PDA

View Full Version : Lyrics schrijven



artnaz
23 september 2008, 12:00
Gek genoeg kan ik hier weinig over vinden hier, ben ik dan zo achterlijk? :D

Ik heb nu een "bandje" met een tweede gitarist. Hij heeft een hele stevige metal-achtergrond, en ik meer old-school rock met veel klassieke invloeden. Nou spelen we met z'n tweeën akoestisch, dus we krijgen hele interessante nummers door onze grote verschillen. Maar, hij heeft al aardig wat ervaring met zingen en teksten schrijven, ik heb nooit iets dergelijks gedaan.

Dus ik heb een paar eigen ideeën voor nummers, maar dan moet ik ook de lyrics schrijven (aangezien het "mijn" nummer is en ik er een beter gevoel bij heb). Maar hoe pak je zoiets aan? :)

Ik heb voor mezelf een aantal steekwoorden/gevoelens opgeschreven die bij mij bij het nummer opkomen. Maar dan?

Dus mijn vraag is, hoe doen jullie dat? Hoe maak je van hele brede abstracte begrippen een duidelijke verhaallijn?

gitaarvrouwtje
23 september 2008, 14:11
ik vind het moeilijk daar een duidelijke richtlijn voor te geven..
wat ik doe is soms een tekst schrijven en dan pas muziek
maar meestal muziek, en dan tekst
ik ga zitten spelen en zing wat mee..wat er maar in me opkomt, als ik dan denk heej dat klinkt wel
dan schrijf ik zo n zin op
zokrijg ik op papier, flarden met wat gaten er tussen, en probeer dan , vooral rekening houdend met ritme en sfeer die dingen aan elkaar te verbinden
vaak heb je de melodie ergens al snel te pakken
probeer wel over maten heen te zingen dus zoek ook woorden die zich daar voor lenen..(lekkere klanken om aan te houden zoals OE:p
soms heb ik een bepaald thema en zoek daar woorden bij of zinnen
of als ik hele mooie zinnen hoor, bijv in een gedicht of op televisie oid, dan schrijf ik die op

wat wel een tip is, zoek het niet te ver
maak t niet te moeilijk, ..te bedachte teksten komen meestal niet over
je wilt een emotie overbrengen met klank, en daar moet je dus een tekst ibj hebben die daarop aansluit, dat hoeft niet moeilijk te zijn

veel zinnigs kan ik er ook niet over zeggen, je moet t toch zelf doen en dus ook uit je eigen bron tappen

-=JEROEN=-
23 september 2008, 15:44
Ik heb 2 manieren van schrijven:

1. Jammen over een redelijk vaststaand schema. Op deze manier heb ik alle ruimte om goede melodielijnen te verzinnen zonder vast te zitten aan bepaalde woorden of een bepaalde zinstructuur. De woorden die ik zing slaan vaak nergens op, althans in het begin was dat zo. Naarmate je dit vaker doet, komen woorden makkelijker, bijna als vanzelf. En als ik eenmaal wat goede melodielijnen heb, ga ik de tekst 'kloppend' maken.

2. Intuïtief schrijven. Ik schrijf op wat er in me op komt. Ik let totaal niet op of het ergens op slaat. Vaak in het engels, die taal loopt lekkerder. En dan ga ik later delen van deze tekst inpassen op de muziek. Sommige zinnen lopen zo lekker, dat ik de muziek er aan aanpas.

Tip: schrijf geen teksten in een taal die je niet beheerst. En als je moeite hebt met zelf teksten te verzinnen, neem dan wat sterke zinnen uit een verhaal of gedicht (denk wel aan plagiaat enzo, dus niet te veel te letterlijk over nemen)

artnaz
23 september 2008, 16:12
Bedankt voor de input! Ik vind het gewoon heel moeilijk om te beginnen wat onderwerp en zinnen betreft (het nummer is buiten de tekst dus al af). Belangrijkste is denk ik dat ik een verhaal in mijn hoofd heb, de tekst daarbij maken wordt dan heel wat makkelijker.

Baseren op een verhaal/gedicht is inderdaad een goede! :)

Reel Big Fish
23 september 2008, 16:17
Misschien een belachelijke input, maar als je in je nummer rijmen wilt hebben (is niet verplicht maar maakt een nummer vaak wel pakkend), dan kun je misschien een 'rap' schrijven. Op deze manier kom je van de 40 zinnen misschien 4 zinnen tegen die je wilt en kunt gebruiken in je nummer. Meeste nummers die ik heb geschreven zijn op deze manier tot stand gekomen, enige wat jammer is, is dat onze band nooit een echte zanger heeft gehad dus mijn teksten zijn nooit tot hun recht gekomen.

