PDA

View Full Version : Heat fuse Kittyhawk 130W brand steeds door



Yawp
23 september 2008, 15:52
Hallo,

Ik heb een Kittyhawk 130W amp uit 1990. Ongeveer 2 jaar geleden is hij gereviseerd (nieuwe buizen ed.) omdat het geluid bromde en omdat de heat fuse regelmatig sprong.

Nu is het laatste weer het geval. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Dient de HT fuse ook tegen overbelasting of is de main fuse daarvoor?
Wat kan ik hier tegen doen?
De amp wordt wel erg heet vind ik zelf met zijn 8 buizen in totaal.

groetjes,

Jan

iWishmaster
23 september 2008, 16:04
Volgens mij is die Heat Fuse van de filamenten (buizenverwarmers). Wanneer die stuk is zou het kunnen dat de buizen te heet worden.

Probeer eens of het met de kap open en een gewone kamerventilator die over de buizen blaast de fuse nog steeds springt. Wanneer deze nu heel blijft zou je een kleine ventilator in je behuizing kunnen (laten) installeren om het probleem permanent op te lossen.

Agent_Smith
23 september 2008, 17:07
Het lijkt mij dat er (indien dit de zekering voor de gloeistroom is) teveel gloeistroom wordt getrokken. Kan dus een (of meerdere) buis zijn, of misschien ergens in de bedrading van het gloeitraject.

Yawp
23 september 2008, 17:59
Ik heb de amp uitelkaar geschroefd nieuwe zekering erin gedaan en nu blijkt één van de EL34 buizen het niet meer te doen. Ik kan echt een stukke draadje in de buis zien.
Wellicht is dit 2 jaar geleden ook zo gebeurd, alleen heb ik het toen laten maken en nu ga ik het zelf doen.

Wellicht dat met de 3 overgebleven buizen te veel vermogen door die buizen wordt gejaagd en daardoor de zekering poef zegt?

Waar kan ik goedkoop een EL34 buis kopen?

TimmU
23 september 2008, 18:19
Ga nou niet besparen op buizen,die bepalen voor een deel je geluid!

Realeigo
23 september 2008, 18:19
Dat ga je dus zelf niet redden, je moet namelijk alle 4 el34 tegelijk vervangen en die moeten ook gebiased worden..

Laat dit aub aan een tech over als je er niks van snapt.

Yawp
23 september 2008, 18:26
ik vraag me af of die tech me de laatste keer niet geflessed heeft.

Er zitten namelijk 3 EL34 made in russia in, en 1 EL34 waar Marshall op staat.
Lijken me niet 4 dezelfde buizen.

Yawp
23 september 2008, 18:59
Dat ga je dus zelf niet redden, je moet namelijk alle 4 el34 tegelijk vervangen en die moeten ook gebiased worden..

Laat dit aub aan een tech over als je er niks van snapt.

Ik mag dan niet veel van repareren van gitaaramps afweten, ik heb wel een afgeronde MTS electronica.

Ik google search leert mij dat Mesa Boogie (die kittyhawk is een soort of een boogie kloon) een fixed bias hebben.
Visuele inspectie van de printplaat op mijn Kittyhawk leert mij dat er geen enkele potmeter te vinden is om een bias in te stellen.

Het wordt dus een matched quad pair aanschaffen. Nu nog zoeken welke EL34 de beste voor mijn amp zijn. er zaten dus 3 svetlana tubes in en een marshall tube.

Puerco
23 september 2008, 20:27
Ik mag dan niet veel van repareren van gitaaramps afweten, ik heb wel een afgeronde MTS electronica.

Ik google search leert mij dat Mesa Boogie (die kittyhawk is een soort of een boogie kloon) een fixed bias hebben.
Visuele inspectie van de printplaat op mijn Kittyhawk leert mij dat er geen enkele potmeter te vinden is om een bias in te stellen.

