PDA

View Full Version : Staggered elementen



Paulusstrat
22 september 2008, 21:35
Kan je Staggered elementen van een rechtshandige gitaar in een linkshandige gitaar zetten maakt dit uit kwa geluid?

MVG
Paulusstrat

snaarplukker
22 september 2008, 21:44
Volgens mij is een element staggered om de pooltjes ook een radius te geven zoals de toetsen. De radius is bij een linkshandige gitaar gelijk als een rechtshandige, dus moet het zowel op een rechts of linkshandige gitaar kunnen. Verder ben ik bij elementfabrikanten geen elementen voor linkshandige gitaren tegengekomen.

Cees

Paulusstrat
22 september 2008, 21:47
hhmm ok maar er worden ook linkshandige elementen gemaakt zie ik op het internet dus dat vroeg ik me afxD

aaronstonebeat
22 september 2008, 21:48
Staggered elementen zijn bijna altijd asymmetrisch. Daarbij is wel rekening gehouden met een radius van de snaren, maar als je het element omdraait, zijn de afstanden van (sommige) polepieces tot de snaren toch anders.

Paulusstrat
22 september 2008, 21:55
ja wil voor me 1978 strat namelijk waarschijnlijk het liefst de orginele elementen aanschaffen. of iets rond die tijd. maar linkshandig zijn deze dingen dus bijna onmogelijk te krijgenxD.

aaronstonebeat
22 september 2008, 22:18
Ik heb wél eens ergens gelezen - maar dit is geheel voor eigen risico - dat je de polepieces voorzichtig hoger of lager kunt tikken.

Als dat kan, ben je uit de brand. En, ik weet niet hoe de vorm van je pupcavities is, het zou in voorkomende gevallen een hoop freeswerk schelen.

Ik heb het nooit zelf geprobeerd, ik vermeld het alleen maar.

aaronstonebeat
22 september 2008, 23:10
Kijk, dit vond ik zojuist over het veranderen van de hoogte van polepieces:

http://www.sweetwater.com/expert-center/techtips/d--09/03/2007

vulvasonic
22 september 2008, 23:13
Kun je het element niet gewoon omdraaien, of zeg ik nu iets stoms?

aaronstonebeat
22 september 2008, 23:21
Kun je het element niet gewoon omdraaien, of zeg ik nu iets stoms?

Je kunt ze niet omdraaien als ze aan de brugzijde een uitstulping hebben (zoals bij Fender) voor de aansluitingen en de elementholtes ook die vorm hebben; dan moet je eerst frezen of hakken.