PDA

View Full Version : hals stijfheid en torderen



Orpheo
22 september 2008, 15:29
vooraf:Mods, als dit niet goed staat, gooi 'm dan maar in 't goeie subtopic, maar ik denk dat hier meer mensen komen, vandaar.


Ik heb zitten denken; wat nu als je een hals hebt, van 5 delen; 2x pau ferro, 2x bubinga en 1x bocote (de als die voor mij gemaakt wordt trouwens, met ebben toets, bubinga binding en custom inleg, dat terzijde).

hoe stabiel zou deze hals worden? alles wat dubbel is, word wel gespiegeld, dus als de nerf bij de ene zo gaan:


/////////////

gaat 't bij de ander zo:


\\\\\\\\\\\\\\\\

We zijn er nog niet uit of we ook koolstofstrips erin gaan doen. De hoop is dat dit stabiel genoeg is (om ook bespeeld te kunnen worden zonder lak).

en wat nu als de hals wel is getordeerd? mijn idee is dan; stoom de toets eraf, 'draai' de hals terug, frees er sleuven in voor de koolstofstrips, en dan als dat weer vlak is, de toets er terug op. (en natuurlijk frets vlakken daarna).

is dat een wijs plan? aan de ene kant denk ik van wel, omdat de strips zo sterk zijn dat ze de hals wel recht houden, aan de andere kant...als de spanning zo groot wordt dat ze breken, heb je helemaal een probleem.

dus, wat is wijsheid? en de opmerking 'dit project gewoon niet doen' wil ik niet horen ;)

Chris Winsemius
22 september 2008, 15:32
Wil je het MET of ZONDER halspen doen?

Orpheo
22 september 2008, 15:33
Wil je het MET of ZONDER halspen doen?

met halspen natuurlijk :)

Anders Destium
22 september 2008, 18:31
Ik moet zeggen dat ik maar hoogst zelden praktijkvoorbeelden heb gehoord/gezien van een getordeerde hals. Gelamineerde halzen zie je vaker, het is dan vooral belangrijk hoe je de headstock wilt monteren, met of zonder volute.

G.G.
22 september 2008, 19:35
Ik kan me niet voorstellen dat een gelamineerde hals met bookmatched delen zou torderen. Of het middelste deel moet een erg groot deel uitmaken en een heel ongelukkige nerf hebben.

jplm
22 september 2008, 20:20
We zijn er nog niet uit of we ook koolstofstrips erin gaan doen. De hoop is dat dit stabiel genoeg is (om ook bespeeld te kunnen worden zonder lak).

is dat een wijs plan?

dus, wat is wijsheid? en de opmerking 'dit project gewoon niet doen' wil ik niet horen ;)

Hallo.

Ik heb je verhaal eens over gelezen, maar ik moet zeggen dat ik je maatregelen ter voorkoming van torderen nogal aan de magere kant vind. Ten eerste stel ik voor dat je er ook nog een roestvrijstalen H-balk in aan laat brengen, dat maak de zaak al een stuk stabieler. Verder zou ik als halspen een bout uit het huis van een stoomturbine nemen, dan weet je zeker dat je de zaak recht kunt trekken, mocht dat houten halsje het nog in z'n hoofd krijgen om krom te trekken, in welke richting dan ook.

Zo, ik heb toch maar mooi niet gezegd dat je dit project niet moet doen :seriousf:.

Groeten, en veel succes.
P.S. die stoomturbine-bout kan ik je leveren, voor jou is dat gratis.

Jan.

Noid
22 september 2008, 21:19
Volgens mij heeft Mattia eens uitgelegd in een topic in zelfbouw dat de kans op torderen met een gelamineerde hals veel kleiner is dan met een hals uit 1 stuk. Ik heb even gezocht, maar kon het zo niet vinden, misschien leest hij hier mee, of kan je hem pm-en.

Orpheo
23 september 2008, 01:02
Hallo.

