PDA

View Full Version : wanneer belasting



spike67
22 september 2008, 23:21
Wij treden af en toe eens op, wanneer moet je belastingen afdragen,
pas als je geld gaat vragen of is er een maximum per jaar?

wie heeft er info over

alvast bedankt

Baker
23 september 2008, 00:20
verkeerde subforum.

maar goed.

-Als het zwart is zou ik ook geen belasting afdragen.

-als je volgende de kleine artiestenregeling speelt, hoef je tot iets van 136 euro per persoon per optreden geen belasting af te dragen, als je de onkosten kunt verantwoorden. Zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb23/lb23-18.html#P180_25947

-Als je band een bedrijf is, en als je een factuur stuurt, moet je btw afdragen, en als je veel winst maakt ook nog belasting.

Kortom, als je een paar keer per jaar optreedt hoef je je geen zorgen te maken.

MjS
24 september 2008, 18:03
Ik zit de afgelopen dagen de boel ook goed uit te zoeken, maar volgens mij hoef je voor die 136 per optreden p.p. geen onkosten te kunnen verantwoorden...

Baker
24 september 2008, 23:49
Ik zit de afgelopen dagen de boel ook goed uit te zoeken, maar volgens mij hoef je voor die 136 per optreden p.p. geen onkosten te kunnen verantwoorden...

Volgens mij wel. Het is een belastingvrije onkostenvergoeding. Maar 136 Euro kom je makkelijk aan hoor, snaren, afschrijving, reiskosten.

Maar goed, misschien zit ik er naast.. waar heb je gevonden dat je geen onkosten hoeft te verantwoorden? (link?)

dml
25 september 2008, 10:29
Ho, pas op!! Die € 136,- is weldegelijk een bruto bedrag en dien je bij je jaarlijkse aangifte IB aan te geven. Hier wordt dus weldegelijk nog inkomstenbelasting over geheven. Het is natuurlijk wel je eigen verantwoordelijkheid of je die € 136,- al dan niet aangeeft.

Afschrijving kun je alleen indienen als je ook daadwerkelijk bij de Belastingdienst staat ingeschreven als zelfstandig ondernemer en/ of als je middels een Verklaring Arbeids Relatie (VAR) werkt. Als je die laatste hebt, kun je zelf factureren. Kosten die je daadwerkelijk hebt gemaakt en aantoonbaar zijn (benzinebon, bon van de gekochte snaren) kun je wel weer aftrekken.

Als je maar een paar keer per jaar optreedt en het belastingtechnisch gezien zonder gedoe wilt regelen, dan is het voor alle partijen het makkelijkst met een gageverklaring te werken: KLIK HIER. (http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/gageverklaring_lb_artiesten_beroepssporters_lh0242 z13plfol.pdf)

Baker
25 september 2008, 21:24
Het is natuurlijk wel je eigen verantwoordelijkheid of je die € 136,- al dan niet aangeeft.


Met belastingvrij bedoel ik dat er geen sociale lasten over geheven worden.

Indien de opdrachtgever gebruik maakt van de kleine vergoedingsregeling en de bijbehorende gageverklaring, dan moet de betreffende kroeg je officieel ook nog een jaaropgave sturen aan het eind van het jaar. En aangezien dat bij ons 9 van de 10 keer niet gebeurt, geef ik het ook gewoon niet op bij mijn aangifte.

MjS
28 september 2008, 13:01
Ik vind die site van de belastingdienst maar verwarrend, daar staat helemaal niks over de kleine vergoedingsregeling. Tenminste, wel dat 'ie er is, maar niet dat je hard moeten kunnen maken dat het allemaal onkosten zijn en dat je anders gewoon inkomstenbelasting betaalt. Of zo... toch nóg maar een keer bellen...

dml
3 oktober 2008, 16:40
Met belastingvrij bedoel ik dat er geen sociale lasten over geheven worden.

Indien de opdrachtgever gebruik maakt van de kleine vergoedingsregeling en de bijbehorende gageverklaring, dan moet de betreffende kroeg je officieel ook nog een jaaropgave sturen aan het eind van het jaar. En aangezien dat bij ons 9 van de 10 keer niet gebeurt, geef ik het ook gewoon niet op bij mijn aangifte.

Een jaaropgave is alleen nodig als de opdrachtgever WEL sociale lasten afdraagt/ inhoudt. De KVR is juist in het leven geroepen om die hele administratie voor een opdrachtgever (en -nemer) te voorkomen.

Dus belastingvrij geldt, in het geval van KVR, wel voor de opdrachtgever, maar de opdrachtnemer dient weldegelijk sociale lasten over dit bedrag te betalen. Maar nogmaals, da's je eigen verantwoording. Mocht de Belastingdienst een steekproef houden bij één van je opdrachtgevers en ze komen jouw gageverklaring tegen, dan ben je wel het haasje.