PDA

View Full Version : Krakende versterker



Paulio
23 september 2008, 14:13
Hee,

Ongeveer een maandje geleden kocht ik de Marshall DSL50 tweedehands bij feedback. Hij bevalt nog steeds erg goed, maar ik heb één probleempje. Ik heb laatst de oude buizen vervangen door JJ's, hij klonk een stuk beter maar kraakte continu, dus na een tijdje proberen kwam ik erachter welke buis het was en verving deze. Hij kraakt nu niet continu meer, maar soms als ik hem aan zit begint ie weer als een gek te kraken. Dit is te verhelpen door hem aan en uit te zetten, maarja dit hoort natuurlijk niet..

Komt iemand dit bekend voor?

Alvast bedankt!:)

Puerco
23 september 2008, 14:28
Waarschijnlijk toch een van de buizen die slecht is.
Dat ze nieuw zijn maakt niet uit, ik heb hetzelfde gehad toen ik een versterker bij Ceriatone kocht. Af en toe een vreselijk gekraak dat alleen weg ging door snel de amp uit te doen. Eén van de eindbuizen bleek slecht te zijn en na vervanging (met een nieuw gematched pair) nooit een probleem meer gehad.
Je kunt het testen door met een potlood of ander licht stokje voorzichtig één voor één tegen je buisjes te tikken, de schuldige zal zich snel verraden.

Kim Wilson
23 september 2008, 14:30
Nou, twee kapotte buizen achter elkaar lijkt me sterk. Is het geen rotte buisvoet?

Paulio
23 september 2008, 15:16
Het ligt niet aan die nieuwe buis, want hij deed het ook met de oude buis die ik er tijdelijk in had. Dus misschien toch een van de andere JJ's? Ik vind het alleen raar dat hij het soms doet en er dan mee ophoudt als je hem aan en uit zet.

Ik denk niet dat het aan de buisvoet ligt, dan zou hij voordat de nieuwe buizen erin zaten waarschijnlijk al kraken.

Vanavond ga ik maar eens testen of het aan één van de andere buizen ligt, is alleen beetje lastig testen omdat hij niet continu kraakt..

Puerco
23 september 2008, 18:47
Vanavond ga ik maar eens testen of het aan één van de andere buizen ligt, is alleen beetje lastig testen omdat hij niet continu kraakt..
Is niet zo lastig om te testen hoor, als je gewoon met een potlood tegen je buisjes tikt zal het slechte buisje zich vrijwel altijd verraden (door op dat moment te gaan kraken of fluiten).

Paulio
27 september 2008, 13:50
Na een tijdje lang proberen ben ik er nog steeds niet achter waar het gekraak vandaan komt, heb tegen de buisjes aangetikt, maar er gebeurde niks. Voor de rest is het gekraak alleen maar toegenomen...

Nocki
29 september 2008, 12:46
stond je amp aan en neit op standby toen je dat deed? Het piepen (heel licht) en kraken hoor je namelijk versterkt.

Paulio
29 september 2008, 16:04
Ik ben er waarschijnlijk achter waar het aan ligt:) Heb sinds gister de oude eindbuizen er weer in zitten en heb nog geen gekraak gehoord tot nu toe.

Bedankt voor de reacties allemaal!

Nocki
29 september 2008, 16:09
vertel eens wat het was dan.

is het opeens weg en heb je geen idee of weet je het wel en durf je het niet te zeggen?

Paulio
4 oktober 2008, 16:51
Sorry, dat ik een beetje laat reageer. Maar ik heb dus gewoon een weekje met de oude eindbuizen erin gespeeld en het gekraak was weg. De JJ buizen heb ik weer opgestuurd en heb weer nieuwe gekregen. Het probleem is nu helemaal weg :D