Ik heb je verhaal eens over gelezen, maar ik moet zeggen dat ik je maatregelen ter voorkoming van torderen nogal aan de magere kant vind. Ten eerste stel ik voor dat je er ook nog een roestvrijstalen H-balk in aan laat brengen, dat maak de zaak al een stuk stabieler. Verder zou ik als halspen een bout uit het huis van een stoomturbine nemen, dan weet je zeker dat je de zaak recht kunt trekken, mocht dat houten halsje het nog in z'n hoofd krijgen om krom te trekken, in welke richting dan ook.

Zo, ik heb toch maar mooi niet gezegd dat je dit project niet moet doen :seriousf:.

Groeten, en veel succes.
P.S. die stoomturbine-bout kan ik je leveren, voor jou is dat gratis.

Jan.

torderen is draaien in de breedte, niet lengte. daar kan een halspen dus niks aan doen. wel effe bij de les blijven ;)

no 1 hops
23 september 2008, 08:02
Orph
ik denk dat de beslissing om wel of niet carbon strips te gebruiken een van twijfel weghalen word

ondanks de gelamineerde hals, verwacht jij of die dan nog tordeerd?
zo ja strips erin laten zetten, want wat wij ook zeggen het gaat om jouw twijfel.

ik verwacht echter niet dat zo'n hals problemen op gaat leveren, maar begrijp ik goed jij wil hem niet afwerken met lak of id?
dan zou ik zeker strips doen

Bram+
23 september 2008, 08:22
ik verwacht echter niet dat zo'n hals problemen op gaat leveren, maar begrijp ik goed jij wil hem niet afwerken met lak of id?
dan zou ik zeker strips doen
Even voor mijn gemoedsrust: een ongelakte hals zou eerder gaan torderen (en daarom kun je beter misschien wel strips plaatsen)?


Volgens mij is het uitzettingscoefficient van hout gering (in ieder geval te verwaarlozen op zo'n kort stukje als een gitaarhals, een laminaat vloer is natuurlijk iets anders), zeker bij goed gedroogd hout. Volgens mij kom je het torderen vooral tegen bij halzen van te jong waaibomenhout.

Ik vraag me af wat precies de angst is in dit geval, want deze discussie heb je nooit gehouden bij een van je warmoth 1 piece halzen. Een gelamineerde hals zou eerder gaan torderen? Omdat het ene hout meer uitzet dan het andere? Ik dacht dat men juist halzen opbouwde uit verschillende delen (gespiegeld) hout om torderen tegen te gaan.

TimmU
23 september 2008, 09:58
Orpheo , even een serieuze vraag. Waarom laat je een hals bouwen uit 3 verschillende stukken hout. Is dat gewoon zo'n beetje uit de hand gelopen, en een klein beetje stoer doen met exotische houtsoorten, of klinkt het echt zó veel beter dan een 'normale' hals?

Niet kwetsend of beledigend bedoeld, ik ben gewoon oprecht geinteresseerd naar je keuze:)

DaveItUp
23 september 2008, 10:15
Dat vraag ik me ook af :D

Waarschijnlijk omdat het kan.

Orpheo
23 september 2008, 10:32
Orpheo , even een serieuze vraag. Waarom laat je een hals bouwen uit 3 verschillende stukken hout. Is dat gewoon zo'n beetje uit de hand gelopen, en een klein beetje stoer doen met exotische houtsoorten, of klinkt het echt zó veel beter dan een 'normale' hals?

