PDA

View Full Version : Gaten bij Neckjoint Stratocaster



WilliamS
24 september 2008, 15:07
Ik heb zojuist mijn Fender Stratocaster (American Standard) omdat ik van plan ben hem te gaan refinishen. Maar toen ik de hals er af haalde viel mij omdat er nogal veel gaten zaten bij de neck joint. Is het verstandig om deze gaten met vloeibaar hout/stukjes hout op te vullen? En waar zijn deze gaten eigenlijk goed voor?

De 4 kleine gaten rondom het grote gat zijn ongeveer 25mm diep, en het grote is
ongeveer 11mm met een diameter van 19mm.
Ook zit er een sticker op de hals bij de neck joint, is dat niet slecht voor de sustain, en daarom verstandig om er vanaf te halen? Want de datum die op de hals is gedrukt is nml 14 april 2004

Dat de gitaar in 'waarde' zou dalen maakt voor mij niet uit, ik ben nml zeker niet van plan hem ooit te gaan verkopen.
Pics:
http://img148.imageshack.us/img148/8736/img5756jx9.jpg (http://imageshack.us)
http://img148.imageshack.us/img148/img5756jx9.jpg/1/w800.png (http://g.imageshack.us/img148/img5756jx9.jpg/1/)
http://img152.imageshack.us/img152/4766/img5758qb6.jpg (http://imageshack.us)
http://img152.imageshack.us/img152/img5758qb6.jpg/1/w800.png (http://g.imageshack.us/img152/img5758qb6.jpg/1/)

PS. Dit is mijn eerste post, dus hallo iedereen op dit forum.

aaronstonebeat
24 september 2008, 15:40
Mmm, da's een interessante aanblik. Ik zou denken dat in het verleden iemand geëxperimenteerd heeft met de hoogte en de hoek van de hals. Die slagmoer zou je kunnen gebruiken om de hoek (tilt) van de hals te veranderen: schroeven los, bout een beetje aandraaien (ik neem althans aan dat die vanaf de achterkant van de gitaar bereikbaar is) en de schroeven weer vast; dan zou de hals iets schuiner moeten staan. Die ronde inleg onderaan de hals versterkt bij mij dit vermoeden (wat voor materiaal is dat?).
Maar ik raad er maar naar.

Op zich zou ik me over die gaten niet al te druk maken; en over die sticker ook niet, papier is tenslotte ook voor het grootste deel hout.

WilliamS
24 september 2008, 15:47
Nou dit is in ieder geval in de fabriek zelf gebeurd. De vorige eigenaar speelde er amper op omdat hij bijna altijd op zijn akoestische gitaar speelde.
De reden dat ik dit een 'mogelijk' probleem vind is omdat ik ergens gelezen had dat de 'body joint' als een electrische weerstand gezien kan worden.

Des te beter het contact tussen hals en body des te minder energie er verloren zou gaan.

aaronstonebeat
24 september 2008, 15:55
Nou, als een gitaar zo uit de fabriek komt, zou ik daar als fabrikant niet echt trots op zijn. Maar ja, neckpockets voor aangeschroefde halzen schijnen wel vaker wat slordig te zijn.

Het is absoluut waar dat die verbinding goed stevig moet zijn; als daar iets niet goed vast zit, verliest je gitaar sustain. Maar als je de hals weer goed vastdraait, denk ik niet dat die gaten een hoorbaar verschil maken; en die sticker ook niet.

Mr.Fingers
24 september 2008, 15:59
De 4 gaten in de hoekpunten mag je niet opvullen, want hiermee schroef je de neck vast, dat grote gat is van de puntfrees (referentie waar de CNC-frees de rest van de body mee uitgefreesd heeft), en van de "lakstok" (soort van haak waar de gitaarbody aanhing toen die gespoten werd).Dat kan opgevuld worden, maar dat hoeft niet.

Die metalen "ring" moet je wel ten allen tijde vrij houden, dat is de microtilt voor de hals

WilliamS
24 september 2008, 16:09
Bedankt maar het ging me vooral om die 4 gaten in rondom het gat voor de puntfrees.
Want ze zijn 25mm diep dat vind ik vrij diep eigenlijk, en het lijkt alsof ze 'kriskros' geboort zijn. Ik ben aan het twijfelen om de achterkant van de neck pocket te contouren zoals men bij Warmoth bodies doet.
http://www.warmoth.com/guitar/bodies/cont_heel_options.cfm

En als ik ze niet op vul krijg ik volgens mij dan gaten te zien, maakt het trouwens wat uit wat voor hardhout ik kies om mee op te vullen.
Of zijn Houtsoorten zoals Elzen/Meranti/Esdoorn/Eiken allemaal goed?
Of kan ik beter vloeibaar hout nemen voor zoiets?

Puerco
24 september 2008, 18:00
Cool, tone chambers in de neckpocket :chicken:

barno
24 september 2008, 18:27
Cool, tone chambers in de neckpocket :chicken:

:seriousf:

tja, je kan die vier gaten opvullen met houtpasta of papje van lijm met zaagsel. er is maar ééngat dat je problemen kan geven als je neckovergang gaat contouren denk ik, eerst es uittekenen, mss kan je er langsgaan, anders zit je natuurlijk met afwerkings problemen.