Veel succes.

eddyvanbuiten
24 september 2008, 12:58
Gek genoeg kan ik hier weinig over vinden hier, ben ik dan zo achterlijk?

ik heb een paar weken geleden een verzoek gemaild aan gitaarnet om een forum over componeren te starten, omdat dit altijd overal en nergens wordt gepost..
heb er (nog) niks van gehoord, maar misschien komt dit nog

WillemdaGuide
24 september 2008, 13:13
Nou kan ik zelf geen goeie teksten schrijven maar als ik met eigen werk bezig ben vind ik het belangrijk dat degene die zingt zijn/haar eigen teksten schrijft, ook al is het "mijn" nummer. Alleen op die manier kun je echt het gevoel en emotie in een tekst leggen, komt immers uit de zanger zelf. op één of andere manier vind ik het anders gewoon net niet

tidalwave_sideburns
24 september 2008, 13:19
Je kan teksten schrijven op veel verschillende manieren benaderen, bijvoorbeeld een interessante observatie, woordspeling (bijvoorbeeld "calling in sick, calling in twisted" ) en daarop voortborduren.
En houdt in godsnaam alsjeblieft die dingen die 40 jaren geleden al cliche waren eruit. I love you I need you I want you, true , leave me blue, on my knees begging please, city pretty titty. Vooral de teksten van Korn vind ik echt heel zwak. Alleen maar I myself me, en via goedkope prisma rijmpjes worden er zinnetjes mee gevormd, geschreven in 10 minuten. Moet je zelf ook maar bekijken, Hier (http://www.metrolyrics.com/korn-lyrics.html)
Geen mooie zinconstructies, dubbele bodems, alleen maar gemekker en geemmer. Bleh.
Bandjes uit Engels sprekende landen gebruiken die gare cliche rotzooi al teveel. Als het je moedertaal niet is, is het nog nietszeggender. Di-rect vind ik om deze reden echt tenenkrommend zwak. Ze voegen geen fuck toe, gaat nergens over, maar het is wel in het Engels. Hebben ze trouwens buiten Nederland en Belgie succes?

Maar goed, teksten schrijven. Wat ik vroeger wel eens deed was als de muziek eenmaal af was, een tekst lenen van andere liedjes, en op den duur daar wat van breien. Wat onderwerpen betreft, ik ben in mijn 'vakgebied'vrij beperkt: zombies/vampieren/horror (doe ik trouwens niet aan), auto's, wichter en drank. De laatste drie dan maar.
Laatste tip: laat je niet teveel leiden door rijm. Levert je erg veel beperkingen op. Schrijf gewoon neer, zie waa je heengaat, en probeer het later anders te zeggen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,


Jan

Heibel
24 september 2008, 13:23
Ik begin meestal met een concrete situatie die de sfeer van een nummer zet. De rest komt dan vaak vanzelf. Een goed voorbeeld daarvan: "Once I thought I saw you in a crowded hazy bar, dancing on the light from star to star", uit Hurricane van neil young.
Ik vind het ook moeilijk om goede teksten te schrijven. Soms moet je over een bepaalde schaamte heenstappen voordat je echt kunt verwoorden wat je voelt. Uiteindelijk werkt dat wel het beste, want dat maakt het "echt"...

Goed initiatief dit trouwens...

EuroCinema
24 september 2008, 13:39
En houdt in godsnaam alsjeblieft die dingen die 40 jaren geleden al cliche waren eruit. I love you I need you I want you, true , leave me blue, on my knees begging please, city pretty titty.

:p jahaa:
- ... cuts like a knife
- ... too blind to see
- change/rearrange
- night - morning light
etc etc etc

Verder heb ik een pesthekel aan teksten die een hele rij statements over de zanger bevatten, liefst met een flinke dosis zelfmedelijden "I feel... I am... I have... when I was young... my dit en me dat.." Alanis Morisette bijvoorbeeld en veel van die grungebands. Ga lekker tegen je psychiater huilen, denk ik dan. Oh en wat me ook irriteert: gebiedende wijs. "Take me to..." (the place i love, the Paradise City etc.) ik ben je taxichauffeur niet, eikel. :stop:

Ben het trouwens niet helemaal eens met WillemdaGuide op dit vlak. Een echt begaafde zanger(es) maakt een nummer zich compleet eigen. Chet Baker kon 40 jaar oude musicalliedjes zingen alsof hij het vanochtend zelf had meegemaakt en ter plekke bedacht hoe hij het onder woorden zou brengen.

