PDA

View Full Version : PA advies gevraagd: dubbele gymzaal



MjS
21 september 2008, 18:17
Ik weet niet zeker of dit nu bij Recording of Off topic moet, maar hier lopen de akoestiek experts in ieder geval rond...

Woensdag heb ik met mijn bandje een optreden op onze oude school ivm actiedag (geld inzamelen voor goed doel). Vanwege de verwachtte leerlingenaantallen (900) was de aula niet toereikend en spelen we in de dubbele gymzaal (zit zo'n scheidingswandje tussen dat ze dan omhoog halen). We hebben een klein budget gekregen om zelf het geluid te regelen. Wat raden jullie aan? We zijn een pop/rockband bestaande uit zang+gitaar, gitaar+zang, keys+zang, bas en drums. Drummer heeft een behoorlijk eigen volume op een Ludwig kit.

Ik verwacht zelf veel problemen met feedback van de microfoons. Is het aan te raden om met gate's te gaan werken? En wat voor een PA-setje is genoeg om 900 leerlingen te overstemmen (ze hoeven niet doof, maar we zijn geen achtergrondmuziek)?

Het is allemaal verre van ideaal, maar het is nu eenmaal zo en we willen er het beste van maken. Normaal gesproken zouden we wel wat verhuurbedrijven bellen en om advies vragen, maar ze willen eigenlijk morgen al weten wat het gaat kosten.

We hebben trouwens zelf een 'geluidstechnicus'. Tussen aanhalingstekens want hij is gewoon een fanatieke beginner. We spelen ook vrij kort, 30 tot 60 minuten, dus het heeft weinig zijn om een of andere mega-set te huren, zijn we langer aan het sjouwen dan aan het spelen! :-) Alvast bedankt voor jullie advies!

DeiDRagonas
21 september 2008, 19:48
Een setje huren is hier t toverwoord.. helemaal als je geen echte geluidstech hebt.. Dat groentje kan t nog wel eens heel zwaar krijgen in een gymzaal door de, over t algemeen, vreselijke akoestiek.

Als je dit verhaaltje voorlegt aan een verhuurbedrijf weten ze precies wat je nodig hebt en ze komen voor n paar honderd eu t setje vaak nog brengen, opbouwen, afbreken en ophalen ook nog... Kan niet makkelijker en je bent verzekerd van een goed geluid.

Succes met de gig, grt Roy.

Roman
22 september 2008, 08:55
Ik kan het niet anders dan heel erg eens zijn met mijn bovenbuurman :)

ALS je 900 mensen verwacht en dat in een redelijk grote zaal, dan zou ik echt gaan inhuren daar wil je als beginner zeker niet mee opgescheept worden.