engl V60 en met die Engl had ik minder last van feedback.

Zou het ook kunnen dat die tuner het signaal compressed dat ie daardoor gaat feedbacken?


Zal waarschijnlijk gewoon aan de eigenschappen van mn top + cab liggen. Misschien toch maar een ander cabinet zoeken.


Als iemand ideeen heeft waar het aan kan liggen hoor ik het graag...

Harry
24 september 2008, 17:03
kan het iets met de gmajor te maken hebben?

robinprins
24 september 2008, 17:11
kan het iets met de gmajor te maken hebben?


nee, ik zet net mn fxloop uit en hij gaat echt enorm feedbacken..

op laag volume zelfs.. maar dat komt ook omdat ik de gate van de gmajor gebruik die het grootste gedeelte normaal wel weghaalt. maar dus niet als je de fxloop uitzet.

hmm ligt dus echt aan de gitaar, top, cabinet

ColourofFire
24 september 2008, 17:27
Wat voor gitaar gebruik je dan?

De gain omlaag zal ook een hoop helpen...hoe hoog heb je hem nu staan?

robinprins
24 september 2008, 17:29
Wat voor gitaar gebruik je dan?

De gain omlaag zal ook een hoop helpen...hoe hoog heb je hem nu staan?


Carvin DC727 7 string


Maar had er met de vorige gitaar ook al last van.


gain staat op 1 uur ongeveer. Je moet echt helemaal naar beneden voor die feedback goed weg is. En dan heb je dus geen distortion meer.

Bl44t44p
24 september 2008, 17:55
Je gebruikt zeker ook die high-gain modus? Ik heb namelijk sinds een paar weken ook een Invader 100 (met Bogner 2x12 oversized, ook V30's) en moet zeggen dat ik inderdaad veel meer feedback heb dan met mijn vorige amp, een Thunder 50. Nu heeft dit ding ook veel meer gain (heb 'm rond 12 uur staan) en vooral die high-gain modus maakt echt hét verschil. Maar zonder vind ik het weer niet lekker genoeg klinken... noise gate gebruik trouwens van de amp zelf, staat ongeveer op 3 uur. Overigens gebeurt het alleen op een vrij fors volume, tussen 9 en 10 uur in.

Gek genoeg leek het de laatste repetitie ineens een stuk minder, zal vanavond eens checken of dat nog steeds is (dan heeft het 'probleem', in hoeverre ik het zo kan noemen, zichzelf opgelost ;) )

Iceman
24 september 2008, 17:55
Preampbuisjes 1 voor 1 vervangen door een nieuwe.

Waarschijnlijk is er 1 microphonisch geworden, dat kan.

robinprins
24 september 2008, 18:10
Je gebruikt zeker ook die high-gain modus? Ik heb namelijk sinds een paar weken ook een Invader 100 (met Bogner 2x12 oversized, ook V30's) en moet zeggen dat ik inderdaad veel meer feedback heb dan met mijn vorige amp, een Thunder 50. Nu heeft dit ding ook veel meer gain (heb 'm rond 12 uur staan) en vooral die high-gain modus maakt echt hét verschil. Maar zonder vind ik het weer niet lekker genoeg klinken... noise gate gebruik trouwens van de amp zelf, staat ongeveer op 3 uur. Overigens gebeurt het alleen op een vrij fors volume, tussen 9 en 10 uur in.

Gek genoeg leek het de laatste repetitie ineens een stuk minder, zal vanavond eens checken of dat nog steeds is (dan heeft het 'probleem', in hoeverre ik het zo kan noemen, zichzelf opgelost ;) )

ja idd, kanaal 3. Dus ook de high gain.

De noisegate van de amp zelf doet al te weinig. De gate van de Gmajor werkt iets beter maar kan nog niet alles weghalen.

Misschien zou dat van die preamps zo kunnen zijn.

Geen idee wat het inhoudt.

Maar ik wilde zowiezo ff naar Big One om het met een Mesa Cab te proberen. Volgens mij hebben ze de Invader100 daar ook op voorraad dus dan zou ik hem ook even met die top kunnen vergelijken.

Bedankt voor de tip in ieder geval!

ben vanhoof
24 september 2008, 18:29
Tis niet echt normaal dat je met een gate die erg fel staat ingesteld geen feedback wegkrijgt, zelfs met redelijk wat distortion. Kan dus idd wel een microfonisch preamp buisje zijn. Was het niet zo dat als je op je preamp buisjes zachtjes tikte met bv een pen, het microfonisch buisje dat getik harder doorgaf dan de andere buisjes?

Voor de rest; haal die tuner uit je signaa, die suckt gegarandeert tonel!! Ik veronderstel dat de g major 2 uitgangen heeft: steek de return van je amp dan bv in de linker, de tuner in de rechter. Zo zit de tuner er niet meer tussen.

Bl44t44p
24 september 2008, 19:27
Of maak gebruik van de line/tuner out, die wordt namelijk ingeschakeld bij amp mute (kun je via MIDI instellen).

Trouwens, toen ik mijn Invader gekocht heeft Daan alle preamp buisjes gecheckt en er inderdaad eentje vervangen omdat er schijnbaar veel slechte tussen zitten... als het goed is zou ik daar dus geen last (meer) van moeten hebben ;)

edit: Jukebox Boekel that is, mocht je je afvragen who the fuck Daan is :D

robinprins
24 september 2008, 19:30
Of maak gebruik van de line/tuner out, die wordt namelijk ingeschakeld bij amp mute (kun je via MIDI instellen).

Trouwens, toen ik mijn Invader gekocht heeft Daan alle preamp buisjes gecheckt en er inderdaad eentje vervangen omdat er schijnbaar veel slechte tussen zitten... als het goed is zou ik daar dus geen last (meer) van moeten hebben ;)


Hmm,

blijkbaar testen ze de amps bij Engl niet echt grondig voor ze opgestuurd worden.

De andere gitarist in mn band heeft sinds kort een Powerball en die had veel te weinig volume. buisje vervangen en was toen ook oke.

robinprins
27 september 2008, 01:28
Vandaag bij Big One zitten testen.

De feedback komt volgens hun niet door een kapotte buis. Was niks mee aan de hand.

De elementen van mn Carvin zijn gewoon heel gevoelig.

Maar eens kijken of ik het er met de EQ van mn Gmajor uit kan trekken.

Anders misschien eens een seymour duncan in de brug zetten.. Zou wel jammer zijn opzich. Die Carvin elementen klinken te gek, jammer alleen dat ze dan zo gevoelig voor feedback zijn...

robinprins
28 september 2008, 18:06
ben nu even wat aan het experimenteren...

heb nu de gmajor na mn ontvanger gezet..en daarna gaat hij dus pas de amp in waardoor je het cleane signaal gate met de gmajor.

Werkt echt enorm goed. nu geen last meer van feedback. Alleen heb ik zo'n idee dat mn geluid er niet beter van word.

Suggesties?

pol
29 september 2008, 14:27
pickups vervangen, idd, sommige combinaties werken gewoon niet goed en geven feedback, niks aan te doen.

gate voor de amp zetten zal idd wel iets helpen, zo'n isp decimater pedaaltje ofzo ?