Niet kwetsend of beledigend bedoeld, ik ben gewoon oprecht geinteresseerd naar je keuze:)

1: het is even duur als een hals uit 1 deel
2: de bouwers zijn 't er wel over eens dat het een stabielere hals oplevert
3: ik vind het ongelooflijk mooi, een gelamineerde hals van exotisch hout.
4: ik wil pau ferro als neckback, en ik wil bocote als neckback. voor 2 necks heb ik a: geen geld, b: geen bodies (en dus ook weer geen geld :D )

http://soulmateguitars.com/images/Necks/fig_mahog.jpg

daarvan ga ik dus kwijlen ;) vind ik gewoon mooi.

daarnaast, ik heb gemerkt dat exotisch hout (ziricote, wenge, RW, padouk) veel meer 'diepgang' heeft, complexiteit, dan maple of mahonie. zoals wellicht bekend, heb ik een les paul met een ziricote hals, koa top en walnoten back.. dat ding heeft clean de helderheid en twang van een tele, tussenstandjes kunnen zo glazig klinken als een strat, en met drive zo vol en vet als een les paul, of juist zo fel als een flying Vee. om alles op hout af te schrijven is belachelijk, maar het hout helpt wel om die sounds makkelijker. te krijgen denk ik.

Kakihara
23 september 2008, 10:32
Alembic levert al jaren/decennia (bas)gitaren af met gelamineerde halzen van exotisch hout, wellicht om redenen van stabiliteit (en ook omdat het mooi is). Ik weet helaas niet of ze daar ook carbonstrips gebruiken. Maar als je twijfelt of je gelamineerde neck alleen niet voldoende stabiliteit en stijfheid zal hebben (waar ik me ten zeerste over zou verbazen), waarom dan niet meteen carbonstrips er (laten) inleggen ?

Harry
23 september 2008, 10:59
en waarom gebruik je de expertise van de bouwer niet? Alhoewel het leuk is om het met ons te delen denk ik dat hij de aangewezen persoon is.

Orpheo
23 september 2008, 11:01
en waarom gebruik je de expertise van de bouwer niet? Alhoewel het leuk is om het met ons te delen denk ik dat hij de aangewezen persoon is.

omdat een second opinion nooit kwaad kan, toch? de bouwer laat zijn mening lichtjes in 't midden, hoewel hij mijn mening ook wel deelt.

Dirkdewaard
23 september 2008, 11:09
Ik zou als bouwer nooit iets bouwen waar ik niet 100% achter sta, zeker niet voor een klant. Wie doet dit voor je?

no 1 hops
23 september 2008, 12:53
Even voor mijn gemoedsrust: een ongelakte hals zou eerder gaan torderen (en daarom kun je beter misschien wel strips plaatsen)?


hout blijft hout, ongelakt en onbehandeld kan je in een extreem geval meer schade oplopen dan dat er toch een buffer is.

als je gitaar onbedoelt nat word, bloot staat aan hevige vochtigheids verschillen kan hout gaan werken.
zoals de flying V van albert king.
truck van de weg gitaar vliegt uit de koffer zo de sloot in.
daar heeft dan erlewine nog aardig werk aan gehad.

dit is natuurlijk extreem, maar toch.

Kim Wilson
23 september 2008, 15:50
hout blijft hout, ongelakt en onbehandeld kan je in een extreem geval meer schade oplopen dan dat er toch een buffer is.

als je gitaar onbedoelt nat word, bloot staat aan hevige vochtigheids verschillen kan hout gaan werken.
zoals de flying V van albert king.
truck van de weg gitaar vliegt uit de koffer zo de sloot in.
daar heeft dan erlewine nog aardig werk aan gehad.

dit is natuurlijk extreem, maar toch.
Wat heb jij toch overal een positieve kijk op!

Hoeveel verzekeringen heb jij wel niet lopen?

kassie
23 september 2008, 16:11
dat ding heeft clean de helderheid en twang van een tele, tussenstandjes kunnen zo glazig klinken als een strat, en met drive zo vol en vet als een les paul, of juist zo fel als een flying Vee. om alles op hout af te schrijven is belachelijk, maar het hout helpt wel om die sounds makkelijker. te krijgen denk ik.

is het niet het één of het ander? Een warmoth die nog cleaner klinkt dan een tele en nog vetter dan een les paul, oja en ook nog scherper dan een flying Vee en zo glazig als een strat.


