PDA

View Full Version : Zelfgemaakte track met gitaar solo's



RonnyV
23 september 2008, 11:13
Ik heb een paar maanden geleden een eigen backing track gemaakt, met daarbij een eigen solo.
Het stelt opzich niet zoveel voor, maar ik moet zeggen dat het eind resultaat best leuk geworden is. Als ik mn snelheid en toonladders wat verbeterd heb, dan maak ik wel een keer een wat vette nummer.

check hier op youtube (http://www.youtube.com/watch?v=Mc1EOZPt83k) mijn filmpje.
Comments zijn altijd welkom!

Ganjaman
23 september 2008, 11:15
uhm, verkeerde subforum?

RonnyV
23 september 2008, 11:50
moet nog ff het forum beter leren kennen :P

artnaz
23 september 2008, 12:13
Prima gedaan hoor! Ook de video zelf is heel vet! :)

Alleen valt het (mij persoonlijk) erg op (in negatieve zin) dat je bij snelle stukjes allemaal "aanliggende noten" speelt. Dus gewoon de toonladder op en neer, je slaat geen noot over (om het maar simpel te zeggen). Maar nogmaals, goed gedaan hoor!

RonnyV
23 september 2008, 12:26
thanx, daar heb ik wat aan :)
En dat is precies mijn probleem op dit moment ;-) Het enige wat ik kan is de pentatonische ladder, en hierin komt ik niet verder...
daarom zit ik hier nu ook op het forum, om veeeeeeel bij te leren...

Riky
23 september 2008, 16:02
vet! Ik vind het lekker:) Snelle stukjes zou je variatie in kunnen brengen idd. Speel gewoon eens een noot buiten het schema. Als je daar een beetje in trained weet zo welke noten je buiten het schema kunt pakken en welke niet. Je kunt ook nog varieren in tempo.

Maar tof opgenomen en tof filmpje!

RonnyV
23 september 2008, 16:50
ja dat afwijken was ik al een beetje aan het doen, maar door het geen ik hier allemaal over tonenladders heb gelezen gaat het wel goed komen :D

pannekoek
23 september 2008, 17:01
wow, echt heel erg vet, ik ben iig zwaar onder de indruk

RonnyV
23 september 2008, 17:11
Thanx!

Overigens misschien wel leuk om te vermelden waarmee het allemaal gemaakt is.
De backing track heb ik met reason 4.0 gemaakt.
De gitaarsound komt volledig uit guitarrig 2.0 omdat ik daarmee het beste geluid krijg op mn pc.

Sterik
24 september 2008, 19:04
vet! het begin is een beetje mark knopfler achtig (hetgeen goed is)
en dezelfde riff als big bad moon van satriani, maar dat heb je ook nogal snel
tof gedaan

Nellyrocks
24 september 2008, 19:12
Ik vind het mooi hoor. kan inderdaad het en der wat spannender qua solo's maar ik loop niet te zeiken over een pentatoninschladdertje.

wat ik nog veel leuker vind zijn jouw andere composities (http://www.youtube.com/watch?v=fNdlYm4p0NU&feature=related)

ExplorerNut
24 september 2008, 21:56
Heel goed! Met gevoel en het loopt als een trein.

Volgens mij zitten wij een beetje op hetzelfde niveau maar jij beheerst de truukjes wat beter. Ik ben in theorie ook nog niet verder dan pentatonisch, in de praktijk is er nog alles wat ik klakkeloos uit een boekje of gehoor meespeel.

Nogmaals mijn complimenten.

RonnyV
25 september 2008, 17:54
Ik vind het mooi hoor. kan inderdaad het en der wat spannender qua solo's maar ik loop niet te zeiken over een pentatoninschladdertje.

wat ik nog veel leuker vind zijn jouw andere composities (http://www.youtube.com/watch?v=fNdlYm4p0NU&feature=related)

Thanx en lol :D



Heel goed! Met gevoel en het loopt als een trein.

Volgens mij zitten wij een beetje op hetzelfde niveau maar jij beheerst de truukjes wat beter. Ik ben in theorie ook nog niet verder dan pentatonisch, in de praktijk is er nog alles wat ik klakkeloos uit een boekje of gehoor meespeel.

Nogmaals mijn complimenten.

Dank je wel!! ik wijk wel ietws of wat af van pentatonisch, maar dat moet gewoon nog meer om het interessanter te maken. Het zal ook een kwestie van veel doen zijn om het goed te krijgen.

Als iemand ook wat wil doen met deze backing track, dan zet ik graag een mp3 online... misschien kunnen we er een competitie van maken :D (dan wel met film materiaal als bewijs :D)

Bloodline
26 september 2008, 00:01
Wat tof man!
Goed opgenomen qua film, ziet er tof uit.

Enigste minpuntje vindt ik de improvisatie met de elec. gitaar.

