PDA

View Full Version : Element ratelt



syberen
3 maart 2003, 21:06
Hallo, ik heb onlangs bij the string musicstore een Richwood jazzgitaar gekocht, het akoustische geluid bevalt me prima, alleen soms ratelen de elementen tegen de elementbehuizing aan. Weet iemand wat ik hieraan kan doen?

Heeft iemand toevallig ook ervaring met flatwound snaren, wordt de toon daar veel mooier door?

Alvast Bedankt!
Syberen

LordSpeedyShit
3 maart 2003, 21:24
misschien moet je de elementen wat vaster draaien (met de schroefjes)

syberen
3 maart 2003, 21:31
Daarmee zet je ze toch hoger of lager?

andy
3 maart 2003, 22:43
ja normaal gesproken zet je met die schroeven de elementen hoger en lager.
Maar ik heb er nog nooit van gehoord dat de elementen tegen de behuizing rammelen.
Probeer het element iets lager te zetten, misschien dat dat wat uit maakt. Misschien pikken de elementen wat "bijgeluiden" van de snaren op. En check ff of de snaren de fretjes niet raken, kan ook een rammelend effect geven. Zo ja, snaren iets hoger.

syberen
4 maart 2003, 21:01
Ok bedankt! weet iemand ook iets over die flatwound snaren?

Voidhead
5 maart 2003, 11:15
het schijnt dat je daar alleen maar een saaiere toon door krijgt

Sevstring
13 maart 2003, 18:05
Wat betreft die elementen: kan inderdaad zijn dat bv je stemmechanieken trillen, oftewel, van slechte kwaliteit zijn. Het kan echter ook in de lementen liggen. Ik zou zeggen probeer een een dun stukje schuimrubber tussen te proppen. Wat echter ook kan is dat de wikkeling van de elementen in trilling komen. Dit is een lastiger probleem. Ik weet dat Eddie van Halen ze in parafine dooptje om dit tegen te gaan. Ik denk dat goede tape die ook zal verhelpen (bij hem ging het vooral om hoge frequenties bij feedbacken, die werden oncontroleerbaar en de feedback ging van de snaren over naar de elementen. Erg iritant)

Wat betreft die flatwounds: je vingers piepen niet meer over de snaren :smile:ik vermoed dat je ook langer met je bassnaren doet omdat er minder zooi aan blijft hangen. verder qua klank maakt het dacht ik niet zoveel uit. Het wordt misschien wat doffer, maar voor een jazz gitaar is dat juist wel lekker denk ik. Ik zou er gewoon een keer een setje opzetten en proberen of ze bevallen.

Veel plezier,
Sev

7th heaven
13 maart 2003, 18:16
Op 2003-03-04 21:01, schreef syberen:
Ok bedankt! weet iemand ook iets over die flatwound snaren?

ja neem 011 dadario flat wounds oranje pakje echt goeie jazz snaren of tomas stiek ofzo iets maar die zijn moeilijk te krijgen