...... als hij nog vetter dan een les paul klinkt kan hij niet cleaner klinken dan een tele.

als hij scherper dan een Vee klinkt, kan hij niet vetter dan een les paul klinken.

En vetter dan een les paul wordt ook niet net zo glazig als een strat.

Of het wordt een supergitaar, of van alles een beetje maar dan net drie maal niks. of het wordt een unieke sound op zichzelf, die enigzins vergelijkbaar is met bovenstaande geluiden. maar dan doen pu's daar meer voor ipv hout.

Neemt niet weg dat ik het ook een zeer mooi halsje vind.

Orpheo
23 september 2008, 16:26
is het niet het één of het ander? Een warmoth die nog cleaner klinkt dan een tele en nog vetter dan een les paul, oja en ook nog scherper dan een flying Vee en zo glazig als een strat.


...... als hij nog vetter dan een les paul klinkt kan hij niet cleaner klinken dan een tele.

als hij scherper dan een Vee klinkt, kan hij niet vetter dan een les paul klinken.

En vetter dan een les paul wordt ook niet net zo glazig als een strat.

Of het wordt een supergitaar, of van alles een beetje maar dan net drie maal niks. of het wordt een unieke sound op zichzelf, die enigzins vergelijkbaar is met bovenstaande geluiden. maar dan doen pu's daar meer voor ipv hout.

Neemt niet weg dat ik het ook een zeer mooi halsje vind.

ligt aan je bedrading he...en 't kan heus wel. je moet moet je techniek gewoon aanspreken. ik zei ook dat 't belachelijk is om alles op 'hout' te gooien, en dat 't waarschijnlijk meer mijn spel is, en dat de gitaar veel scherper en preciezer reageert dan andere gitaren die ik heb, als ik 'iets' voor elkaar wil krijgen.

@dirk: hij staat wel achter de bouw, maar niet achter het ongelakt spelen, hetgeen ik juist zo graag doe :)

artnaz
23 september 2008, 16:58
Orpheo, "niet duurder dan een one-piece"? Raak ik toch wel heel erg geďnteresseerd door... :)

Rinze
23 september 2008, 17:18
Ik heb een keer een getordeerde hals gehad bij een Fender akoestische gitaar, hij brandde wel goed daarna :seriousf:


Denk dat een gelamineerde hals wel stijver is, is ook wat ze met vloerdelen doen om kromtrekken te voorkomen, de nerf tegen elkaar in leggen. Zie niet wat de lak uitmaakt?

Orpheo
23 september 2008, 17:55
Ik heb een keer een getordeerde hals gehad bij een Fender akoestische gitaar, hij brandde wel goed daarna :seriousf:


Denk dat een gelamineerde hals wel stijver is, is ook wat ze met vloerdelen doen om kromtrekken te voorkomen, de nerf tegen elkaar in leggen. Zie niet wat de lak uitmaakt?

same here. ik zie 't ook niet. alsof 't gaat kromtrekken van 't zweet van mijn hand weet je. nja. de keus is gemaakt.

@ artnaz; ik heb je al eens de link gegeven ;) tis goedkoper dan een singlepiece van warmoth, laat ik 't zo zeggen. mijn ziricote neck is duurder dan de neck die ik ga bestellen, inclusief die mooie inleg en houtsoorten. ik bedoel maar ;) oh ja,

met stainless steel frets en binding.


had ik dat al gezegd? :chicken: (warmoth weigert SS frets met binding te doen, en veel mensen op 't forum willen dat graag hebben, maar dat is er gewoon niet ghehe)

Anders Destium
23 september 2008, 18:20
Ik vind het er zelf altijd wel enorm chic uitzien, dat is al reden genoeg voor mij. Verschillen in geluid kan ik bij massieve nekken zelf nog wel onderscheiden (als ik zelf speel), maar ik kan me niet voorstellen dat mensen zeggen: "proef ik daar een vleugje of stripje bocote bij je hals"?

Koolstof lijkt me volkomen overdreven.


