PDA

View Full Version : Harley Benton GA5H en Greenback



VanMeekeren
22 september 2008, 16:19
Hallo,

Ik had dus het ietwat spontane idee om een HB GA5H van Thomann te bestellen. Lijkt me wel leuk om wat op rond te jammen thuis.

Heb ik alleen nog even een speakertje nodig. Nou heb ik thuis een Marshall MF400A staan,maar dat lijkt mij wat een overkill.

Ik wat op marktplaats zoeken om een Greenbackje,was van plan die dan zelf even in een houten behuizinkje te bouwen en de Les Paul eraan slingeren en jammen..


Is dit wat een goed idee? of klinken die kleine 5W amps totaal niet over een Greenback.

(ohmage zit wel goed, die GA5H is instelbaar op 4, 8 en 16, dus daar ligt het probleem niet.)

Zou die Greenback wel wat open klinken en wat natuurlijk overdriven met die 5W? of moet het dan toch wel echt naar de 20-25W trekken?

Van Meekeren

Nielsje
22 september 2008, 18:03
Lieve help...

Het is geen 'ohmage' , maar impendantie.

Je hebt thuis een cab staan, maar dat vindt je overkill, waarom?
Je wil een greenback (dat vermeldt je heel specifiek), maar je weet niet waarom, want je vraagt aan ons of het wel klinkt met een greenback.
Waarom wil je dan specifiek een greenback?

en blijkbaar wil je specifiek 'speaker-oversturing'?
Waarom zou je dat willen? Eer je daar van kan 'genieten', ben je al doof!

VanMeekeren
22 september 2008, 18:16
Zo.. heel veel tegenvragen, en wat foute conclusies en genegeerde retorieke dingen Nielsje..

-----

nou klaar, impedantie/ohmage, wat jij wil..

Ik denk dat een 4x12 cab met een belastbaarheid van 400W toch niet echt geschikt is om een 5W ampje over te pompen, of zie ik dit verkeerd? Niet dat het schade oplevert, maar gewoon klanktechnisch..

Waarom Greenback? Ik denk dat die wel leuk kan klinken en omdat ik die gewoon heel vintage vind klinken en een laag wattage hebben. Denk je classic rock --> denk je greenback.

Waarom ik vroeg of dat goed zou klinken? Nou, als dat niet het geval is, dan zoek ik een andere speaker.. Er is vast wel iemand die dat al geprobeerd heeft.

Of ik "blijkbaar" speakeroversturing wil? waar staat dat? Ik vroeg gewoon of dat klanktechnisch veel uitmaakt, zal sowieso wel wat uitmaken, maar of dat negeerbaar is of niet...

Nielsje
22 september 2008, 18:30
Ik denk dat een 4x12 cab met een belastbaarheid van 400W toch niet echt geschikt is om een 5W ampje over te pompen, of zie ik dit verkeerd? Niet dat het schade oplevert, maar gewoon klanktechnisch..

Dit kan gewoon, of het klinkt is afhankelijk van de karakteristiek van je speakers, en je cab, niet van je maximale balastbaarheid.



Waarom Greenback? Ik denk dat die wel leuk kan klinken en omdat ik die gewoon heel vintage vind klinken en een laag wattage hebben. Denk je classic rock --> denk je greenback. Waarom ik vroeg of dat goed zou klinken? Nou, als dat niet het geval is, dan zoek ik een andere speaker.. Er is vast wel iemand die dat al geprobeerd heeft.

Ah, zo is het voor mij wel iets duidelijker, aangezien ik echt idee kreeg dat je persé een greenback wilde, maar niet wist hoe die zou klinken.


Of ik "blijkbaar" speakeroversturing wil? waar staat dat?

Nou...


Zou die Greenback wel wat open klinken en wat natuurlijk overdriven met die 5W?

Hieruit kan ik afleiden dat je je speaker wil laten oversturen, niet je amp. Of hoe moet ik dit anders lezen?



....en een laag wattage hebben.

Mag jij nog even de fout in dit stukje tekst opzoeken..;)

VanMeekeren
22 september 2008, 18:43
OK......




Heeft iemand de GA5H al eens getest met één Greenback?

guitarguru
22 september 2008, 19:48
OK......




Heeft iemand de GA5H al eens getest met één Greenback?

Uhmm, ik speel thuis over een Epi Valve Jr. head met daaraan een 1x12 kastje met Greenback (was G12M25, nu G12M20 Heritage). Ik zet hier wel een overdrivepedaal tussen met goede EQ mogelijkheden, want anders is het wel erg donker van klankkleur. Maar de GA5H heeft een tonepot nietwaar? Lijkt mij een lekkere combinatie. Maar voor overdrive zonder pedaal moet ie wel erg hard hoor. Kon zo gewoon oefenen met volledige band, zo hard zijn die 5 wattjes :mad:

Lekkere combi voor die typische jaren 60/70 Britse blues en rock.

VanMeekeren
22 september 2008, 20:09
mooi, ik bestel hem zodra ik een goede greenback heb dan. Kan ik mooi thuis een beetje ouwehoeren.

Er zit een tone-pot op de HB,maar die schijnt 0,0 uit te maken (staat ergens op gitaarnet.nl)

Ik heb nog wel een multi-fx te liggen, dus ik kan altijd nog wel wat meer drive erin gooien.

Er word ook aangeraden om de buisjes te vervangen voor kwalitatief betere.. JJ's, EH's, oid..

Heb jij er ook nieuwe in gezet, guitarguru?

guitarguru
22 september 2008, 20:46
mooi, ik bestel hem zodra ik een goede greenback heb dan. Kan ik mooi thuis een beetje ouwehoeren.

Er zit een tone-pot op de HB,maar die schijnt 0,0 uit te maken (staat ergens op gitaarnet.nl)

Ik heb nog wel een multi-fx te liggen, dus ik kan altijd nog wel wat meer drive erin gooien.

Er word ook aangeraden om de buisjes te vervangen voor kwalitatief betere.. JJ's, EH's, oid..

Heb jij er ook nieuwe in gezet, guitarguru?


Ja, heb JJ's geprobeerd, maar kwam toch weer terug bij de originelen. Pasten gewoon het beste bij de amp. Hebben ze goed uitgezocht kennelijk.