PDA

View Full Version : Drums (VST) strak trekken



koentrend
22 september 2008, 17:43
Ik was laatst bij een vriend die werkt met Protools en die kon de ingespeelde MIDI drums straktrekken met een button.
Ik vroeg me af of dit ook in Cubase kan.

pol
22 september 2008, 17:51
tuurlijk, quantize, zit bij de midi opties

koentrend
22 september 2008, 18:36
Thenx!
Eerst maar even Cubase weer aan de praat krijgen, want hij ligt er nu helemaal uit 53@$%@#$%G$^%^%^%^%$%T#####

koentrend
3 oktober 2008, 23:02
Hallo! Cubase doet het inmiddels.
Ik wil het strak trekken van de drums beter onder de knie krijgen.
Iemand ervaring met de diverse mogelijkheden en instellingen?
Waar moet ik precies op letten en wat is het verschil van de diverse knoppen?
Welke gebruik je het meest? Ik ben wel wat wezen proberen, maar ik heb het idee dat Cubase ook veel verprutst als je niet de juiste volgorde van knoppen gebruikt. Dank!

Han S
4 oktober 2008, 00:05
Als je even googled op quantize in cubase dan kom je erg veel discussie tegen. Wat in Cubase al vanaf het begin kon toen het alleen maar een sequenceprogramma was, is uitgebreide mogelijkheden mbt quantize. Je heb groove quantize, een mogelijkheid waarbij je het procentsgewijze kunt quantizen en nog een paar van die grappen. Maar het moet wel op een grid passen, als ik vroeger een metaldrummer opnam met triggers en die zwaaide zodanig dat een click niet ging werken, dan moest ik handmatig quantizen in de key editor. Je kunt dan met die voetjes de noten vooruit en achteruit schoppen. Ben je ff lekker bezig en het houdt je van de straat.

http://www.simonv.com/tutorials/pulse_code/07_drums_cubase.gif

Je kunt het ook in de drum editor doen, maar ik vond de key editor net zo makkelijk.

bert k
4 oktober 2008, 00:51
En selecteren wat je wilt quantizen. Bijvoorbeeld wel de kick en de snare strak zetten, maar de hihat en de bekkens rustig laten zweven.

koentrend
4 oktober 2008, 09:11
Kan je ook bijvoorbeeld tegen Cubase zeggen:

De Bassdrum loopt niet gelijk met de clicktrack.
Trek elke Bassdrumtik (bijvoorbeeld tel 1) gelijk aan de clicktrack.

OF kan je als je een goede strakke BEAT hebt (2 rondjes) kopieeren in de Key-editor. (Oftewel snel en tijdbesparend werken).

Kan je alleen drums Quantizen of elke VST instrument?

Han S
4 oktober 2008, 09:34
Je kunt alles quantizen. Ik werk nog af en toe met Cubase op de Atari TT en ik weet niet zeker, maar daar kan volgens mij nog veel meer mee omdat het puur een sequence prog is. Als je een drumpartij wilt programmeren heb je aan één maat genoeg en die kun je als het moet oneindig veel keren copiëren in het repeat venstertje. En dan kun je virtuele of echte copy's maken, je drukt op de knop en de hele drumpartij rammelt hij er zo uit. Je kunt dan op de daartoe gescikte plekken een of meerdere maten weghalen en er fills of breaks tussen plakken. Fantastisch programma en hij kan het ook in notenschrift langs laten komen en uitprinten.

koentrend
4 oktober 2008, 09:58
Han! De repeat functie is geweldig en tijd besparend! TOP!
Nu nog even de handigheid ermee krijgen, zit telkens met de hi-hat te klooien, die loopt niet lekker na 1 repeat, maar dat komt goed.

Nog 1 vraag. Stel iemand speelt de noten voor mij in met een simpele drum VST en ik wil het daarna thuis koppelen aan een betere drum VST, zijn de geprogrammeerde noten altijd aan dezelfde trommel verbonden in een andere VST, of moet je dat dan weer toewijzen in bijv. de keyeditor?

Wie neemt er trouwens echte demo's/nummers op met VST drums? Je hebt namelijk niet elke trommel op 1 spoor......

pol
4 oktober 2008, 10:17
Nog 1 vraag. Stel iemand speelt de noten voor mij in met een simpele drum VST en ik wil het daarna thuis koppelen aan een betere drum VST, zijn de geprogrammeerde noten altijd aan dezelfde trommel verbonden in een andere VST, of moet je dat dan weer toewijzen in bijv. de keyeditor?



kan je toewijzen in de drummap.

in de drummap kan je zelfs kiezen naar welk vst instrument een noot moet toegaan, dus stel dat je 2 drum VST's hebt, van de ene wil je de basdrum & snare gebruiken, van de andere toms en cymbalen, dat kan perfect...

je kan ook nog met midi sends werken. kun je met dezelfde nooit verschillende vst instruments laten spelen

koentrend
5 oktober 2008, 13:01
Drums etc. lukt allemaal redelijk, ook het toewijzen van andere drums.
Het nummertje vordert! Als het af is laat ik het horen.

