PDA

View Full Version : Eerste gitaarprojectje



FantasTies
23 september 2008, 13:56
Hee allemaal,

Ik kom al een tijdje regelmatig op dit forum maar heb eigenlijk nog nooit iets gepost.
Ik heb veel zelfbouw topics gelezen en ben zo op het idee gekomen om zelf mijn eigen Squier gitaartje om te bouwen.
Omdat ik heel veel heb gehad aan alle informatie die ik hier heb kunnen vinden vond ik het wel zo eerlijk om de resultaten hier te laten zien!

Mijn gitaarcarrière begon toen ik een paar jaar terug een Squier had gekregen.
Deze heb ik altijd met veel plezier bespeelt, het is ook een prima gitaartje alleen toen ik na een tijdje me wat drukker ging maken om een beter geluid en er wat actiever mee bezig was wilde ik toch wel wat meer.
Omdat ik de gitaar altijd wel fijn vond spelen alleen de looks en het geluid niet echt aan mijn wensen voldeden besloot ik om de gitaar om te gaan bouwen.
Na heel veel erover te hebben gelezen ben ik aan de slag gegaan.

De gitaar was een simpele Squier strat in sunburst met een rosewood toets en een 70's achtige dikke kop.
Wat voor hout het precies is is me nog niet duidelijk, in ieder geval geen multiplex.
Ik besloot de gitaar felrood te gaan spuiten.
Alle hardware op de tuners en de brug na is vervangen, hier was ik namelijk nog wel tevreden over.
Ik heb in de nekpositie een SD hotrail geplaatst, in de midden positie een SD SSL-1 vintage singe-coil en in de brugpositie een vintage 59' humbucker, ook van SD.
Dit alles is uitgerust met een 5-way switch, 1 volume knop en 2 tone knoppen.

Op wat kleine afstellingen na is hij af en ik ben zeer tevreden over mijn eerste "bouw" projectje.
Ik vrees dat ik het bouwvirus te pakken heb want ik zie het wel zitten om als volgend project een volledige gitaar te bouwen!

Genoeg tekst, foto's!

Zo ongeveer zag de gitaar er vantevoren uit:
http://www.tieskuypers.nl/gitaar/old.jpg


En dit is het resultaat:
http://www.tieskuypers.nl/gitaar/rechtopklein.jpg
http://www.tieskuypers.nl/gitaar/kopklein.jpg
http://www.tieskuypers.nl/gitaar/schuin2klein.jpg

Mr.Fingers
23 september 2008, 14:03
Bah, en ik maar denken dat ik de lelijkste fat-stratocaster van Gitaarnet.nl had, blijk jij 'm bijna identiek nagemaakt te hebben :sneaky: ;)

Keurig gedaan, dat wel, maar ik heb een afkeer gekregen van rood/zwart (ik probeer de mijne al een paar maand te verkopen, zonder resultaat)!

JimiDylan
23 september 2008, 14:22
Ten eerste, welkom op gitaarnet!!
Ten tweede, tof gedaan, ik neem aan dat hij ook een stuk beter klinkt met die nieuwe pickups?

JipStoop
23 september 2008, 14:25
Mooi rood is niet lelijk :)
Wat staat er onder Kuypers op je headstock ?

FantasTies
23 september 2008, 14:34
By Ties (Ties is mijn naam ;))

RonnyV
23 september 2008, 14:38
Vet gedaan hoor!

Zoiets ben ik ook van plan met mn oude strat... alleen die ga ik niet overspuiten, want hij is nu wit, en een beetje verkleurd :P mooi vintage :D

mijn yamaha strat wil ik ook gaan spuiten... hoe heb je 'm gespoten eigenlijk? gewoon met spuitbusen enzo? ;-) of compressor?

FantasTies
23 september 2008, 14:48
Ik heb hem gespoten met motip spuitbussen, dit ging erg goed, je moet alleen wel zorgen dat je er voldoende lagen opzet, ik heb er ook een aantal blankje lagen overheen gedaan.

Hij klinkt inderdaad ook stukker beter, veel minder ruis en gekraak en uiteraard veel voller.
In het middenstandje is het geluid heerlijk clean, in de neck behoorlijk vol en scheurend en in de brugpositie erg fel maar vol.

pim raaijmakers
23 september 2008, 15:29
ben zelf niet zo'n strat fan, en ze worden niet mooier met zo'n roeispaankop. maar de kleur en de mix van slagplaat en lak maakt deze gitaar zo fout dat hij eigenlijk weer mooi wordt.

pueblo
23 september 2008, 21:44
ziet er leuk uit, rode pickup covers zou misschien ook nog staan

pim raaijmakers
23 september 2008, 23:23
inderdaad, Pueblo. hoe meer contrast hoe beter het is.

waar heb jij dat lettertype vandaan? de naam is al genoeg?.....

barno
23 september 2008, 23:56
Bah, en ik maar denken dat ik de lelijkste fat-stratocaster van Gitaarnet.nl had, blijk jij 'm bijna identiek nagemaakt te hebben :sneaky: ;)

Keurig gedaan, dat wel, maar ik heb een afkeer gekregen van rood/zwart (ik probeer de mijne al een paar maand te verkopen, zonder resultaat)!

gooi er dan es wat witte candy op ipv dat zwart, dat verkoopt mss beter ...

st.robot
24 september 2008, 00:56
is dat je eerste lak-werkje ... in dat geval, lekker gedaan (hoewel ik eerlijk gezegd ook niet wild wordt van rood-zwart) Ik hoop dat mijn zelfbouw ook zo strak afgewerkt wordt

FantasTies
24 september 2008, 09:13
Het lettertype is BrushScript

Ik had wel wat ervaring met lakken, dit was wel het eerste gitaarlak projectje

grizzly
26 september 2008, 21:06
He jakkes, wil ik eindelijk een gitaar bouwen van rood en zwart hout, zie ik dit draadje :+)

Mooi gedaan hoor, strak werk. Alleen die kop he...... :(