PDA

View Full Version : nieuwe pickups for stratocaster



Paulusstrat
21 september 2008, 17:44
Een Hele Goede Middag toegewenst

Ik ben waarschijnlijk van plan om ander elementen voor mijn stratocaster uit 1978 aanteschaffen. Muziek die ik vooral speel is indie/alterantive: Arctic Monkeys, Franz Ferdinand, Wombats, Kings of Leon( ga waarschijnlijk Epi Sheraton aaschaffen), Radiohead en ook zo nu en dan wat ouder spul Jimi Hendrix. Maar ik vroeg me af of iemand suggesties heeft voor pickups?

VR
Paulustrat

Daan_B
21 september 2008, 18:15
Wat vind je niet goed aan deze?
En wat verwacht je van de nieuwe pickups?

guitartub
21 september 2008, 18:21
Voor een strat zijn er mogelijkheden te over. Orienteer je eerst op de markt en zorg vooral dat je vooraf weet wat voor sound je wilt.

Pepe
21 september 2008, 19:49
Een Hele Goede Middag toegewenst

Ik ben waarschijnlijk van plan om ander elementen voor mijn stratocaster uit 1978 aanteschaffen. Muziek die ik vooral speel is indie/alterantive: Arctic Monkeys, Franz Ferdinand, Wombats, Kings of Leon( ga waarschijnlijk Epi Sheraton aaschaffen), Radiohead en ook zo nu en dan wat ouder spul Jimi Hendrix. Maar ik vroeg me af of iemand suggesties heeft voor pickups?

VR
Paulustrat

Dat klinkt iig niet als typical vintage strat.
Je standard pickkups zouden prima moeten zijn voor die muziek, beetje rocky non descript. Ik zou het in wat meer output en dikker geluid zoeken, duckbuckers, jbjunior of zoiets.

Paulusstrat
21 september 2008, 20:56
ik zoek een helder geluid( bright) dat niet te laag bassig klinkt maar ook de bas moet zeg maar niet te los klinken.

Een paar dingen die me wel wat leken:

-Fender Custom fat 50ies pickups

-Seymour Duncan APST-1 ( twang banger telecaster pickup strat formaat)

-Fender Noiseless Pickups

-Dimarzio Area 61 pickups

Nog meer suggesties?

Paulusstrat
21 september 2008, 20:58
ow ja de orginele elementen zitten niet meer op de stratocaster heb hem met evans pick ups gekocht (overkapt) klinken de orginele elementen van een strat uit 1978 een beetje goed?

Pepe
21 september 2008, 21:47
ow ja de orginele elementen zitten niet meer op de stratocaster heb hem met evans pick ups gekocht (overkapt) klinken de orginele elementen van een strat uit 1978 een beetje goed?

Wat ik zeg, die zijn perfect voor de muziek die je noemt. Een goed voorbeeld is de gitaarsound van Kula Shaker, dat is een standard '79 strat.

Waarom de fat fifties? Die hebben niks te zoeken in dat indy sfeertje.

Paulusstrat
21 september 2008, 22:06
pepe bedoel je de orginele jaren 70 pickups of de evans?

Pepe
21 september 2008, 23:15
de orginele. De evans zijn pickups ken ik niet persoonlijk maar die zullen allicht wat dikker klinken dan wat er op zat.
Maar euh, vind je die te donker klinken dan?

Paulusstrat
21 september 2008, 23:24
yap vooral als ik indie speel wat ik vooral speel. maar ze zijn wel goed geschikt voor blues. maar het wordt lastig om linkshandige elementen van een stratocaster uit jaren 70 te bemachtigen.:(

vulvasonic
21 september 2008, 23:26
Ik zou het halselement en het middenelement laten zitten en het brugelement vervangen door een humbuckertje in singlecoil formaat. Dat humbuckertje zorgt voor een veel agressiever geluid, waardoor de gitaar wat veelzijdiger wordt. En de reden om voor een humbuckertje in singlecoil formaat te kiezen heeft alles te maken met het feit dat je daardoor niet in je gitaar hoeft te gaan hakken, waardoor de waarde van je strat (een strat uit '78 wordt tenslotte steeds meer waard op de vintage markt) niet wordt aangetast.

Zelf heb ik gekozen voor een Seymour Duncan Little '59. En dat is voor mij persoonlijk een van de beste keuzes gebleken die ik ooit heb gemaakt.

Neem dit ter overweging mee. Ik bedoel, misschien wil je iets heel anders.

Paulusstrat
21 september 2008, 23:32
hhm ja maar ik heb nog wat gezien de Fender Stratocaster Custom Shop 69 pickups komen deze in de buurt van de orginele pickups van strats uit de jaren zeventig?

Pepe
21 september 2008, 23:42
Ja, in Vulvies advies zit wat in. Je kan prima die '69's gebruiken voor de neck en mid maar in de brug wil je wat meer output. Er was een goeie reden voor die aftermarket pickups indertijd. Ik ben zelf niet dol op humbuckerachtige toestanden in een strat, dan gebruik ik wel een Ibanez maar soit.

Ik heb trouwens nog 2 strat "77 pickups ergens rondslingeren maar beter is een stel '78 pickups te scoren om je strat origineel te maken

Paulusstrat
21 september 2008, 23:52
plus ik ben linkshandig xD

Paulusstrat
21 september 2008, 23:52
maarja ik vind 77 pickups al heel prima gaat mij om het geluid niet om waarde