Ibanez past al jaren bubinga strips toe, om hun ultra dunne halzen meer stijfheid te geven. Bij mijn Anderson had ik het ook, mede omdat op die manier de halspen ook een plaats kon krijgen bij de verder massieve nek :)

Orpheo
23 september 2008, 18:22
Ik vind het er zelf altijd wel enorm chic uitzien, dat is al reden genoeg voor mij. Verschillen in geluid kan ik bij massieve nekken zelf nog wel onderscheiden (als ik zelf speel), maar ik kan me niet voorstellen dat mensen zeggen: "proef ik daar een vleugje of stripje bocote bij je hals"?

Koolstof lijkt me volkomen overdreven.


Ibanez past al jaren bubinga strips toe, om hun ultra dunne halzen meer stijfheid te geven. Bij mijn Anderson had ik het ook, mede omdat op die manier de halspen ook een plaats kon krijgen bij de verder massieve nek :)

ghehe nee, denk 't ook niet :D

Tin
23 september 2008, 19:02
Ik weet niet waar jij je druk om maakt.

Heb hier een ibanez rg570 uit 1990 met een kwartiers gezaagde hals (Esdoorn 1 piece) en er is totaal niks mis met de hals. En de hals is nog eens super stabiel ook. Kan zijn dat ik gewoon geluk heb maar met een gelamineerde hals elimineer je volgens mij de kans op tordatie.

Orpheo
23 september 2008, 19:26
Ik weet niet waar jij je druk om maakt.

Heb hier een ibanez rg570 uit 1990 met een kwartiers gezaagde hals (Esdoorn 1 piece) en er is totaal niks mis met de hals. En de hals is nog eens super stabiel ook. Kan zijn dat ik gewoon geluk heb maar met een gelamineerde hals elimineer je volgens mij de kans op tordatie.

het probleem zit/zat 'm vooral in het feit dat ik 'm ongelakt wil hebben.

jplm
23 september 2008, 19:45
torderen is draaien in de breedte, niet lengte. daar kan een halspen dus niks aan doen. wel effe bij de les blijven ;)

Dan heb jij nog nooit een bout uit een stoomturbine gezien. Die hals gaat geen kant meer op, links, rechts, omhoog, omlaag, in de breedte, of in de lengte. Dat beloof ik je. :seriousf: ;).

Groet, Jan.

Anders Destium
23 september 2008, 19:48
Ik heb een ongelakte superdunne hals van Ibanez, waar ze voor de zekerheid een bubinga strip (en volute) in hebben verwerkt. Dat is volgens mij meer dan voldoende om de geschetste problemen te voorkomen.

no 1 hops
24 september 2008, 08:20
Wat heb jij toch overal een positieve kijk op!

Hoeveel verzekeringen heb jij wel niet lopen?niks bijzonders hoor kim
maar als je hier wat leest daar wat hoort dan krijg je een bepaald beeld.
neem bv de hump die dan elerwine omschrijft.
is bij de laatste frets richting body waar de toets zwelt en je zo fretbuz krijgt.
het waarom dat dat gebeurt zou ik moeten opzoeken maar ik meende dat dat iets was met niet afgewerkt kopse kant van het hout van de hals bij de neckpocket.

daarbij weet ik niet hoe orph de gitaar gebruikt.
veel mee op pad (veel temperatuur wisselingen en daaraan hangende vochtigheid) of constant thuis waar de wisselingen niet dermate snel zullen zijn.

kassie
24 september 2008, 18:02
een maat van mij heeft een 79 gibson les paul met een redelijk getordeerde hals. hij trekt hem met optredens ook overal overheen. Overigens speelt hij nog aardig goed vind ik haha.

Gibson heeft in een bepaalde lijn Artist serie ofzo ook halsen met twee afzonderlijke halspennen volgens mij is dit om torderen tegen te gaan. maargoed als je die twee pennen niet netjes afstelt zit je sowieso al met een getordeerde hals.