Mattia
25 september 2008, 18:55
Da's het micro tilt systeem van fender, als ik me niet vergis. Google maar voor details, maar het is inderdaad om de halshoek mee in te kunnen stellen.

WilliamS
25 september 2008, 22:34
Ja maar dat heeft toch alleen betrekking op het ronde ringetje want dat drukt weer op een metalen 'busje' die weer in de hals zit?
Zoals Mr. Fingers al zei is het grote gat nodig voor de CNC frees als referentie punt en als ophanging (zag ik ook op filmpjes van een fender factory tour) bij het spuiten/lakken.
En de overige gaten rondom het ronde gat zullen waarschijnlijk ook ergens voor nodig zijn geweest tijdens het productieproces. Want andere Fenders hebben het ook (sommige duurdere modellen die ik zag niet).

Mja ik vind het zelfnogal slordig en denk dat het zeker niet bevorderend is voor de sustain, en ben dus van plan de gaten op te vullen.
Waarna ik de hele body ga strippen en refinishen.
En ja dat wordt natuurlijk allemaal een keer op Gitaarnet geplaatst ;).

aaronstonebeat
25 september 2008, 22:50
William, ik zou me toch nog 'ns afvragen of het zin heeft die dingen op te vullen. Natuurlijk ziet het er mooier uit, maar daar ziet niemand wat van tenzij de hals eraf gaat. En voor de sustain zal het niet uitmaken, daar ben ik van overtuigd.

Sterker nog, als je die gaatjes opvult en netjes weer afschuurt, is je neckpocket daar een fractie lager geworden; je kunt immers nooit alleen maar het opgevulde deel schuren. Als je de hele pocket uitschuurt, wordt-ie ook lager in het midden want naar de randen toe is dat vlak minder goed bereikbaar.
Ervan uitgaand dat de hals en de pocket nu goed op elkaar aansluiten, kan het door geschuur alleen maar minder worden.

Nog een gedachte tav van de sustain (maar dit is echt gemierenneuk): nu bevatten die gaatjes lucht; behalve dat de body misschien een gram lichter is, heeft dat geen enkele invloed op de sustain. Als je ze vult met een materiaal dat zachter is dan de body heeft dat wel een (minimale) dempende werking op het trillen van de gitaar.

Ik zou het niet doen, alleen dat gaatje dat je misschien aan de buitenkant bij de hiel krijgt.

Orpheo
26 september 2008, 10:06
William, ik zou me toch nog 'ns afvragen of het zin heeft die dingen op te vullen. Natuurlijk ziet het er mooier uit, maar daar ziet niemand wat van tenzij de hals eraf gaat. En voor de sustain zal het niet uitmaken, daar ben ik van overtuigd.

Sterker nog, als je die gaatjes opvult en netjes weer afschuurt, is je neckpocket daar een fractie lager geworden; je kunt immers nooit alleen maar het opgevulde deel schuren. Als je de hele pocket uitschuurt, wordt-ie ook lager in het midden want naar de randen toe is dat vlak minder goed bereikbaar.
Ervan uitgaand dat de hals en de pocket nu goed op elkaar aansluiten, kan het door geschuur alleen maar minder worden.

Nog een gedachte tav van de sustain (maar dit is echt gemierenneuk): nu bevatten die gaatjes lucht; behalve dat de body misschien een gram lichter is, heeft dat geen enkele invloed op de sustain. Als je ze vult met een materiaal dat zachter is dan de body heeft dat wel een (minimale) dempende werking op het trillen van de gitaar.

Ik zou het niet doen, alleen dat gaatje dat je misschien aan de buitenkant bij de hiel krijgt.

ja, mee eens. gemier over gaatjes. als je een topinstrument wilt hebben zonder gaatjes, koop dan een customshopper ofzo. klinkt ie? speelt ie goed? mooi! niet miepen dan. besides, een strat hoort geen uren lange sustain te hebben. het hoort een droge 'plop' te geven, een lichte 'quak', maar geen lange "bruuuuuulllll'

WilliamS
26 september 2008, 11:21
Mja daar hebben jullie eigenlijk wel gelijk in, vooral dat punt van het schuren.
Je zal idd hoe dan ook alles ff op moeten schuren.
Heeft iemand een of andere wetenschappelijk onderzoek naar neck joints?

Want ik heb er veel over gelezen helaas is het allemaal nogal tegenstrijdig af en toe. En gezien mijn studie (Werktuigbouw) zou ik later in mijn studie misschien nog wat mee kunnen gaan doen.

Orpheo
26 september 2008, 11:42
Mja daar hebben jullie eigenlijk wel gelijk in, vooral dat punt van het schuren.
Je zal idd hoe dan ook alles ff op moeten schuren.
Heeft iemand een of andere wetenschappelijk onderzoek naar neck joints?

Want ik heb er veel over gelezen helaas is het allemaal nogal tegenstrijdig af en toe. En gezien mijn studie (Werktuigbouw) zou ik later in mijn studie misschien nog wat mee kunnen gaan doen.

