PDA

View Full Version : Toneport UX-1 vraag (geluidsniveaus)



sugarfish
24 september 2008, 09:42
Ik heb de Toneport UX-1 gekocht, aangesloten. De UX-1 heb ik ingesteld als de geluidskaart. Ik krijg geluid via mijn pc-speakers.
Wat mij nu opvalt is dat de volume van de microfoon (mic-gain) voluit moet om hoorbaar te zijn.
Het gitaarniveau krijg ik wel goed hoorbaar, maar ook dan moeten de speakers vol op en staan.
Op de computer staan alle volume-niveaus vol open. Toneport line-out volume staat vol open.

Dit maakt opnemen vervelend want het inkomend niveau is laag. Als ik dat afspeel moet ik de pc-speakers ook weer ver open zetten.
Dit lijkt me toch niet de bedoeling.
Graag advies. Ik heb al gezocht maar nog niet kunnen vinden.

armageddon
24 september 2008, 10:03
Gebruik je het bijgeleverde Gearbox uberhaubt wel?

sugarfish
24 september 2008, 10:35
ja zeker! Ook daar heb ik alle geluidsvolumes gecontroleerd. Er is zelfs een functie in Gearbox waarin de microfoon +18db "geboost" wordt, maar dat helpt onvoldoende.

armageddon
24 september 2008, 17:53
Okee, hier misschien een paar stomme vragen:
- hoe staat de output op je Toneport kastje? Die draaiknop?
- heb je geen fantoom-mic?

pol
24 september 2008, 18:16
tot -hoeveel db gaat die micro ingan in gearbox ?

denk dat het probleem is dat je computers speakers niet luid genoeg gaan om boven je stem uit te kopen als je in de micro zingt

armageddon
24 september 2008, 18:22
The hell? Dat heeft er toch niks mee te maken. De Mic ingang is gewoon Mic-signaal. De toneport levert een line-signaal als uitgang, welke versterkt moet worden.

Nog een vraagje: Je hebt je speakers toch wel op je Toneport aangesloten?

pol
24 september 2008, 18:25
heeft er alles mee te maken, hij zegt dat ook dat de pc speakers vol open moeten staan om de gitaar te horen, da's toch een teken dat het aan die speakers ligt, en niet aan de toneport.

sugarfish
24 september 2008, 20:13
Ik heb de toneport als geluidskaart geselecteerd, de speakers staan aan de toneport gekoppeld. (via de analog out)

De speakers zijn een Logitech Z4 setje, pas nieuw. Alle andere geluiden gaan hard (zoals het hoort), alleen het geluid wat door microfoon en gitaar gaat (via Gearbox) komt er m.i. zachtjes door.
De outputknop op de toneport staan vol open. (de microfoon gain knop staat ook vol open).
Er is geen sprake van fantoom-voeding (zit niet op de UX-1), en ik heb een dynamische mic aangesloten, shure sm58.
Alle volume-outputs in de gearbox staan voluit.
Drivers zijn up-to-date.
Oh ja, de output level meters in de Gearbox slaan vrijwel helemaal uit, bijna in rood.

JelmerOnGuitar
24 september 2008, 20:21
Jah, ik heb hier soms ook wel last van, gebruik ook de UX-1... Maar ik hoef opzich mijn speakers ook weer niet héél hard te doen, maar ik snap wat je bedoelt... Kheb em nog niet zo lang dus zou ook graag willen weten wat een optie is. Nogmaals, ik heb er volgens mij niet zoveel last van dan jij, als ik dat zo hoor..

Jelmer.

pol
24 september 2008, 23:14
ik heb hier totaal geen last van, staat je monitorvolume in gearbox wel vol open ?

sugarfish
25 september 2008, 09:12
Ik heb gisteravond wat zaken gevogeld.
Monitorvolume staat ook voluit.
Ik heb geprobeerd om de speakers ipv analog-out via de koptelefoon aan te sluiten. - geen verschil.
Daarnaast heb ik de koptelefoon ingeplugd en dat scheelde al wat.

Na wat proberen ben ik erachter dat de patches ook een behoorlijk volume-verschil kunnen opleveren, en dan met name de crunch patches).
Uiteindelijk krijg ik er een redelijk volume, maar alles staat voluit. Dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling.

Arts
25 september 2008, 11:51
ik heb zo dat ik niet de toneport als geluidskaart heb maar de gewone geluidskaart van de pc zelf..
Als ik over mijn boxen wil spelen dan plug ik die gwoon in het Headphones kanaal ..!

harrie-beton
25 september 2008, 12:20
Kijk inderdaad even alle kanalen en knoppen na. Hij hoort normaal flink hard te kunnen.

Azrahell
2 oktober 2008, 11:37
Hoi daar,

ik heb ook een vraagje over de UX 1 mbt volumes:

Ik gebruik Nuendo 3 als opneemprogramma en de UX1.

Ik heb mijn speakers in de analoge out zitten en regel met de ux1 volume kop het gehele volume, alleen als ik gitaar ga opnemen dan klinkt de gitaar harder dan mijn backing tracks die al hoog in volume staan.

ik zet dan de amp in de gearbox zachter zodat ik de backing tracks beter hoor, alleen verandert het gitaar geluid ook.in de gearbox zet ik tevens de monitors uit, anders is het gitaar geluid nog harder.

Hoe kan ik het gitaar geluid reduceren zonder het karakter van het geluid en het inkomende signaal in Nuendo te veranderen??

Alvast bedankt.

Cheers

pol
2 oktober 2008, 11:50
je moet de amp niet zachter zetten in gearbox, maar het monitorvolume, monitorvolume in gearbox heeft geen invloed op welk signaal nuendo binnenkrijgt, ampvolume wel, ampvolume zet ik altijd zo hoog mogelijk voordat het overstuurt, kan je zien op de meters in gearbox.

zet wel de monitoring op het gitaarspoor af in nuendo, zo doe ik het altijd, rechstreeks uit gearbox geeft het minste latency.

Azrahell
3 oktober 2008, 08:04
Bedankt voor de info Pol,

Ik heb dit gisteren geprobeerd, het werkte niet zoals ik had verwacht, gitaar was nog steeds te hard.

Ik heb toen ipv de instrument ingang, de line 1 ingang aan de achterkant van de UX1 geprobeerd, en geselecteerd in de gearbox.

Vreemd genoeg werkt het dan wel mbt de monitoring in de gearbox.
Is dit vreemd dat ik de gitaar in de line 1 ingang gebruik ipv de instrument ingang?

Cheers,

pol
3 oktober 2008, 08:14
dan heb je in gearbox de verkeerde input geselecteerd, ga naar de preferences en zet die op "instrument"

maar lees die handleiding toch eens, staat er allemaal duidelijk in.