PDA

View Full Version : transistor hulp deel 2!



Nielsje
3 maart 2003, 20:39
oke, nu heb ik weer een probleem :S
bij de schakeling die ik nu bouw, moet ik gebruik maken van 4 transistors, 4x BC549b
nu heeft dat ding ook 3 pootjes. (oh ja?>) maar nu blijkt dat Drain, Source en Ground voor iedere transistor anders schijnen te zijn. Iemand dus een idee hoe ik deze keer m'n transistors moet aansluiten?!

Alvast bedankt

aadplagiaat
3 maart 2003, 20:56
Platte kantje omhoog en pootjes naar je toe:
Collector, Basis, Emittor.
BC549 is een NPN silicium transistor (geen FET) en heeft dus geen source, gate en drain.

Nielsje
3 maart 2003, 21:20
Bedankt aad!

nu heb ik nog wel 2 vraagjes...
stel ik heb op m'n schema dit symbool:

......|/-- B
-A--|
......|\-> C

n.b de '.' tekentjes moet je ff wegdenken, maar anders kan ik het tekeningetje niet goedkrijgen, kom ik achter...
'---' stellen de draden voor..
n.b 2:
verdomme, nog steeds niet geod, geen idee warom nie, maar goed, nog es proberne...

n.b.3:
gotverdomme ze klote edit knop bah, nou ja moet maar ff indenken dat die verticale streepies onder elkaar staan...

Welke is dan precies A,B en C, is dat verticale streepje dan m'n platte kant?
en vraag 2...
is er misschien een site waar ik dit zelf kan opzoeken? dan hoef ik jullie er niet meer mee lastig te vallen..

al vast bedankt...


groeten!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nielsje op 2003-03-03 21:36 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nielsje op 2003-03-03 21:39 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nielsje op 2003-03-03 21:41 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nielsje op 2003-03-03 21:42 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nielsje op 2003-03-03 21:44 ]</font>

Dirk_Hendrik
3 maart 2003, 21:56
eeh Nielsje,

Wat Aadplagiaat en ik (als we het niet uit het hoofd doen) in google in zouden toetsen is iets als "BC549 datasheet" of "BC549 pinout" ofzo. Juist omdat je van die ontzettend gangbare onderdelen gebruikt is dit soort info sneller op het net te vinden dan via de paar elektronica experts die er toevallig bij gitaarforum rondhangen. Verder, lettend op je zelfbouwctiviteiten, blijf ik je een bezoekje biep aanraden. Zij boeken van Dirksen en Elektuur te vinden die je sneller verder helpen. No hard feelings, no flame intended :wink:

Nielsje
3 maart 2003, 21:59
ah oke, bedankt voor tip, want, eerlijk gezegt, was dat echt nog niet bij me opgekomen , stom stom stom...
nou ja, in iedergeval bedankt, ik zal laten weten of het kreng werkt of nie :razz:

groeten

Marco5150
5 maart 2003, 14:08
Zoek in google op het typenummer. Je vindt dan een datasheet van de transistor. Daar staat het aansluittabel.

Dirk_Hendrik
5 maart 2003, 14:29
Marco5150,

Klop jij altijd een reply zonder de replies van anderen te lezen?

Marco5150
6 maart 2003, 10:12
Ja