PDA

View Full Version : Nog wat laatste vragen over vullen en beitsen



KoenB
22 september 2008, 23:50
Mijn zelfbouwproject is nu bijna op het punt dat ik het mahoniehout kan gaan vullen en de hele boel in de beits kan zetten. Er zijn echter nog wat dingen die ik graag wil weten:

1 - Ik heb gehoord dat Clou houtvuller beits goed opneemt. Andere vullers doen dit vaak niet. Ik heb hier thuis Rustins grainfiller mahogany nog staan. Is dit bruikbaar om overheen te beitsen, of moet ik even naar Vox Humana voor een potje Clou?

2 - Ik heb mijn gitaartop (esdoorn) flink geschuurd. Toch blijven er putjes in zitten. Ik heb wel eens gehoord dat als je esdoorn nat maakt, dat het dan uitzet en zn natuurlijke vorm weer opzoekt. In hoeverre is dit waar? m.a.w, mss toch stevig doorschuren?

3 - Als je een stuk hout in 2 kleuren beitst (ik wil dus een burst maken met blauw en zwart), kun je de 2 kleuren dan 'blenden' door met een nat doekje over het hout te wrijven op dat punt? Ik dacht dat een keer gezien te hebben namelijk.

Op deze vraagjes weet ik zelf het antwoord al half, maar ik wil het toch gewoon ff zeker weten. Mijn bouwproject loopt echt lekker nu en ik wil het niet verkloten in de laatste fase!

no 1 hops
23 september 2008, 08:11
wat betreft het wassen van kleur kijk eens naar deze clip
http://www.taunton.com/finewoodworking/SkillsAndTechniques/SkillsAndTechniquesArticle.aspx?id=30182

wat betreft de putje.
als het deuken zijn kun je met water en een strijkbout proberen ze weer omhoog te krijgen.
maar controleer goed of je werktafel die putje niet maakt anders blijf je aan de gang