Mattia heeft ergens ooit een artikel gehad, maar de clou is: het maakt weinig uit of de hals verlijmd, geschroefd of 'neckthru' is voor de sustain. het hangt meer af van de bouwkwaliteit. hoe strak de hals in de body zit, sleuven tussen hals en body, rommelig gefreesd, etc etc. Ik denk dat dat iets is dat de meeste zelfbouwers kunnen bevestigen.

WilliamS
26 september 2008, 11:57
Hij zit iig niet erg strak, en ook die 'ronde' uitsparingen in de hoekpunten van de neckpocket snap ik niet. Ze maken bij Fender dus opzettelijk 2 kleine gleuven,
lijkt me dat het beperkingen zijn van hun CNC machine.

Mja de reden dat ik hier nu zo naar kijk is vooral omdat de sustain best slecht was eigenlijk. Maar snaren en actie zijn nml ook een belangrijke factor hierin, lage actie met een setje 0.09-0.42 .

Erik70
26 september 2008, 14:47
Hoe speelde je gitaar voordat je de hals eraf haalde? Hoe klonk hij voordat je de hals eraf haalde? Perfect zeker toch ??
Wist je voordat je de hals eraf haalde iets van het bestaan van deze gaatjes af?? Vast niet.
Nu heb je wat rare gaatjes gezien en zie je spoken...
Die gaatjes zijn gewoon onschuldige restanten van het productieproces ( en ja...zelfs een customshop heeft dat).
Schoef de hals er weer op en ga spelen man !

WilliamS
26 september 2008, 15:19
Nou aan het grote gat ga ik waarschijnlijk niets doen, behalve aan de diepe gaten van +- 25mm.
En dat is omdat ik zoals ik eerder al zei van plan ben de gitaar te refinishen en de block heel wat dunner te maken (zie link voorgaande post van Warmoth, of zoals bij een Ibanez JS1000 bijvoorbeeld).

Als ik nu die block heel dunner maak krijg je dus 3 of 4 extra gaten te zien.
Aangezien de block heel ongeveer 28mm hoog is.
Dus die moet ik wel opvullen.

Aca Ilic
28 september 2008, 11:43
William, ik zou me toch nog 'ns afvragen of het zin heeft die dingen op te vullen. Natuurlijk ziet het er mooier uit, maar daar ziet niemand wat van tenzij de hals eraf gaat. En voor de sustain zal het niet uitmaken, daar ben ik van overtuigd.

Sterker nog, als je die gaatjes opvult en netjes weer afschuurt, is je neckpocket daar een fractie lager geworden; je kunt immers nooit alleen maar het opgevulde deel schuren. Als je de hele pocket uitschuurt, wordt-ie ook lager in het midden want naar de randen toe is dat vlak minder goed bereikbaar.
Ervan uitgaand dat de hals en de pocket nu goed op elkaar aansluiten, kan het door geschuur alleen maar minder worden.

Nog een gedachte tav van de sustain (maar dit is echt gemierenneuk): nu bevatten die gaatjes lucht; behalve dat de body misschien een gram lichter is, heeft dat geen enkele invloed op de sustain. Als je ze vult met een materiaal dat zachter is dan de body heeft dat wel een (minimale) dempende werking op het trillen van de gitaar.

Ik zou het niet doen, alleen dat gaatje dat je misschien aan de buitenkant bij de hiel krijgt.


Ben gedeeltelijk mee eens ( het klopt wat sustain betreft , helemaal geen invloed op), maar dergelijke dingen worden niet met zaagsel, vloeibaar hout en lijm opgevuld.
Het beste manier is om tandestokken te halveren/snipperen en met houtlijm netjes helemaal opvullen ( totdat je geen enkele snipper in het gaat krijgt).
Je mag een beetje overmaat houden en als het goed is uitgedroogd ,fijn plat afsteken met goede scherpe beitel . Dus, hoef je helemaal niet met schuurpapier of wat dan ook te klooien + mocht je ooit eens uit verveling op die plaatsen weer gaten willen hebben voor een of andere bevestiging ( bijv een haak voor op de kapstok ;-)) dan heb je sterkere opvulling dan met zaagsel of vloeibaar hout.
Met andere woorden wat andere collega's medeforumers zeiden: ik zou het zo laten, het ziet niemand, heeft geen invloed op je geluid en ik zou die tijd die ik aan zou spenderen om snaren eraf te halen , hals los schroeven, gaten opvullen, wachten totdat alles droog is ,netjes afsteken en daarna alles in elkaar zetten,beter zou uitbesteden aan gitaar spelen .
Kortom, het wordt zoals iemand het al mooi schreef gemierenneuk.

WilliamS
29 september 2008, 12:19
Dankje voor de tip, want die gaatjes moet ik echt wel opvullen ivm de diepte en het ontstaan van gaten als ik de heel ga contouren.

En het is niet mijn Main gitaar, dat is mijn Ibanez S5470 dus met spelen heb ik er geen last van.
Het is de bedoeling de body te refinishen anders had ik m idd niet uit elkaar gehaald.