PDA

View Full Version : fender customshop '69 elementen



gitarist17
24 september 2008, 15:00
Hello gitaarnet,

na een jaar of 4 a 5 spelen op mijn squier stratje ben ik op zoek naar een vooruitgang in geluid. Nu vind de gitaar, het kan gek klinken, echt lekker spelen. Hij hoort bij mij en hij past bij mij, een hoop gitaren geprobeerd en bespeeld maar dit is de mijne. Wil dus geen nieuwe gitaar kopen, dat komt later wel.

Om dus toch iets te bereiken wil ik investeren in nieuwe elementen. Na google en de lokale zoekfunctie hier ben ik terecht gekomen bij de fender customshop '69 elementen. Wat ik namelijk zoek is dat lekkere vintage strat geluidje (hendrixx en frusciante). Nu hoor ik alleen dat de brugpickup van deze set vaak tegenvalt.

Nu is dus de vraag wat zou slim zijn voor mij en mijn squiertje? Toch de '69 of iets anders?

Setup: Squier strat -> vox wah -> BYOC large beaver (big muff) -> Fender Hot rod deluxe (effectloop: ibanez AD-9)

thanks,
erik

Quink
24 september 2008, 15:09
Op de site van Acme guitar works staan wat clips. Kun je eens luisteren.

Klik! (http://www.acmeguitarworks.com/Strat_Pickup_Sound_Clips_W1.cfm)

Yannicks
24 september 2008, 16:36
Een tijdje terug waren de elementen onderwerp in een test van het blad Gitarist. Misschien is dat het opzoeken waard? De uitslag weet ik niet meer precies, maar volgens mij kwam het er op neer dat je bij die custom shop elementen in ieder geval altijd goed zat :) .

Je zou eventueel ook eens kunnen zoeken op internet naar mensen die speciaal voor jou een element kunnen maken, volgens mij is dat niet eens zo achterlijk duur en dan heb je precies wat je zoekt. En aangezien je aangeeft dat deze gitaar écht jouw gitaar is, is het de investering misschien wel waard.

Rutger
24 september 2008, 16:42
Goed idee om je elementen te vervangen. Hou de originele wel, mocht je de squier ooit willen omruilen voor iets anders, kun je die met de originele elementen verkopen en je nieuwe elementen houden.

Het probleem met de brugpickup is vrij algemeen en strat eigen. Sommige pickup fabrikanten beweren er de oplossing voor te hebben, Lindy Fralin gebruikt er bijv. een baseplate voor, maar het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.

Je kunt ook ns kijken naar Nordstrand of Van Zandt, die zijn erg goed en klinken behoorlijk 'vintage'. k Heb zelf Van Zandt Rock pickups en wil nooit meer iets anders. Het brug pickup probleem is minimaal.

gitarist17
24 september 2008, 21:11
Goede site! Heb even zitten luisteren en moet eerlijk zeggen die fat 50's liegen er ook niet om, soundsamples klinken veel mooier (ronder) en nu zou ik eerder daar voor gaan.

Iemand eerder de keuze gemaakt tussen deze twee? Of ervaringen met een van beide?

groeten,
erik

gitarist17
25 september 2008, 00:48
nog even een andere vraag, is het de moeite waard om nog wat extra euro's aan een nieuwe 5way switch en potentiometers te spenderen? Is dat verschil merkbaar (ook tussen een switch van 5 euro en een van 15?)

groeten,
erik

G.G.
25 september 2008, 07:34
nog even een andere vraag, is het de moeite waard om nog wat extra euro's aan een nieuwe 5way switch en potentiometers te spenderen? Is dat verschil merkbaar (ook tussen een switch van 5 euro en een van 15?)

groeten,
erik

Zou ik wel doen als je toch moet gaan solderen. Die kleine pots gaan toch vroeg of laat kraken en die goedkope printplaatschakelaars worden echt brak na een tijdje.

Jim Haagmans
25 september 2008, 09:00
Mocht je toch van plan zijn om de nek en middel pickups te vervangen voor custom shop '69s, dan heb ik die nog voor je tegen een forumprijs.

jimihattricks
25 september 2008, 10:34
wat betreft de cs 69's, het 'probleem' met die set is dat ze allemaal ohmen op 6K, wat output betreft zijn ze dus identiek aan elkaar (hoewel dit in de praktijk nog wel eens wat varieert, ik heb hier bv een setje liggen met een neck pickup van 5,8k en een middel pickup van 5,3(!)k..

veel gitaristen hebben liever een gebalanceerd setje (wat output betreft) waarbij de brug-pickup iets heter is, dus daar zou je dan iets anders kunnen zetten..

maargoed, ik vind het prachtige pickups, ook in de brug, wel echt vintage, dus niet modern hifi en strak (mocht je er bv mee willen gaan shredden)

Nielsje
25 september 2008, 12:57
Je kan natuurlijk ook gewoon de hoogte van je pups wat variëren, of onder je brugpup een baseplate zetten.

arjanb01
25 september 2008, 14:22
Probeer eens een setje Suhr V60's, die heb ik in mn Haar strat zitten, klinken ook zwaar vintage.