PDA

View Full Version : [verbouwing]Mijn eerst electrische gitaar....



RonnyV
23 september 2008, 14:26
Mijn eerst fatsoenlijke electrische gitaar (een Dylon strat)(schijnt aria te zijn) is toe aan een verbouwing... ;-)
Ik wil 'm niet weg doen, want het is tenslotte de gitaar waar ik het allemaal opgeleerd heb.

Er moet een nieuwe tremolo op, want het gat waar je de tremolo arm in draait is afgebroken aan de onderkant.
Ook wil ik de elementen vervangen, om nog dichter bij een Fender geluid te komen (volgens mij zitten er nu kinman elementen in, maar ik weet het niet zeker).
Wat zou dit kosten, en wie zou dit kunnen of waar zou ik het kunnen laten doen?

en hebben jullie nog andere tips om een wat goedkopere strat toch wat beter te maken.

Arjan12
23 september 2008, 14:31
Dat ligt aan je budget. Er moet waarschijnlijk een nieuwe brug op; je hebt bruggen van 20 euro en bruggen van 150 euro. Hetzelfde gaat op voor de elementen. Je hebt elementen van 40 euro maar ook van 400 :satisfie: .

RonnyV
23 september 2008, 14:34
Dat ligt aan je budget. Er moet waarschijnlijk een nieuwe brug op; je hebt bruggen van 20 euro en bruggen van 150 euro. Hetzelfde gaat op voor de elementen. Je hebt elementen van 40 euro maar ook van 400 :satisfie: .

Een hele dure brug lijkt me onnodig... maar wat voor elementen zitten er standaard in een fender? of wat zijn hiervoor goede elementen?
voor 400 koop ik liever een 2e hands fender ;-) dus het moet ook weer niet te duur worden.

JipStoop
23 september 2008, 14:38
Fender Strat Pickup Set (http://www.thomann.de/nl/fenderscn_stratocaster_pickup_set_wh.htm)

Hier heb je een voorbeeld voor elementen. Op dezelfde site staan meerdere pickups.

Kakihara
23 september 2008, 14:40
Lijkt me sterk dat de pickups op die Dylon van je Kinmans zijn, het kan natuurlijk altijd, maar dan zijn je pickups meer waard dan de rest van de gitaar.
Voor elementen kan je eens googlen op Guitar Fetish.
Voor de rest van je hardware kan je zoeken op Tonefactory.nl, Guitarsupplies.nl of guitar-parts.nl (die laatste is wel wat duurder)

RonnyV
23 september 2008, 14:41
thanx!

Daar staan ook kinmann pickups tussen... dus mogelijk zitten er in mn strat al wel goede pickups. Ik zal eens kijken of er nog een typenr oid op staat.

zo niet dan zou ik zeker voor dit soort pickups gaan...

G.G.
23 september 2008, 18:55
Als vervanging van je tremelo is een Diego een zeer goed en betaalbare optie (kijk ff of de spacing overeen komt. Veel goedkope imitatiegitaren hebben een andere (smallere spacing van snaren en schroefgaten)).


Je elementvraag: "meer richting fender" is een totaal nutteloze vraag zonder de volgende info:

Wat vind jij fender geluid (want er zijn nogal wat verschillende strats)?
Wat is je body en toets materiaal?
Welke elementen zijn het exact die er nu in zitten en wat kom je te kort qua geluid?
Wat is je versterker, fx etc....?
Speelstijl?

RonnyV
24 september 2008, 09:38
Ik denk dat deze een redelijk normale grote heeft, want die is volgens mij hetzelfde als van mn yamaha strat. Ik zal e.e.a eens opmeten.

Het geluid van mn nep fender is op dit moment eigenlijk al erg goed. Dus ik zal eens kijken wat erin zit. Hij is van het merk Dylon (is overgenomen door Aria) en hij is zo'n 16 jaar oud. Als er idd echt kinmann pcikups inzitten zoals ik dacht, dan doe ik daar waarschijnlijk niks aan...
hij komt namelijk redelijk dicht bij het geluid van Hank B marvin :D (the shadows) en dat is wel ongeveer het geluid wat ik moet hebben.

schizo910
24 september 2008, 09:50
thanx!

Daar staan ook kinmann pickups tussen... dus mogelijk zitten er in mn strat al wel goede pickups. Ik zal eens kijken of er nog een typenr oid op staat.

zo niet dan zou ik zeker voor dit soort pickups gaan...


Mogelijk zitten er in je strat al goede pickups? Mogelijk?
Man, dat hoor je toch? Of er goede pick-ups in zitten?

