PDA

View Full Version : OCD probleem



KoenB
21 september 2008, 23:33
http://www.martinsuijs.demon.nl/Download/ocd_vero.png

Ik ben de gecombineerde SHO/OCD aan het maken, net zoals G.G. :satisfie: . Lekker aan het solderen geweest. Ik heb nu beide effecten apart getest. Conclusie:

SHO: werkt perfect, flinke boost, klinkt heerlijk

OCD: werkt ook, maar klinkt ontzettend vol. Ik dacht dit dus even op te lossen door aan de tonepot te draaien maar die bleek al helemaal op 'scherp' te staan, het geluid werd dus nog voller. Ook is er een vreemd probleem: als ik de drive flink opvoer (8 tot 10), dan valt mn geluid weg op het moment dat ik aansla, en komt vervolgens gelijk weer terug.

Aangezien het OCD circuit (voor mij) lekker ingewikkeld is zou ik niet zo goed weten waar ik moest zoeken. Suggesties zijn dus erg welkom.

ook heb ik bij G.G. topic zitten spieken, zijn transistoren zitten andersom. Ik heb ze even omgedraaid, maar dit maakt niet veel verschil. Ik heb overigens de 1 uf Tantal condensator (C10) vervangen door een elco van dezelfde waarde.

[EDIT]
Nog wat zitten kloten met dat ding. Ik heb de Mosfets uit hun voetjes gehaald. Het effect blijft echter nog steeds vervormen, maar nu veel minder vol en romig (logisch, dat is het werk van de Mosfets).. toch nog steeds met een flinke bak distortion, en ook nog steeds veel voller dan nodig is. Er zitten verder nog 2 diodes in het circuit. Clippen deze diodes soms ook allebei? Volgens mij is D2 voor de asym. clipping en D1 een diode die het omdraaien van de adapterpolen tegengaat.
In elk geval ben ik goed de weg kwijt. Ik vind het geluid met mosfets erin heerlijk, alleen veel te vol. Op het youtubefilmpje van G.G. klinkt het pedaal helemaal niet zo vol als de mijne, dus ik vraag me echt af wat ik fout doe.

KoenB
22 september 2008, 21:23
Fijn al die reacties.

Iig, ik heb even zitten audioproben. Ik heb slechts een paar punten gecheckt (tijdnood), maar het resultaat is lekker vaag.

- draadje op ingang. Clean signaal
- draadje op 1e condensator (C1, direct na de input). Geen enkel geluid meer !?
- draadje op de 'tantal' condensator (dus elco). Snoeihard geluid (logisch, je bypasst tone en volume). Minder logisch vind ik het dat er uberhaubt ineens wel weer geluid is.
- stapje terug, draadje op R8 (dus na de eerste opamp). Geluid, minder hard (logisch, je skipt een opamp stadium), maar ook al distortion. Dit lijkt me niet echt logisch, aangezien er nog geen diode in het spel is geweest.

Kan iemand hier iets over zeggen?

HaroldA
22 september 2008, 21:27
Ik wacht nog op mijn spullen om te kunnen beginnen (eerste helft is al onderweg vanuit Newtone maar Musikding heeft nog weinig van zich laten horen).

Valoosj zou al wel bezig moeten zijn met de zijne...

Misschien even een link naar hier aan het einde van het OCD<5 tientjes topic spammen?

Valoosj
22 september 2008, 21:42
Blijkbaar heb ik 2 weerstanden niet. Die zullen morgen normaal gezien gepost worden in Mechelen en dan kan ik hopelijk dus vrijdag verder. Als mijn OCD wel goed werkt post ik wel een keer de layout en de verschillen om een andere versie te maken, zoals Harold al doorhad.

Wat betreft jouw probleem KoenB, overloop rustig je print, kijk of alles juist zit, check je solderingen of ze goed zijn en er geen bruggetjes gemaakt zijn.

MSNL
23 september 2008, 09:25
Wat ik mij kan herinneren toen ik de OCD maakte was dat zonder mosfet/diodes er inderdaad al behoorlijk veel vervorming was.
Ik heb zelf de 1M gain potmeter vervangen door een 500k potmeter. Dit geeft al minder vervorming