PDA

View Full Version : Harley Benton GA5H vs Blackheart Little Giant BH5H



SloeGin
23 september 2008, 22:13
Ik heb enkele vragen omtrent deze 5 watters.
Na al heel wat gesurf op het net en hier op het forum ben ik er toch nog niet veel wijzer uit geworden :/.

Ik denk er dus sterk over om zo'n 5 watter te kopen maar ik ken eigelijks niets van lampen en de techniek achter zo'n amp.


http://www.thomann.de/nl/harley_benton_ga5h.htm

http://www.thomann.de/nl/blackheart_...giant_bh5h.htm

Ik heb 2 vragen:

1). Wat is nu het verschil tussen beide heads buiten de prijs?
De blackheart heeft een uitgebreidere toonregeling maar die zouden weinig verschil uitmaken las ik op youtube. Is dit effectief zo?

2). Met welke cab zou zo'n head het beste klinken?

Testen is nogal moeilijk want hier hebben ze zo'n amps niet. En een trip naar Duitsland kan ik niet maken jammer genoeg.


Alvast bedankt!

Noid
23 september 2008, 22:53
1). Wat is nu het verschil tussen beide heads buiten de prijs?
De blackheart heeft een uitgebreidere toonregeling maar die zouden weinig verschil uitmaken las ik op youtube. Is dit effectief zo?
Er zijn meer verschillen. Het zijn immers geen copien. Je kunt veel keuzes maken bij het bouwen van zo'n versterker. Deels zijn dit keuzes m.b.t. de bouwkosten, maar vooral ook keuzes m.b.t. het idee wat de bouwer had m.b.t. de versterker. Diens ideeen bepalen het electrisch circuit en de daarin aanwezige componenten. Dit bepaald hoe de versterker uiteindelijk klinkt, reageert op het spel en wanneer hij gaat opbreken en hoe hij dan klinkt etc..

Daarnaast heb je zelf af gemerkt dat de Blackheart een uitgebreidere toonregeling heeft. Hij is daarmee rijker uitgerust met ook meer speaker uitgangen. En daarnaast: de pentode triode switch (kun je dus ook naar 3 Watt schakelen, ik was daar niet van onder de indruk).


2). Met welke cab zou zo'n head het beste klinken?Pfeww ... dat is wel een heel brede vraag. Wat versta je onder "het beste"? Want dat is natuurlijk heel persoonlijk.

VanMeekeren
24 september 2008, 09:05
2). Met welke cab zou zo'n head het beste klinken?



Ik had dus zelf ook dat probleem. Ik heb thuis een Marshall Mode Four MF400A staan.

Maar ik heb er toch maar een Greenback bij besteld, ik denk dat de HB wat beter tot z'n recht komt dan.

Ik ga hem natuurlijk over beide cabinetten proberen, en laat het nog wel even horen hoe het klonk.

Van Meekeren

SloeGin
24 september 2008, 09:15
Er zijn meer verschillen. Het zijn immers geen copien. Je kunt veel keuzes maken bij het bouwen van zo'n versterker. Deels zijn dit keuzes m.b.t. de bouwkosten, maar vooral ook keuzes m.b.t. het idee wat de bouwer had m.b.t. de versterker. Diens ideeen bepalen het electrisch circuit en de daarin aanwezige componenten. Dit bepaald hoe de versterker uiteindelijk klinkt, reageert op het spel en wanneer hij gaat opbreken en hoe hij dan klinkt etc..

Daarnaast heb je zelf af gemerkt dat de Blackheart een uitgebreidere toonregeling heeft. Hij is daarmee rijker uitgerust met ook meer speaker uitgangen. En daarnaast: de pentode triode switch (kun je dus ook naar 3 Watt schakelen, ik was daar niet van onder de indruk).

Pfeww ... dat is wel een heel brede vraag. Wat versta je onder "het beste"? Want dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Bedankt voor je reply ;)

Maar nu weet ik nog eigelijk niet welke de beste is van de 2 :p
Op youtube werd de blackheart vs de Epi VJ getest en de EPI VJ kwam er als beste uit. Die uitgebreidere toonregeling van de Blackheart zou niet veel verschil uitmaken. Kan iemand dit bevestigen?

Wat betreft de cab: de bijhorende eminence cab zou nogal schel klinken. Vandaar men vraag welke beter zou passen bij de Blackheart of HB :)

Mitch
24 september 2008, 10:51
Tenzij je iemand vidnt die beide heads naast elkaar op dezelfde cab heeft gehoord wordt dit een topic vol giswerk, theorieën en vooroordelen. Niet om lullig te doen, maar dit is dus het nadeel van internetshops en producten die alsmaar goedkoper worden: je kan het niet zo 1, 2, 3 zelf testen en vergelijken, het is alleen maar te bestellen vanuit een groot magazijn en dat is het dan.
Ik zou zeggen: steek je nek uit, bestel beide bij Thomann, test ze, maak er een mooi verslag van en stuur degene terug die je het minste beviel.

zeppo
24 september 2008, 11:38
Ik zou zeggen: steek je nek uit, bestel beide bij Thomann, test ze, maak er een mooi verslag van en stuur degene terug die je het minste beviel.

Groot gelijk: het kost je alleen maar de terugstuurkosten.
Mijn collegagitarist in de band heeft zelfs twee Blackhearts gekocht: eentje om te modden, en de andere om goed te kunnen vergelijken.

/edit: maar je loopt natuurlijk wel het risico dat je ze alletwee lekker vindt, de een wat meer voor rock, de ander voor blues (noem maar wat), en besluit ze alltwee te houden. Ben je toch weer veel geld kwijt :satisfie:

Nobler
24 september 2008, 16:35
Het voordeel is dat ze geen van alle (HB, Epi VJ, Blackheart) erg duur zijn. Je kunt dus een kansje wagen. Als ze je niet bevallen wil dat nog niet zeggen dat het onbruikbare versterkertjes zijn, dus moet je ze toch wel weer kunnen verkopen voor een redelijk deel van de aanschafprijs.
Mijn ervaring met de Epi VJ is dat het toch wel heel erg uitmaakt over welke speakers je hem hoort. Over de HB 2x12 cab met V30's vond ik het vrij donker klinken. Ik heb hem gisteren heel even geprobeerd over een tweedehands aangeschafte Marshall 1x12 en dat vond ik al wat evenwichtiger klinken. Overigens zijn dergelijke ampjes vooral bruikbaar als je een pedaaltje zoals een tubescreamer gebruikt, en daar kun je ook de tone mee regelen.
Wat ik dus zou doen is dus eerst het topje bestellen, en daarmee naar je muziekzaak gaan om verschillende speakers te testen.