Ik mis een beetje die ballen licks vanaf 1:36.
Af en toe beetje te standaard triplets toonladder verwerken.


Maar verder tof!

Noid
26 september 2008, 11:47
Goed gedaan zeg. Het is allemaal zo goed verzorgd: het geluid, de film en het gitaarspel. Dat je er moeite voor hebt gedaan zie je d'r aan af. Als je dat doorzet, dan komt het ook wel goed met het "ontsnappen" aan de standaardpatronen van de pentatonische ladders. Alhoewel, volgens mij doe je wel meer dan penta, want het lijkt alsof je regelmatig de volle 7 noten van de toonladder afloopt, klopt dat?

RonnyV
26 september 2008, 15:29
thanx!

tja niet bewust... ik gebruik inderdaad die zelfde noten ook 5 tonen lager zeg maar... ik ben nog niet zo into the noten omdat ik alles op gehoor en gevoel speel... maar volgens mij heb je idd gelijk..

hugo123
27 september 2008, 11:26
RonnyV je hebt een mailtje! Mail het antwoord maar terug!

JelmerOnGuitar
27 september 2008, 12:26
Super dit! Echt lekker nummer, ook knap gedaan met Reason vind ik. Ik werk ook al een tijd met dat programma maar jij haalt er toch stukken betere sounds uit dan ik.

Hoe krijg je die drums zo mooi/dik/vol afgemixed? Doe je dat in Reason? Of exporteer je het dan als Wave naar Cubase om het daar te mixen? Klinkt namelijk erg dik!

Qua compositie is het heerlijk, lekkere mark knopfler invloed en idd satriani achtige riff... Dat is gewoon lekker, daar kun je heerlijk op soleren.
Over je solo. Jah ik sluit me aan bij de andere comments over de toonladders. Maar ik herken mezelf er wel in.. Ik deed (en doe) precies die pentatonische neergaande lick (van hoge E naar lage) ook heel vaak, die werkt wel. Alleen jij doet hem wat té vaak... Maar dat geeft niet. Ga lekker door met improviseren, doe het vaak en kijk/lusiter naar anderen dan maak je progressie. En idd, probeer andere scales. Mix er bijvoorbeeld eens wat noten van de Mineur ladder in...

Conclusie: Nice gedaan!

RonnyV
27 september 2008, 14:18
Yes ga ik zeker doen! aan de tips heb ik was, zodat ik mn gitaar spel nog flink kan verbeteren...

Wat betreft reason... nee de gehele track komt gewoon uit reason, niks meer niks minder... ik gebruik wel reasondrumkits2, want daar zitten super goede drumkits in, en dat scheelt al heel veel. Verder kan ik het niet echt uitleggen want ik mix het af op gehoor, en ik heb aan de drums niks gedaan, behalve het volume naar mijn gevoel goed gezet.
Dus ik zou zeggen probeer reason drumkits 2 maar eens... die klinkt echt super!

JelmerOnGuitar
28 september 2008, 23:43
Yes ga ik zeker doen! aan de tips heb ik was, zodat ik mn gitaar spel nog flink kan verbeteren...

Wat betreft reason... nee de gehele track komt gewoon uit reason, niks meer niks minder... ik gebruik wel reasondrumkits2, want daar zitten super goede drumkits in, en dat scheelt al heel veel. Verder kan ik het niet echt uitleggen want ik mix het af op gehoor, en ik heb aan de drums niks gedaan, behalve het volume naar mijn gevoel goed gezet.
Dus ik zou zeggen probeer reason drumkits 2 maar eens... die klinkt echt super!
Oh oké wat gaaf zeg! Waar vind ik drumkits 2 dan? Is dat iets wat los staat van Reason 4 patches? Ik heb namelijk Reason 4 wel compleet... Maar zie zo die drumkits 2 niet staan.. Ik gebruik zelf vaak de tight kit, maar dat klinkt lang niet zo lekker als die van jou. Ook gebruik ik welles EZ-drummer, maar dat moet nog ff wennen;)..

RonnyV
29 september 2008, 10:31
Ja EZdrummer werkt ook goed als je drumkitsfromhell gebruikt...
Maar die drumkits2 is een losse refill (soundbank) van propellerheads. Die kunt je kopen... of op bepaalde andere manieren verkrijgen ;)

RonnyV
27 november 2008, 11:54
Ik kick dit topic ff omhoog voor de volgende reden...

Ik ben benieuwd wat jullie van het geluid vinden, van alle 3 de gitaren...Ik hoor het namelijk zelf niet meer... Ik heb het idee dat mn Akoustische gitaar ruk is, mn (houdkleurige)yamaha andere pickups moet hebben... en mn witte Dylon (tegenwoordig Cort) strat van 15 jaar oud met multiplex body die later in het filmpje te zien is het beste klinkt :P

http://www.youtube.com/watch?v=Mc1EOZPt83k

Ik hoor graag jullie mening...