Toen ik zelf nog vocale liedjes schreef, zocht ik gewoon naar woorden die lekker liepen op de belangrijkste stukken van de melodie. Van daaruit verzon ik er dan de rest omheen.

dunnoaname
28 september 2008, 15:13
Ik vind het ook van levensbelang dat je liedjes niet een tekst hebben zoals een popliedje een tekst 'hoort' te hebben, maar dat het een tekst is die echt uit jezelf komt.
Dat wil dus niet zeggen dat je altijd maar over jezelf moet zingen of over wat je hebt meegemaakt, het betekent dat e bijvoorbeeld kan zingen over iets wat je gelezen hebt, gezien op straat, gehoord in de trein. Iets waar je de pest in hebt, wat je prachtig vind etc.
Ik merk zelf dat ik eigenlijk niet goed dingen onthoud die ik interessant vind als ik ze niet opschrijf. Ik klad dingen op papiertjes, in boeken, of schrijf gewoon eens 's avonds op wat ik heb gedaan en wat ik ervan vond. Geen gay lief-dagboek gelul, maar de gewone of gekke dingen van een dag.
Het komt dan overigens zelden voor dat als ik een liedje schrijf ik in mijn blaadjes ga bladeren opzoek naar een onderwerp. Door het te hebben opgeschreven weet ik meestal nog meer over hetgene waar ik over wil zingen dan als ik het niet heb opgeschreven.

Ik wil niet zeggen dat dit per se DE methode is, dit is wat het beste werkt voor mij.
Desondanks ben ik vrijwel altijd enorm ontevreden over mijn eigen songs :P .

artnaz
28 september 2008, 21:15
Allen bedankt voor de nuttige info, ik ga ermee hard aan de slag! :)

Wees trouwens niet ongerust over cliché rotteksten, dat zal echt niet gebeuren. Als ik iets doe, doe ik het goed, of anders helemaal niet! :satisfie:

Nol94
30 oktober 2009, 10:49
Vooral de teksten van Korn vind ik echt heel zwak.

Volledig met je eens


Soms moet je over een bepaalde schaamte heenstappen voordat je echt kunt verwoorden wat je voelt. Uiteindelijk werkt dat wel het beste, want dat maakt het "echt"...

Klopt ook
Ik schrijf mijn teksten vaak thuis, en ik laat ze dan lezen door een aantal vrienden van me. Dan vraag ik wat zij ervan vinden en wat er beter aan kan. Dat commentaar kan ik dan weer gebruiken. Probeer nummers op te zoeken die ongeveer het gevoel hebben dat jij wilt hebben op dat moment. Als je ze luistert terwijl je schrijft, gaat het makkelijker.


Ik moet er nog wel bij zeggen dat wij in de band (ik ben gitarist :metal: /second vocalist) eerst de teksten schrijven en daarna pas de muziek erbij maken. Het voordeel daarvan is dat de tekst altijd goed uitkomt en dat je het gevoel van de tekst makkelijk weer in het nummer kunt plaatsen.

Don Capo
30 oktober 2009, 12:53
Je hebt wel door dat je op een topic van ruim een jaar oud reageert?

Muzieknono
31 oktober 2009, 07:43
Je hebt wel door dat je op een topic van ruim een jaar oud reageert?

Dat lijkt me toch niets uit te maken, ik ben naast flamenco ook begonnen met wat singer songwriter dingetjes omdat ik soms overloop van de teksten die opborrelen, ik moet zeggen dat ik dit topic wel interessant vind.
Is het wellicht een idee om een apart kopje Singer songwriter te maken.
Mvgr. Dirk Jan :B

sjoerd5
31 oktober 2009, 11:42
Dat lijkt me wel uitmaken.

artnaz
31 oktober 2009, 12:19
Hoezo, als hij er toch mee geholpen wordt... En ik vind het trouwens ook nog steeds interessant! :)

pimmetje
31 oktober 2009, 12:30
Hier geen discussie over hoe het forum gebruikt moet worden a.u.b.. Gewoon on-topic blijven als 't je interesseert.

Je kan zo'n bump misschien niet handig/nodig/whatever vinden. Een off-topic discussie erover lijkt me nog minder goed voor een onderwerp. Als je een bepaalde bump echt crimineel vindt, kan je de post rapporteren.
Vragen => PM