RonnyV
24 september 2008, 09:52
daar zit ook weer wat in, maar ik ben het geluid zo gewend dat ik 'm langs een echte fender zou moeten leggen om het goed te kunnen horen.

jimihattricks
24 september 2008, 14:00
Ook wil ik de elementen vervangen, om nog dichter bij een Fender geluid te komen (volgens mij zitten er nu kinman elementen in, maar ik weet het niet zeker).


Het geluid van mn nep fender is op dit moment eigenlijk al erg goed. Dus ik zal eens kijken wat erin zit. Hij is van het merk Dylon (is overgenomen door Aria) en hij is zo'n 16 jaar oud. Als er idd echt kinmann pcikups inzitten zoals ik dacht, dan doe ik daar waarschijnlijk niks aan...
hij komt namelijk redelijk dicht bij het geluid van Hank B marvin (the shadows) en dat is wel ongeveer het geluid wat ik moet hebben.

beetje vreemd, je wil eerst je pickups vervangen, maar als je hoort dat het best goeie pickups zijn klinken ze opeens weer prima..? :satisfie: tussen de oortjes zeg ik dan

kinman maakt een marvin-setje, dus zou goed kunnen btw

RonnyV
24 september 2008, 14:06
i know... maar misschien dat er minder ruis opzit dan... ze klinken namelijk imo best wel ok... maar misschien ben ik de wel de enige die dat vind :D en kan het gewoon een stuk beter... vandaar.

thanx 4 the tip!

G.G.
24 september 2008, 19:15
i know... maar misschien dat er minder ruis opzit dan... ze klinken namelijk imo best wel ok... maar misschien ben ik de wel de enige die dat vind :D en kan het gewoon een stuk beter... vandaar.

thanx 4 the tip!

Wat ik al dacht wordt bevestigd. Je weet gewoon niet wat je wilt en dan gaan je dingen veranderen om het veranderen en niet voor het resultaat. Hou je geld lekker in je zak en ga eerst eens uitzoeken wat je wilt.

Luke-wannabe
24 september 2008, 19:20
Ik denk dat deze een redelijk normale grote heeft, want die is volgens mij hetzelfde als van mn yamaha strat. Ik zal e.e.a eens opmeten.

Het geluid van mn nep fender is op dit moment eigenlijk al erg goed. Dus ik zal eens kijken wat erin zit. Hij is van het merk Dylon (is overgenomen door Aria) en hij is zo'n 16 jaar oud. Als er idd echt kinmann pcikups inzitten zoals ik dacht, dan doe ik daar waarschijnlijk niks aan...
hij komt namelijk redelijk dicht bij het geluid van Hank B marvin :D (the shadows) en dat is wel ongeveer het geluid wat ik moet hebben.
Als er Kinmans in zitten laat je ze zitten? Oftewel het zit tussen je oren..

RonnyV
25 september 2008, 11:18
Ja jullie hebben ook gelijk ;-)
Als er idd kinmans inzitten laat ik ze zeker zitten, want goed is goed...

Dan hoeft er alleen nogmaar een nieuwe tremolo in, en die kosten maar iets van 70 euro, en dan is het weer een goeie :)

Kakihara
25 september 2008, 11:44
Ja jullie hebben ook gelijk ;-)
Als er idd kinmans inzitten laat ik ze zeker zitten, want goed is goed...

Dan hoeft er alleen nogmaar een nieuwe tremolo in, en die kosten maar iets van 70 euro, en dan is het weer een goeie :)

Je hoeft helemaal niet zoveel uit te geven voor een deftige tremelo:
de Diego waar GG al over sprak kost bij Tonefactory €42 en een Wilkinson VS-50 kost ook maar iets van een €44 en beide zijn meer dan degelijke tremelo's

RonnyV
25 september 2008, 12:14
ooh dan... dan ga ik daar zeker ff checken! thanx!

G.G.
25 september 2008, 20:11
ooh dan... dan ga ik daar zeker ff checken! thanx!

Kijk wel ff goed naar de spacing!

Qat betreft je elementen, wacht daar ff mee, want de brug veranderd je geluid ietsjes. Je krijgt een iets meer sprankelend hoog door het aluminium blok is mijn ervaring (3 Diego's gehad op 4 strats).

Vergeet ook niet dat als je elementen oke zijn, of redelijk in de buurt van oke (wat ik vermoed, anders had je wel kunnen omschrijven wat er mis mee is) je ze nog verder kan finetunen voor nog geen euro.

Bijv. *treblebleedcap op je volumepot,
*een tonepot verplaatsen/verwijderen/loskoppelen,
*andere condensatorwaarde aan je tonepot,
*stukje blik, staal (ff verschillende materialen en diktes uitesten) onder het brugelement plakken
*shielden met alutape
*andere waarde van pots (paar eurootjes en een groot verschil)

en zo zijn er nog 100den manieren om iets aan je geluid aan te passen