Nog wat vraagjes (ik stel ze maar hier, voor topic besparing:))
1. Er zijn vast wat standaard trucjes om de song als een cd opname te laten klinken. (Zang:zoveel % Reverb/Gitaar:Pannen/Drums: van links naar rechts Pannen tijdens roffel) Misschien daarna een filter over elk track doen, blabla... Graag hier wat info over, als dat kan.

2. Ik zit met mijn bass opname te stoeien, ene keer is het te zacht, andere keer hoor ik een ruis... iemand nog wat tips? (ik steek de bass rechtstreeks in mijn firestudio van Presonus)

koentrend
6 oktober 2008, 08:27
iemand????

pol
6 oktober 2008, 08:35
veel lezen op opname forums. Er zijn zoveel manieren van werken, er ook niet zoiets als een standaard trukje, hangt van de muziek af ook wat werkt...

drum pannen doe je zoals je ervoor zit, kick en snare in het midden pannen, hihat & ride een beetje links rechts... toms hoe ze staan. Overheads hard links en rechts. EQ op drums : om te beginnen weggooien wat je niet nodig hebt... uit overheads voor de cymbalen moet bv geen laag komen, uit de hi-hat micro ook niet, kick kan je nogal veel laag midden (rond de 250-350 hz weghalen omdat hier de modder zit...) enzoverder...

verder nog wat trukjes met parallele compressie, multiband etc... voor compressors zou ik wel andere plugins zoeken dan wat standaard in cubase zit, die vind ik niet zo geweldig klinken.

hier staan wat interessante guides

www.faderwear.com

niet dat die methode de enige manier is he, is maar 1 van de opties.
en gemakkelijk is het zeker niet

voor die basopname, als het ruist scheelt er iets met je bas of de bekabeling.
neem altijd op minstens 24 bit, en zie dat je de input niet overstuurd van de presonus (ook niet te stil opnemen natuurlijk) als de pieken de -5db halen is dat luid genoeg. heb je nog wat overschot moest je ineens wat harder aanslaan.

koentrend
6 oktober 2008, 11:25
Hoe kan je drums een goede EQ geven als het een VST instrument is?
Thenx voor verdere tips! Erg bruikbaar!

pol
6 oktober 2008, 12:05
ik gebruik zelf drumkit from hell superior, die kan je net als een echte drum behandelen.

welk vst instrument is het ? en heeft dat geen aparte uitgangen per spoor ?

koentrend
6 oktober 2008, 14:49
Poll, die heb ik ook! ik ga me er ff beter in verdiepen!
Thenx!

pol
6 oktober 2008, 14:52
op die dvd's staan toch een aantal standaardinstellingen voor cubase, ik ben van deze vertrokken, en ben van daaruit zelf gaan prutsen.

koentrend
6 oktober 2008, 14:55
Omdat ik met meerdere muzikanten werk (die vanuit huis inspelen) dacht ik dat het handiger is om standaard de LM-7 te gebruiken en daarna pas om te switchen.

Ik merk wel dat de DFH (midi toetsen) anders staan ingesteld dan die van de LM-7, en dat is dus lastig als je het project heen en weer gaat emailen.

pol
6 oktober 2008, 15:10
dat is simpel op te lossen met drummaps.

maak een drummap die je juiste inputs met outputs verbind. zo heb ik dat ook gedaan.

midi's blijven hetzelfde dan.

koentrend
6 oktober 2008, 16:22
waar zitten die drummaps? kan je iets concreter zijn.

pol
6 oktober 2008, 16:30
bij de midi-drum editor.

maak op voorhand even een lijst welke noot wat is voor de lm7, en doe hetzelfde voor drumkit from hell.

koentrend
7 oktober 2008, 21:10
hoi Poll sowieso is de LM7 natuurlijk veel minder uitgebreid qua mogelijkheden en geluiden dan DFH.

Maar ik werk dus met een drummer op afstand.
Als hij en ik nu beide met DFH werken, en ik thuis dus die drummaps maak voor zowel LM7 als DFH, moet ik dan de opgeslagen instellingen als bestand aan hem toemailen, zodat we dezelfde instellingen hebben?

pol
7 oktober 2008, 22:09
ik denk het niet, als je de cubase bestanden doorstuurt, en hij heeft dezelfde plugins en vst instruments als jij zou dat zo ook moeten werken.