Het wordt dus een matched quad pair aanschaffen. Nu nog zoeken welke EL34 de beste voor mijn amp zijn. er zaten dus 3 svetlana tubes in en een marshall tube.
Ook een matched pair moet gewoon gebiast worden, ze zijn alleen gematched ten opzichte van elkaar.
Een fixed bias is niet fixed in de zin dat het niet versteld kan worden maar bij sommige amps is er geen trimpot aanwezig om even simpel te stellen. Je zult hier gewoon de bias moeten instellen door de bias weerstand te vervangen door de juiste waarde. Beter is om zelf in dat geval in serie met je bias resistor een bias trimpot te installeren, is een hele kleine mod en zul je een hoop plezier aan beleven. Je zult dan waarschijnlijk een iets kleinere weerstand moeten gebruiken omdat de pot daarmee in serie komt.
Als je het zelf niet kunt/wilt doen zal elke GOEDE amptech dat simpel voor je kunnen doen.
Mesa amps hebben volgens mij nooit een trimpot en daar worden de buizen normaal gesproken vervangen door buizen met een zelfde waarde die door Mesa in kleurcodes worden ingedeeld. Dus als je bv "rode" buizen hebt kun je ze zonder te biassen door "rode" vervangen (die dan weer door Mesa tegen "Mesa prijzen" geleverd worden). Velen zetten dan ook zelf een trimpot in de amp om zodoende gewoon vrije keuze te hebben in merk/type buizen.

JoVe
23 september 2008, 23:11
Dient de HT fuse ook tegen overbelasting of is de main fuse daarvoor?

Misschien ter verduidelijking: Staat er daadwerkelijk 'HT fuse' bij de zekering? Zo ja, dan is dit (vrijwel zeker) de zekering van de hoogspanning (High Tension) en niet van de filamenten. Die laatste hebben over het algemeen geen zekering.

Yawp
24 september 2008, 12:21
Misschien ter verduidelijking: Staat er daadwerkelijk 'HT fuse' bij de zekering? Zo ja, dan is dit (vrijwel zeker) de zekering van de hoogspanning (High Tension) en niet van de filamenten. Die laatste hebben over het algemeen geen zekering.

Ja Er staat HT fuse 1A slow blow

iWishmaster
24 september 2008, 12:41
Misschien ter verduidelijking: Staat er daadwerkelijk 'HT fuse' bij de zekering? Zo ja, dan is dit (vrijwel zeker) de zekering van de hoogspanning (High Tension) en niet van de filamenten. Die laatste hebben over het algemeen geen zekering.
Verek, je hebt gelijk, dat heeft niks met de filamenten te maken ... (Hoewel filamenten toch wel ooit gezekerd zijn hoor).

In dat geval zijn het zeker de eindbuizen (kan het me niet anders voorstellen).

Realeigo
24 september 2008, 12:44
Verek, je hebt gelijk, dat heeft niks met de filamenten te maken ... (Hoewel filamenten toch wel ooit gezekerd zijn hoor).

In dat geval zijn het zeker de eindbuizen (kan het me niet anders voorstellen).

Als het de HT fuse is kan het alles zijn, want die komt gelijk voor de power trafo. Dus rotte elco's, kappotte trafo en dat soort ongein kan ook allemaal.

iWishmaster
24 september 2008, 12:53
Als het de HT fuse is kan het alles zijn, want die komt gelijk voor de power trafo. Dus rotte elco's, kappotte trafo en dat soort ongein kan ook allemaal.
230V is geen 'High Tension', die fuse zit NA de power trafo, in het DC circuit!

Gibsonman
25 september 2008, 09:37
Hoe dan ook, als er een zekering door slaat is er iets mis in je versterker. Alleen de zekering vervangen helpt dan niet! Sterker nog: Iedere keer dat je de zekering vervangt en de versterker opnieuw aanzet kunnen er nog meer onderdelen beschadigd raken!!!

De HT fuse zekert het hoogspanningsgedeelte van je amp, meest waarschijnlijk is er een kortsluiting in een van je eindbuizen. Ik zou in je amp een biasmod laten aanbrengen zodat je van je fixed bias en dure buizen af bent.

Gibsonman
25 september 2008, 10:05
230V is geen 'High Tension', die fuse zit NA de power trafo, in het DC circuit!

Uhhh, HT staat dus wel voor High Tension dude. (ofwel "Hoogspanning")

iWishmaster
25 september 2008, 12:06
Uhhh, HT staat dus wel voor High Tension dude. (ofwel "Hoogspanning")
Klopt, dat beweer ik ook niet. Ik bedoel dat 230V (in amps in ieder geval) niet als 'High Tension' (hoogspanning) wordt beschouwd. Ik weet vrijwel zeker dat er in de amp NOG een zekering zit aan de primaire kant van de power trafo.

Overigens is volgens mij 'officieel' (Kema keur of zoiets staat me bij) alles boven de 650V pas hoogspanning. Ik vind de aanduiding 'HT' sowieso slecht gekozen, maar dat is een ander verhaal.

Quink
25 september 2008, 12:33
Ik heb een Kittyhawk 130W amp uit 1990.

Wat voor type is het als ik vragen mag?